دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1394 - 12:24

رئیس‌جمهوری افغانستان خواستار تعیین زمان برگزاری انتخابات پارلمانی شد

رئیس‌جمهوری افغانستان در نخستین دیدار رسمی با اعضای کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان درخواست کرد تا این کمیسیون تاریخ پیشنهادی برگزاری انتخابات پارلمانی را ارائه کند.
کد خبر : 36860

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، انتخابات پارلمانی افغانستان به‌دلایلی همچون آماده نبودن کمیسیون برگزاری انتخابات و نبود بودجه به زمان دیگری موکول شده است.


براساس این گزارش، «اشرف‌غنی» در دیدار روز گذشته (پنج‌شنبه) خود با اعضای کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان، گفت: این کمیسیون باید کار خود را با استقلال و بی‌طرفی انجام دهد و ریاست‌جمهوری از آن پشتیبانی می‌کند.


دراین نشست، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی پیشنهادهای یازده‌گانه خود را با رئیس‌جمهوری افغانستان در میان گذاشت.


تغییر نظام انتخاباتی، ترتیب فهرست رای‌دهندگان، تغییر در حوزه‌های انتخاباتی، شرایط نامزدی در مجلس، فاصله مردم از مراکز رای‌دهی، ترکیب کمیته گزینش، شرایط گزینش اعضای کمیسیون انتخابات، نحوه رسیدگی به شکایات، ایجاد کمیته شفافیت، سهم زنان و هندوها و استخدام کارکنان و مصارف انتخاباتی موارد عمده این پیشنهادها را تشکیل می‌دهد.


بخشی از این پیشنهادها شامل استفاده از کارمندان دولتی در روند برگزاری انتخابات می‌‎شود که در دوره‌های قبلی به‌دلیل جلوگیری از تقلب و حفظ بی‌طرفی در برگزاری انتخابات، کارمندان دولتی حق فعالیت در روند اجرای انتخابات را نداشتند.


در این نشست علاوه بر اعضای کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، «اشرف غنی»، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی و «تادامیچی یاماموتو» معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان و عضو این کمیسیون نیز حضور داشتند.


برگزاری انتخابات در افغانستان همواره با جنجال همراه بوده است. آرای انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری که سال گذشته برگزار شد به‌دلیل موارد عمده تقلب و تخلفات انتخاباتی به بازشماری رفت و هیچ‌یک از دو رقیب که حال یکی رئیس‌جمهوری و دیگری رئیس اجرائی حکومت هستند، نتیجه را قبول نکرده بودند.


به‌دنبال ماه‌ها کش و قوس، سرانجام دولت وحدت ملی براساس توافق سیاسی و با میانجی‌گری آمریکا ایجاد شد. حدود دو ماه پیش دولت، کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی را تشکیل داد تا با عنایت به تجربیات گذشته، مشکلات برگزاری انتخابات در افغانستان را رفع کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته