دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امروز در جشنواره موسیقی فجر

روایت عشق نافرجام رعنا در کنسرت رستاک

کنسرت گروه رستاک عصرگاه امروز (بیست‌وششم بهمن‌ماه) درمیان شور وهیجان مخاطبان و دوستداران خود در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
کد خبر : 3659

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، بعد از مستقر شدن مخاطبان در سالن، گروه رستاک به روی سن آمد و به اجرای قطعاتی از موسیقی بوشهر پرداخت. نواختن سازهایی مربوط به خطه جنوب کشور و اجرای زیبای گروه رستاک باعث شد تا از همان ابتدای کنسرت، شادی و نشاط خاصی در سالن حکمفرما شود. علاوه براین، وجود سازهای کوبه‌ای باعث شد تا شور و حال بیشتری در بین مخاطبان ایجاد شد.


هله هله هله مانی از جمله قطعاتی بود که گروه رستاک در ابتدای این کنسرت به اجرای آن پرداخت. به ویژه این که رستاک در حین اجرای این قطعه، جمعیت را به مشارکت طلبید تا آنها نیز در تکرار کردن برخی از این قطعات یاری کنند.خوانندگان گروه یعنی بهزاد و فرزاد مرادی نیز با خواندن قطعه «ای دوست بیا تا غم فردا نخوریم» این اجرا را ادامه دادند.


نکته ای که دراین بخش از کنسرت وجود داشت، حضور نقالی بود که روی سن حاضر شد و پیش از آن که گروه رستاک به اجرای قطعه بعدی بپردازد به توضیحاتی درباره این قطعه پرداخت و گفت: «اثری که قراراست به وسیله گروه اجرا شود، قطعه ای گیلانی است که رعنا نام دارد و به روایت قصه عاشقانه و نافرجام رعنا اختصاص دارد.»


پس از آن، قطعه «رعنا» به وسیله گروه اجرا شد. تغییر ترکیب گروه به هنگام اجرای این قطعه و همین طور قرار گرفتن بهزاد و فرزاد مرادی درکنار یکدیگر از جمله مولفه های این بخش از کنسرت به شمار میرفت. در میانه اجرا، مرشدی که به معرفی قطعه رعنا پرداخت درمیان جمع قرار گرفت و به نواختن کمانچه و خواندن بخش هایی ازاین قطعه به شکل انفرادی پرداخت.


قطعه «رعنا» باعث شد تا یک بار دیگر جعیت حاضر در سالن و بالکن ها به وجد بیایند و به تشویق و استقبال گروه رستاک بروند. نواختن چهار دف دراین بخش از جمله مولفه های آن به شمار میرفت.حرکت های عمودی، افقی و همین طور دورانی دف و قرار دادن این سازها در فواصلی از اجرا روی گردن باعث شده بود تا هیجان بیشتری از سوی مخاطبان دریافت شود.


در ادامه این کنسرت، یکی از نوازندگان گروه با گفتن بیتی با این مضمون :


آن که نشنیدست هرگز بوی عشق


گو به شیراز آی و خاک ما ببوی


به این نکته اشاره کرد که قطعه بعدی که گروه رستاک برای اجرا انتخاب کرده، قطعه ای شیرازی است. این قطعه که با صدای فرزاد مرادی خوانده شد از جینگه جینگه ساز می آید شروع و به ای یار مبارک بادا ختم شد. اضافه شدن ساز قانون به این بخش از اجرا از جمله ویژگی های آن قلمداد می‌شد.


در ادامه، یک بار دیگر قطعه‌ای از خطه جنوب و شهر بندرعباس نواخته شد که به دلیل داشتن ریتم بندری و تند مورد استقبال مخاطبان واقع شد و جمعیت با فریاد و همخوانی و دست زدن گروه رستاک را همراهی کردند.


فرزاد مرادی پس ازاین اجرا پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: «امشب مهمانان عزیزی دراین کنسرت حضور دارند که نمی توانم نام تک تک آنها را ببرم. اما جا دارد که از یکی از آنها یاد کنم و آن کسی نیست جز هنرمندی که پژوهشگر موسیقی قشقایی بوده و درحال حاضر سرپرست گروه آوا نیز هست، پروین بهمنی که امشب افتخار داده و به کنسرت ما آمده است. بهمنی را مادر لالاییهای ایرانی نیز می نامند. او مادرانه به ما کمک کرد تا بتوانیم در زمینه قطعات قشقایی به شناخت بهتری دست یابیم. با وجود آن که هنوز مراحل شیمی درمانی را می‌گذراند امشب به جمع ما آمده است و ما قصد داریم این قطعه ای که خواهیم نواخت را به او تقدیم کنیم.»


سپس پروین بهمنی با لباس قشقایی از بین جمعیت بلند شد و مورد تشویق حضار قرار گرفت. بعد از آن نیز قطعه «بارون بارون» به او تقدیم شد. اجرای حرکت های بدیع و مبتکرانه دف نوازان در این اجرا بسیار مورد توجه مخاطبان واقع شد.


تالار وحدت در طول چهار شب اجرای جشنواره موسیقی فجر یکی از پرجمعیت ترین شب ها را تجربه کرد. در کنسرت گروه رستاک، جمعیت زیادی در سالن حضور داشتند و عده ای نیز به دلیل نبود جا تا پایان، ایستاده کنسرت را نگاه کردند.


فریاد مردی که به شکل غیر مترقبه و بی مقدمه فریاد زد: رستاک ما همگی با شما هستیم، برای مدت کوتاهی جمعیت حاضر در سالن را در سکوت و مکث فرو برد و کسی نفهمید که منظور از این حرف چه بوده است.


در میانه اجراها، یکی از مخاطبان با صدای بلند از گروه رستاک خواست تا به اجرای قطعه مازندرانی بپردازند، با گفتن او دیگران نیز جرات پیدا کردند و قطعات درخواستی خود را از بالکن ها و وسط سالن به گروه رستاک منتقل کردند.


گروه رستاک نیز براساس تمایل طرفداران به اجرای قطعه مازندرانی پرداخت که «شب مهتابی» ازاین جمله بود. همچنین در میانه اجرا، قطعه مازندرانی دیگری به وسیله سازی مخصوص این خطه به وسیله دو نوازنده زن اجرا شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. لله وا یکی از سازهای مازندرانی بود که دراین بخش نواخته شد.


اجرای قطعاتی از موسیقی آذربایجان از دیگر برنامه های این گروه به شمار میرفت. به خصوص این که در میانه این اجرا، وحید اسدالله هنرمند پیشکسوت به همراه پسرش به اجرا پیوست و با ساز قارمون و سازهای دیگر بر زیبایی این اجرا افزود.


فرزاد مرادی دیگر خواننده گروه در این کنسرت از حسن ریاحی دبیر جشنواره سپاسگزاری کرد که این گروه را مورد حمایت قرار داده و به آنها انرژِی بخشیده است. هم چنین دراین بخش از سیامک سپهری موسس گروه رستاک نیز قدردانی و سپاسگزاری شد. قطعه آخر گروه رستاک در سی امین جشنواره موسیقی فجر، قطعه ای کردی بود که به خانواده کامکارها تقدیم شد.


گزارش: آزاده صالحی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته