دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1394 - 09:25
از سوی سرپرست واحد گرمسار صورت گرفت

بررسی تغییر الگوی نقش اجتماعی زنان هند، دومین کشور پرجمعیت دنیا در سه دهه گذشته

نتایج بررسی تغییر الگوی نقش اجتماعی زنان هند، دومین کشور پرجمعیت دنیا با توجه به فیلم های سه دهه اخیر از سوی دکتر طاهره میرساردو در فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان دانشگاه الزهراء(س) چاپ و منتشر شد.
کد خبر : 36579

به گزارش خبرنگار آنا، سرپرست واحد گرمسار در این مقاله هدف اصلی را شناخت روند تغییر الگوی اجتماعی زنان هند طی سه دهه گذشته عنوان کرده که با استناد به تصویر زنان در فیلم‌های سینمایی سه دهه گذشته در هند مورد مطالعه قرار گرفته است.


میرساردو در این پژوهش به همراه عذرا باقی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد جامعه شناسی واحد گرمسار، مطالعه از نوع اسنادی، روش مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیل محتوای کمی نمونه‌ای از فیلم‌های هر دهه و جمعاً 1080 دقیقه فیلم را مورد تحلیل قرار داده و نتایج پژوهش نشان‌دهنده ساختار خانواده هسته‌ای و باسوادی اما بیکاری اکثر زنان در این کشور است.


براساس نتایج این تحقیق زنان هند در مشاغل مدیریتی سهمی نداشته و الگوی اقتدار در خانواده عمودی و پوشش زنان بر حسب سه دهه متفاوت و در دهه سوم اکثر زنان پوشش به سبک غربی دارند.


همچنین زنان عمدتاً در عرصه عمومی و بیش‌تر در مراکز خرید و مراکز تفریحی به تصویر کشیده شده‌اند و در دهه اول از هر سه نوع خشنونت وجود دارد و در دهه دوم وسوم خشنونت جنسی مشاهده نمی‌شود.


مقاله میرساردو دانشیار پایه 15 گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اجتماعی ، روان‌شناختی زنان به صاحب امتیازی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) و به مدیر مسئولی دکتر زهره خسروی و سردبیری دکتر خدیجه سفیری چاپ و منتشر شد



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته