درونمایه «طلسم» عشق است نه وحشت
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «طلسم» به نویسندگی و کارگردانی داریوش فرهنگ با حمایت و همکاری فیلمخانه ملی ایران، مرمت و آماده نمایش در بخش «فیلمهای کلاسیک مرمت شده» جشنواره جهانی فیلم فجر است.
«طلسم» در سال 1365 اکران عمومی شد و توانست در جشنواره فجر همان سال در سه رشته بهترین بازیگر نقش دوم مرد، بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین نامزد دریافت سیمرغ شود.
داریوش فرهنگ کارگردان «طلسم» با جذاب خواندن دیده شدن دوباره فیلمهای کلاسیک آن هم باکیفیت بالا گفت: این که بانیان جشنواره جهانی فیلم فجر فیلمهای تأثیرگذار و ویژه تاریخ سینمای ایران را با نگاهی جدید عرضه میکنند، جای تشکر دارد.
وی «طلسم» را جزو پیشگامان آثار ایرانی که در جشنوارههای جهانی شرکت کردند دانست و عنوان کرد: این فیلم در زمان خودش در معتبرترین فستیوالهای جهانی مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که در فستیوال لندن به عنوان فیلم منتخب برگزیده شد. خاطرم هست که در آن فستیوال، یکی از منتقدان معروف، مقالهای در مورد فیلم با عنوان «یک فیلم درخشان از سینمای ایران» منتشر کرد.
به گفته وی، «طلسم» در بخش مسابقه فستیوال مسکو هم بود اما دیر به جشنواره رسید.
کارگردان فیلم «رز زرد» مهمترین اتفاق زندگی حرفهای یک فیلمساز را زنده بودن اثرش پس از سالها ارزیابی کرد و توضیح داد: این یک اتفاق بزرگ برای یک هنرمند است که داشتههای اثرش آنقدر زیاد باشد که پس از 34 سال هنوز جان دارد و جان شیرین خوش است.
فرهنگ با اشاره به اینکه اولین کارش در تلویزیون سریال «افسانه سلطان و شبان» بود که میتوانست جریانساز شود، بیان کرد: متأسفانه به نظر میآید مدیران و مسئولان و کارگزاران فرهنگی ما در تداوم یک رویه مثبت کوشا نیستند. «افسانه سلطان و شبان» میتوانست آغازگر و جریانساز تمامی افسانههای شرقی و بهخصوص ایرانی شود. من حداقل 50 داستان و افسانه ایرانی میتوانم برایتان مثال بزنم که میتوانستند شخصیت، هویت و افسانهسازی کنند اما متأسفانه از جانب مدیران هیچ نوع حمایتی برای این موضوع نشد.
وی با اشاره به جریانسازی فیلم «طلسم» عنوان کرد: این اثر نه به دلیل ظاهر ترسناک و هیجان انگیزش بلکه به دلیل لایههای درونی آن که درباره عشق و دربند بودن زن است که توانست در زمان خودش جریانساز شود؛ آن هم در روزگاری که نمی شد از عشق در آثار سینمایی چیزی به زبان آورد.
این نویسنده و کارگردان افزود: شاید این نکته جالب باشد که از زمان ساخت «طلسم» تا به امروز، زنان بیشتر از مردان در مورد این فیلم با من صحبت کرده و میکنند، چه جوانانی که در آستانه عبور از 30 سالگی هستند و چه افرادی که 34 سال پیش به تماشای این اثر نشستند. جالبتر اینکه همه میگویند «طلسم» در زمان اکران برای ما وحشتآفرین بود، ولی وقتی بعد از چند سال برای بار دوم آن را دیدیم لایه دوم آن را که همان عشق است دریافت کردیم.
به گفته وی، این فیلم حرکات جذابی از نظر فیلمبرداری و صحنهپردازی دارد و هنوز افراد زیادی در مورد تالار آینه آن صحبت میکنند.
فرهنگ با تأکید بر فیلمبرداری درخشان فیلم «طلسم» توسط علیرضا زریندست گفت: پرویز پورحسینی یکی از بهترین بازیهای دوران هنری خود را در این فیلم انجام داد؛ از سوی دیگر علیرضا زریندست هم به تأیید خودش یکی از بهترین فیلمبرداریهایش را در «طلسم» انجام داده است. جالب است بدانید آن زمانها به او به جای زریندست، زرین چشم میگفتم. در کل؛ باید بگویم گروه، در یک موجی قرار داشتند که بخواهند یک کار متفاوت انجام دهند.
وی با رد اقتباسیبودن فیلم «طلسم» از نمایشنامه «قلعه کولاک» نوشته بهرام بیضایی گفت: در ساخت این اثر با آقای بیضایی مشورت شد؛ اما اقتباسی صورت نگرفت. من با بیضایی دوست بودم، بنابراین زمانی که خواستم اولین اثر سینماییام را بسازم فکر کردم بهترین تصمیم این است که در یک فیلم دستیار او شوم؛ بنابراین در فیلم «باشو غریبه کوچک» دستیار بیضایی شدم که اولین و آخرین تجربه دستیاری در تمام زندگی هنری من بود. بعد از این تجربه دست به کار ساخت فیلم «طلسم» شدم.
کارگردان فیلم سینمایی «تکیه بر باد» با اشاره به سینمای کلاسیک دهه 60 و 70، کلاسیک را نه به مفهوم کهنه بلکه به مفهوم ماندگاری معنا عنوان و تشریح کرد: کلاسیک فیلمی است که تعادل، توازن و تناسب دارد. برای همین است که از نوجوان تا کهنسال را به خود جلب میکند. فیلمهای ماندگار مانند رمانها، موسیقیها و حتی معماریهای ماندگار دوام و ادامه دارند.
فرهنگ، دهه 60 و 70 سینمای ایران را دوره داستانگویی، شیفتگی و شوریدگی در فیلمها دانست و گفت: در آن دوره افکار و سلیقهها دمدستی نبودند. متاسفم که بگویم مقدار زیادی به دلیل پیشرفتهای تکنولوژی و دیجیتالی، آسانپسندی رایج شده است. اگر به فیلمهای آن دوره نگاه کنید خواهید دید که کارگردانان در یک موج خلاقه بودند و این موج همه را وا میداشت که یک کار ماندگارتر و اساسیتر انجام دهند.
فرهنگ در پایان ابراز امیدواری کرد فیلم دیگرش یعنی «دو فیلم با یک بلیت» هم در آینده در بخش «فیلمهای کلاسیک مرمتشده» جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآید.
سیوهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
انتهای پیام/4104/ن
انتهای پیام/