دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1394 - 11:30
یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

شرایط آب و هوا احتمال تشدید علائم را در بیماران مبتلا به آسم و آلرژی افزایش می‌دهد

یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی، عنوان کرد: به افرادی که زمینه ابتلا به آسم و آلرژی را دارند توصیه می‌‌شود تا حد امکان از منزل خارج نشوند در غیر این صورت اگر مجبور به ترک منزل شدند حتما از ماسک استفاده کنند.
کد خبر : 36626

دکتر مریم محلوجی‌راد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا درباره تاثیر شرایط آب و هوایی بر احتمال تشدید بروز آسم و آلرژی در افرادی که زمینه ابتلا به این بیماری را دارند، گفت: هر گونه ذره‌ای که در هوا وجود داشته باشد اگر بتواند وارد دستگاه تنفسی شود می‌تواند موجب بروز مزاحمت به خصوص در افرادی که زمینه ابتلا به بیماری‌های آسم و آلرژیک را دارند، شود.


این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی، افزود: علائم این بیماری از نظر شدت اثراتی بعدی که می‌تواند به جا گذارد متفاوت است، برای مثال برخی گازهای آلوده کننده مانند گازهایی که گوگرد دارند اثرات تخریبی بیشتری دارند اما ذرات گرد و غبار به مقدار کمتر آسیب‌رسان هستند اما می‌تواند موجب تحریک پوشش مخاط دستگاه تنفسی و بروز علائم آلرژی در دستگاه تنفسی تحتانی و فوقانی شود.


وی گفت: اگر گرد و غبار بر دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر بگذارد، موجب بروز علائمی مانند عطسه، آب‌ریزش و گرفتگی بینی می‌شود اما اگر بر دستگاه تنفسی تحتانی تاثیر بگذارد موجب سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس می‌شود.


محلوجی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: افرادی که دارای علامت آسم و آلرژی هستند و دارو مصرف می‌کنند باید سعی داشته باشند در این شرایط جوی تا حد امکان از منزل خارج نشوند و یا اگر مجبور به ترک منزل برای ساعاتی از روز هستند حتما از دستگاه تهویه هوا در اتومبیل استفاده کنند و یا اگر پیاده هستند و یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند.


این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی، خاطرنشان کرد: همچنین به این افراد توصیه می‌شود بعد از اینکه به منزل بازگشتند حتما استحمام کنند و بینی و گلوی خود را به کمک سرم یا آب نمک شست‌و‌شو دهند.


وی اضافه کرد: به تمام افراد توصیه می‌شود زمانی که شرایط جوی هوا تغییر می‌کند و ذرات گرد و غبار در هوا افزایش می‌یابد مایعات به خصوص آبمیوه‌های دارای آنتی اکسیدان را مصرف کنند، مرکبات، گوجه فرنگی و ویتامین C را نیز مورد استفاده قرار دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب