دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1394 - 09:27

تلاش ایران برای ورود قطار به کشورهای CIS / معاون فنی راه آهن: ارتباط ریلی با غربی‌ها نداریم

معاون فنی شرکت راه‌آهن گفت: معاونت بهره‌برداری راه‌آهن به دنبال اخذ مجوز برای سیر در تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS است.
کد خبر : 36584

مسعود احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه هنوز مجوزی برای ورود ایران به همه کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS صادر نشده است، افزود: در سال‌های گذشته کشورهای مشترک‌المنافع ار مرز سرخس وارد ایران و برای ترانزیت بار خود از بندر شهید رجایی استفاده می‌کردند اما واگن‌های ایرانی اجازه ورود از مرز سرخس به ترکمنستان و کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS را نداشتند.


وی با تاکید بر اینکه در هفته‌های اخیر توافقی برای سیر و ورود واگن‌های ایرانی از مرز سرخس به ترکمنستان صورت گرفت، تصریح کرد: در گذشته تنها مرز ایران و ترکمنستان سرخس بود اما اکنون مرز اینچه‌برون را نیز داریم که قطارهای ایرانی می‌توانند از این پس از دو مرز سرخس و اینچه‌برون برای ورود به ترکمنستان استفاده کنند.


به گفته احمدی، اکنون ورود قطارهای ایرانی به کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS تنها مختص به ترکمنستان است اما مذاکره با سایر این کشورها ادامه دارد.


ارتباط ریلی با غربی‌ها نداریم


معاون فنی راه‌آهن عنوان کرد: ما مشکلی برای سیر واگن‌های ایرانی به کشورهای غربی نداریم و اکنون نیز ترانزیت‌ها از مرز رازی و از طریق ترکیه به اروپا فرستاده می‌شوند.


وی با تاکید بر اینکه هنوز ارتباط ریلی منطقی با کشورهای غربی برقرار نکرده‌ایم، ادامه داد: برای سیر قطارهای ایرانی به کشورهای اروپایی مشکل زیرساخت داریم که در صورت رفع آنها، مشکلی به لحاظ قوانین و مقررات در این زمینه وجود ندارد.


احمدی اظهار کرد: اما در کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS برای سیر قطارهایمان با مشکل قوانین و مقررات روبه‌رو هستیم و آنها اجازه سیر در کشورشان را نمی‌دهند. حتی جز ترکمنستان با سایر این کشورها مرز مشترک برای عبور قطار نداریم.


وی تاکید کرد: ما تنها در شمال استان آذربایجان شرقی و در مرز جلفا با بخش مستقل شده نخجوان که پیش از این جزیی از جمهوری آذربایجان بود، مرز ریلی داریم که البته این مسیر نیز به علت ایزوله شدن نخجوان و عدم امکان سیر هر گونه وسیله از طریق ارمنستان به آذربایجان بن‌بست محسوب می‌شود.


معاون فنی شرکت راه‌آهن خاطر نشان کرد: اکنون مرز شمالی نخجوان تعطیل و تنها دو مرز سرخس و اینچه‌برون را داریم که اگر مسیر قزوین – رشت – انزلی – آستارا راه بیفتد، آن مسیر نیز بازگشایی می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته