دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش هفتگی همسایه بورس/19

بررسی وضعیت 5 گروه پرمخاطب بورسی/ افت بازار با تسویه ‌اعتباری‌ها

گزارش این هفته «همسایه بورس» به بررسی وضعیت پنج گروه پرمخاطب بازار سهام، از بانکی‌ها گرفته تا قندی‌ها می‌پردازد و دلایل افت شاخص را بیان می‌کند.
کد خبر : 366279
103833837_128831002fcfcf.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شاخص بورس اوراق بهادار تهران در طول هفته گذشته با افت 2468 واحدی معادل (1.5%کاهش) به 162827 واحد رسید.


شاخص بورس در طی هفته‌های گذشته با توجه به افزایشی شدن قیمت دلار در بازار، با رشد همراه بود اما نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تسویه اعتبارات از سوی کارگزاری‌ها، موجب شد تا شاخص با افت همراه باشد. میانگین ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوک حدود 648 میلیارد تومان بوده است.


گروه بانک


در طول هفته گذشته گروه بانکی با اتفاقات زیادی همراه بود؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت بانک‌ها، بانک‌های نظامی ادغام خواهند شد. در پی این تصمیم قرار است بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهراقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر به عنوان یک بانک واحد در بانک سپه ادغام شوند.


همچنین دو نماد «وبصادر» و «وتجارت» آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه خود را بر روی سامانه کدال منتشر کردند. معاملات این دو نماد در بازار بورس اوراق بهادر تهران هرچند در شروع هفته با معاملات مثبت همراه بود اما رفته رفته در روزهای پایانی به محدوده منفی رسیدند اما در روز پایانی هفته خبر تسعیر حساب‌های ارزی بانک ملت در محدوده قیمت نیمایی موجب صف خرید سنگین نماد «وبملت» شد.


گروه فولادی


افزایش قیمت محصولات فلزات اساسی به همراه افزایش تقاضا در بازار بورس کالا در طی هفته‌های اخیر محرک رشد قیمت سهام شرکت‌های زیر مجموعه این گروه در بازار یورس تهران بود. اما با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و معامله‌گران به دنبال نقد کردن سهم‌های خود و همچنین تسویه اعتبارات با کارگزاری‌ها هستند؛ نمادهای این گروه با کاهش قیمت همراه بودند. این در حالی است که همچنان قیمت فلزات رنگی در بازار جهانی به جهت خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات تجاری چین و امریکا در محدوده مناسب معامله می‌شوند.


قیمت سنگ ‌‎آهن CFR چین در هفته گذشته در محدوده 87 دلار بود اما این قیمت مناسب نیز موجب نشد تا سه نماد «کگل»، «کگهر» و «کچاد» در بین نمادهای مؤثر در افت شاخص دیده نشوند.


گروه محصولات شیمیایی


افت قیمت محصولات شیمیایی، افزایش بهای خوراک پتروشیمی‌ها از جمله عواملی بودند تا نمادهای گروه محصولات شیمیایی با افت قیمت همراه باشند. نمادهای این گروه در طی هفته گذشته نیز از وضعیت مشابه همانند گذشته برخوردار بودند. اما در روز پایانی هفته خبر تخفیف دلاری وزارت نفت به پتروشیمی‌ها، می‌تواند موجب تغییر روند قیمتی سهام نمادهای این گروه شود.


طبق اخبار منتشرشده قرار است با توجه به اینکه شرکت‌های پتروشیمی ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما با قیمتی پایین‌تر از میانگین خرید و فروش دلار در ماه‌هایی از سال جاری عرضه کردند، وزارت نفت نیز با تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که از ابتدای مهر ماه که قرار بود بر اساس میانگین خرید و فروش دلار در سامانه نیما محاسبه شود، به این شرکت‌ها تخفیف دهد.


گروه قندی


با انتشار خبر کمبود شکر در کشور، قیمت نمادهای سهام شرکت‌های تولیدکننده قند در طی هفته گذشته در سقف قیمتی خود مورد تقاضا قرار گرفتند. در این بین نمادهای «قلرست»، «قپیرا» از وضعیت بهتری نسبت به هم گروه‌های خود برخوردار بودند. همچنین طبق گفته رئیس انجمن قندوشکر، دولت با افزایش 20 درصدی نرخ خرید تضمینی چغندر قند موافقت کرده است.


گروه کشت و زراعت


گزارش مناسب اکثر شرکت‌های گروه دامپروری موجب  شد، تا نمادهای این گروه نیز هفته‌ای توأم با تقاضا از سوی حقیقی‌ها برخوردار باشند. تمامی نمادهای این گروه در محدوده مثبت و سقف قیمتی مورد معامله قرار گرفتند.


بازار جهانی


پس از خبرهای خوش مخابره‌شده از جلسات مقامات ارشد دو کشور چین و امریکا برای پایان دادن جنگ تجاری، بازارهای جهانی با جهش همراه بود، اما در طی این روزها  خالی شدن انبارهای LME دنیا و رسیدن میزان موجودی مس و روی به مرز بحرانی و همچنین خوشبینی از بابت نتیجه نهایی مذاکرات تجاری بین دولت‌های چین و آمریکا،  موجب افزایش قیمت‌ها فلزات پایه در بازار جهانی شد.


قیمت مس در هفته گذشته به حدود 6427 دلار رسید و قیمت سرب و روی نیز به ترتیب 2112 و 2781 دلار بوده است. قیمت نفت نیز که با توجه به شرایط تحریمی ایران و ونزوئلا و تصمیم کاهش تولید از سوی سران اوپک افزایش پیدا کرده بود، همچنان در کانال 66 دلار به ازای هر بشکه به سر می‌برد.


انتهای پیام/4083/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته