دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 اسفند 1397 - 10:17
14 سال نبرد در لیگ قهرمانان؛

خاطرات شیرین اصفهانی‌ها از نبرد مقابل نمایندگان عربستان

با دیدار ذوب‌آهن در برابر النصر، نبرد تیم‌های ایرانی و عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا 14 ساله می‌شود.
کد خبر : 367122
ذوب آهن باز هم النصر عربستان را برد.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، اولین بار که دو تیم از لیگ برتر فوتبال ایران و لیگ عربستان در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مقابل هم قرار گرفتند، در روز 12 مارچ 2003 بود. 14 سال قبل استقلال در حالی به‌مصاف الهلال رفت که قرار بود رسول خطیبی بمب خبری علی فتح‌الله‌‌‌‌زاده باشد اما آن‌چه در عمل اتفاق افتاد، هت‌تریک پاتریک سوفو بود که برد(3-2) الهلال را رقم زد.


یک سال بعد سپاهان با برتری(3-2) مقابل الاتحاد، نخستین برد ایران را در برابر تیم‌های عربستانی رقم زد اما این برد سودی به‌حال نماینده ایران نداشت و باخت(4-0) در بازی برگشت، موجب صعود الاتحاد شد.


سپاهان یک‌سال بعد با الشباب هم‌گروه بود که یک برد(1-0) در خانه و یک تساوی(1-1) در زمین حریف به‌دست آورد.


در سال 2007 هم قرار بود استقلال و الهلال دوبار در مرحله گروهی با هم دیدار کنند اما لیست بازیکنان استقلال، دیر به‌دست AFC  رسید و نتیجه این اهمال، حذف آبی‌پوشان بدون انجام مسابقات گروهی لیگ قهرمانان بود.


در همان سال سپاهان دو بار الشباب را(1-0) شکست داد که هر دو گل این تیم توسط مهدی سیدصالحی به‌ثمر رسید و زمینه‌ساز صعود طلایی ‌پوشان و فینالیست‌شدن آن‌ها در لیگ قهرمانان بود. سپاهان فصل بعد هم در برابر نماینده عربستان موفق بود و این بار الاتحاد عربستان را دو بار با نتایج(2-1) و (1-0) شکست داد.


اما از سال 2009 بود که با افزایش تیم‌های ایرانی و عربستانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، رقابت‌های نمایندگان دو کشور افزایش پیدا کرد. در این سال هرچهار نماینده ایران با تیم‌های سعودی هم‌گروه بودند و نتایج زیر را کسب کردند:


الهلال(1-1) صبای قم ، صبای قم(0-1) الهلال


پرسپولیس(1-0) الشباب، الشباب(0-0) پرسپولیس


الاتحاد(2-1) استقلال، استقلال(1-1) الاتحاد


الاتفاق(2-1) سپاهان، سپاهان( 3-0) الاتفاق


یک سال بعد استقلال دو بار با نتایج(2-1) الاهلی را شکست داد، ذوب‌آهن با یک برد(1-0) و یک تساوی(2-2) برابر الاتحاد و سپاهان با برتری(1-0) و تساوی(1-1) مقابل الشباب چهار امتیاز از تقابا با سعودی‌ها کسب کردند و سرانجام مس کرمان بعد از باخت(2-1) مقابل الهلال، در خانه این تیم را(3-1) برد تا سالی فوق‌العاده برای تیم‌های ایرانی رقم بخورد. هرچند که تک‌بازی الشباب و استقلال در مرحله یک‌هشتم نهایی با برد(3-2) الشباب به‌پایان رسید.


در سال 2011 اتفاقی جالب برای استقلال در مرحله گروهی رخ داد. این تیم در دور گروهی(2-1) النصر را شکست داد و در خانه حریف با همین نتیجه از این تیم باخت تا کار دو تیم برای صعود به تفاضل گل کشیده شود و سرانجام النصر به‌لطف تفاضل گل صعود کند. در همین سال ذوب‌آهن و سپاهان در گروه‌های خود بالاتر از الشباب و الهلال قرار گرفتند. سپاهان یک‌سال بعد هم بالاتر از الاهلی عربستان صدرنشین گروه خود شد اما در همان سال پرسپولیس در خانه(1-0) به الهلال باخت و صدرجدول را به‌این تیم واگذار کرد و در مرحله بعد هم(3-0) در برابر الاتحاد تن به شکست داد.


بردهای(2-1) و (3-1) استقلال مقابل الهلال در سال 2013، برتری (1-0) و (5-1) فولاد در برابر الفاتح در سال 2014، دو برد(2-1) و (3-0) نفت تهران در برابر الشباب و حذف الاهلی عربستان توسط نفت در همین دوره مسابقات، دو برد(3-0) ذوب‌آهن در برابر النصر در سال 2016 و دو برد(1-0) استقلال مقابل الهلال از جمله برترین نتایج نمایندگان ایران در برابر تیم‌های سعودی بوده است.


باید دید ذوب‌آهن می‌تواند روند چنین بردهایی را در برابر النصر ادامه دهد یا خیر؟


انتهای پیام/4051/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته