دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1394 - 10:27

وزیر نفت: قیمت 70 تا 80 دلاری نفت عادلانه است

وزیر نفت گفت: برای رسیدن به قیمت ٧٠ تا ٨٠ دلاری هر بشکه نفت در حال مذکره با اعضای اوپک هستیم.
کد خبر : 36778

به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از سایت وزارت نفت، بیژن زنگنه در برنامه اقتصاد ایران با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه دولت، برداشت از میدان‌های مشترک گازی و نفتی است، گفت: در دیدار اخیر هیئت دولت با مقام معظم رهبری، ایشان نیز تسریع برداشت از میدان‌های مشترک را یکی از دغدغه‌های خود بیان کردند که دولت نیز براین اساس برداشت از میدان‌های مشترک را در اولویت قرار داده و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز در این راستاست.


وی با بیان اینکه میدان‌های مشترک ایران به میدان‌های نفتی و گازی تقسیم می‌شوند، افزود: مهم‌ترین میدان‌های نفتی کشورمان در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد کشف شد، میدان‌های آزادگان و یادآوران هستند که برنامه‌های توسعه‌ای این میدان‌ها در دولت هشتم آغاز شد.


تولید ٢۶٠ هزار بشکه‌ای از آزادگان و یادآوران


زنگنه با بیان اینکه ظرفیت تولید از میدان‌های غرب کارون در میانه سال ٩٠، به ٧٠ هزار بشکه در روز رسید که اینک ١١٠ هزار بشکه در روز است، افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده، ظرفیت تولید از این میدان‌ها سال آینده به ٢۶٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید.


وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای رسیدن ظرفیت تولید از میدان‌های غرب کارون به ٧٠٠ هزار بشکه در روز طی سال‌های آینده تصریح کرد: چنانچه بتوانیم این هدف را محقق کنیم سریع‌ترین برنامه تولید صنعت نفت ایران در میدان رهای مشترک محقق خواهد شد.


زنگنه با بیان اینکه رسیدن به این هدف به سرمایه گذاری سنگینی نیاز دارد تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم، به بیش از ٢٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازاست؛ ضمن اینکه هم اکنون ١۶ دکل حفاری در حال حفاری و فعالیت در میدان آزادگان جنوبی هستند که باید افزایش یابند.


وزیر نفت با اشاره به فعالیت‌های حفاری در میدان‌های غرب کارون در منطقه عمومی هورالهویزه انجام می‌شود افزود: آن زمان می‌گفتند که برای انجام طرح‌های توسعه‌ای در این میدان‌های مشترک باید به خشک کردن هورالهویزه اقدام کنیم که من مخالف این کار بودم و معتقد بودم که این تالاب‌ها نباید خشک شود.


شتاب در توسعه پارس جنوبی با اولویت بندی پروژه‌ها


زنگنه در ادامه طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را مورد توجه قرار داد و گفت: «توسعه فازهای پارس جنوبی از سال ٧۶ شروع شد و در دور نخست وزارتم فازهای ١، ٢-٣ و ۴-۵ وارد مدار شدند و پیشرفت فازهای ۶ تا ٨ پارس جنوبی نیز بیش از ٧٠ درصد و فازهای ٩ و ١٠ نیز در حال توسعه بود.»


وزیر نفت گفت: در سال ٩٢ که به وزارت نفت بازگشتم، ١٧ فاز پارس جنوبی به طور همزمان در حال توسعه بود که هیچ یک از آن‌ها به بهره برداری نرسیده بودند؛ با توجه به محدودیت در منابع مالی که از میانه سال ٩٢ شدت گرفت و این منابع کاهش یافت، ناگزیر به اولویت بندی فازهای پارس جنوبی بودیم تا بهره برداری آن‌ها با توجه به کمبود منابع تسریع شود.


زنگنه با اشاره به اولویت بندی فازهای پارس جنوبی برای بهره برداری تصریح کرد: براین اساس، پارسال معادل ۵ فاز پارس جنوبی وارد مدار شد که براساس برنامه ریزی صورت گرفته مهرماه امسال نیز فازهای ١۵ و ١۶ پارس جنوبی افتتاح می‌شود.


وزیر نفت افزود: تلاشمان را به کار می‌بریم تا گاز فاز ١٧ پارس جنوبی را نیز امسال وارد مدار کنیم و چنانچه امکان داشته باشد گاز فاز ١٨ نیز امسال به شبکه سراسری بپیوندد.


زنگنه با بیان اینکه هر فاز پارس جنوبی ٢۵ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می‌کند، ادامه داد: طبق برنامه ریزی تا دوسال آینده (پایان دولت یازدهم) ٢۵فاز پارس جنوبی وارد مدار می‌شود و به این ترتیب ظرفیت تولید گاز ایران به هزار میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و به این ترتیب از نظر تولید در پارس جنوبی با کشور قطر ـ که دغدغه مردم عزیزمان است ـ برابر می‌شویم.


وزیر نفت گفت: برای رسیدن به این هدف و بهره برداری از فازهای پارس جنوبی به سرمایه گذاری ٣٠ میلیارد دلاری در این میدان مشترک نیاز داریم؛ حال اگر تحریم‌ها لغو شود کارمان سرعت می‌گیرد. در هرصورت برداشت هرچه سریع‌تر از این میدان در دستور کار دولت است.


وزیر نفت با اشاره به کمبود گاز در اوج مصرف در کشور گفت: با راه اندازی ٢٢ فاز پارس جنوبی، کشور در تولید و مصرف گاز به تعادل می‌رسد.


قیمت نفت در محدوده ٧٠ تا ٨٠ دلار عادلانه است


وی با بیان اینکه برای ایران و کشور‌های عضو اوپک قیمت ٧٠ تا ٨٠ دلاری برای هر بشکه نفت خود قیمتی قابل قبول است، گفت: هم اکنون برای رسیدن به این قیمت در حال مذکره با اعضای اوپک هستیم، البته تصویب هر تصمیمی در اوپک، به اجماع اعضا نیاز داشته و اجرای مصوبات هم داوطلبانه است.


زنگنه گفت: هم اکنون بیشتر اعضای اوپک قیمت ٧٠ تا ٨٠ دلاری را برای هر بشکه قابل قبول می‌دانند، اما این قیمت اکنون ۵٠ دلار است، از این رو اعضای اوپک باید برای رسیدن به قیمت مطلوب از عرضه خود بکاهند.


وزیر نفت افزود: برخی اعضای اوپک بیش از یک سال است که اعتقاد دارند با پایین نگه داشتن قیمت نفت خام و همکاری کشورهای غیر اوپکی می‌تواند نفت‌های شل را از بازار حذف کرد، درحالی که به نظر می‌رسد این سیاست با توجه به گذشت یک سال تاثیری نداشته است.


زنگنه هدف اصلی تحریم‌های بین المللی را به زانو در آوردن صنعت نفت ایران دانست و گفت: کارکنان صنعت نفت با استقامت مثال زدنی خود در سال‌های گذشته، آن‌ها را در رسیدن به هدف خود ناکام گذاشته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته