دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احسان عربی مفرد *

اجلاس شصت و نهم؛ راهبردی روشن برای واحدهای دانشگاهی

شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با شعار دانش، فرهنگ و اقتصاد و با هدف تبیین برنامه‌های کلان این دانشگاه در روزهای پایانی هفته جاری برگزار می‌شود.
کد خبر : 3664

شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با شعار دانش، فرهنگ و اقتصاد و با هدف تبیین برنامه‌های کلان دانشگاه در سال علمی پیش رو در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه 29 و 30 بهمن در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی و با حضور مسئولان ارشد این دانشگاه بویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و امنا، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه، معاونان، مدیران، نمایندگان دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نمایندگان تام‌الاختیار، معاونان هماهنگی و همه روسای واحد و مراکز آموزشی سراسر کشور برگزار خواهد شد.


اجلاس سالانه دانشگاه آزاد اسلامی در دو بخش افتتاحیه و اختتامیه برگزار می‌شود. سخنران مراسم افتتاحیه این اجلاس در روز اول آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده که به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه سیاست‌های کلان آن را بیان می‌کند و سپس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چالش‌ها و مسائل یک سال گذشته (نزدیک به 20 چالش عمده در بخش های مختلف) دانشگاه را بررسی کرده و برنامه‌ها و سیاست‌های سال آتی را برای حاضران بیان کرده و راهکارها و اهداف آینده را تبیین می‌کند؛ در بخش اختتامیه نیز کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اجلاس، مطابق آیین‌نامه و سیاست‌نامه اجرایی، مسائل و مشکلات را بیان می‌کنند و سپس مسائل و موضوعات بررسی شده جمع‌بندی و قطع‌نامه پایانی خوانده می‌شود.


آنچه اما این اجلاس را مهم جلوه داده و متفاوت از اجلاس‌های گذشته می‌کند(همچنان که اجلاس شصت و هشتم نیز در جای خود مهم و متفاوت بود)، وضعیت کنونی دانشگاه و مشکلاتی است که واحدهای دانشگاهی با آن مواجه هستند؛ در واقع این اجلاس و برنامه‌ها و سیاست‌های آن برای فعالیت علمی، پژوهشی، فرهنگی و ... سال آینده دانشگاه، راهبردی روشن و مشخص برای واحدها و مراکز دانشگاهی در سراسر کشور خواهد بود تا از وضعیت کنونی به رتبه و جایگاهی به مراتب بهتر از اکنون ارتقا یابند و در راستای کیفی‌سازی، استقلال و پیشرفت خود حرکت کنند.


​هرچند که با تمرکززدایی اخیر و تشکیل هیات امنای استانی و فعالیت خوب آنها در ماه‌های اخیر که مصوبات و دستاوردهای خوبی به همراه داشته و تشکیل شوراهای راهبردی در استان‌ها و سازمان مرکزی در راستای حل مسائل و مشکلات موجود واحدهای دانشگاهی تلاش‌های خوبی صورت گرفته اما تصمیم گیری و برنامه ریزی اجلاس پیش رو درخصوص یک سال آینده دانشگاه، راهکار و نقشه راهی روشن فراروی دانشگاه‌ها و بخصوص روسا و مدیران دانشگاهی قرار خواهد داد تا با بکارگیری آنها، روند خروج از مشکلات و مسائل مبتلابه سرعت گیرد.


در همین راستا دغدغه مسئولان دانشگاه بویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم این است که مشکلات موجود واحدها مورد پایش مجدد قرار گرفته و برای آنها به طور مشخص راه حل پیدا شود که این مهم در اجلاس شصت و نهم دانشگاه مورد توجه قرار خواهد گرفت و به صورت دستورالعمل های اجرایی اعلام خواهد شد.


اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حالت تشریفاتی نداشته و موضوعات کاری به طور جد در آن مطرح بوده و با بررسی و تبیین دستورالعمل‌های مختلف در 13 معاونت‌ و 4 اداره کل، دفتر و شورای دانشگاه با درصد بالایی از موفقیت روبرو است و به طور قطع رویکرد دانشگاه در این اجلاس سرعت در جذب هیات علمی، تلاش برای راه‌اندازی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری اقتصادی از سوی واحد‌ها، موضوعات اداری و مالی، کیفیت آموزشی و افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی، درآمدزایی غیرشهریه، افزایش کیفیت و توسعه پذیرش دانشجو، طرح‌های ماندگار فرهنگی، کارآفرینی در راستای نجات از وابستگی به نفت، اقتصاد مقاومتی و فعالیت‌های گوناگون دانشگاه در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... خواهد بود.


بر اساس اظهارات دکتر میرزاده، با مستقر شدن تیم جدید مدیریتی در یک سال و نیم گذشته نزدیک به 20 چالش عمده در بخش های مختلف دانشگاه از سوی مسئولان شناسایی و مشخص شد. زیان ده بودن برخی از واحدها، توقف بخش قابل توجهی از پروژه های عمرانی در یک سال و نیم دوره مدیریت قبلی، بالا رفتن هزینه های جاری دانشگاه، تغییر هرم سنی جمعیت کشور و کاهش چشمگیر متقاضیان ورود به دانشگاه به ویژه در مقاطع کاردانی و کارشناسی فقط بخشی از چالش های پیش روی دانشگاه در مدت مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی بوده است که در اجلاس شصت و نهم مطرح و بررسی خواهد شد.


از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه‌ استراتژیک خود مصمم است تا در افق 1404 به آنچه در سند چشم انداز برای موسسات علمی و دانشگاهی تبیین شده به طور کامل دست یابد، همراهی و همدلی مسئولان دانشگاه و روسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه لازمه این کار است، موضوعی که دکتر میرزاده رئیس دانشگاه، بارها و بارها بر آن تاکید کرده و خواستار این همراهی و همکاری در زمینه‌های مختلف بویژه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های سازمان مرکزی شده است.


* دبیر گروه واحدهای دانشگاه خبرگزاری آنا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته