شرکتهای هواپیماساز اروپا به دنبال معافیت و ارتباط با ایران هستند
علی عابدزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره آخرین وضعیت خرید هواپیما گفت: ما سه قرارداد با آمریکا و اروپا داشتیم که بعد از اعمال تحریمها، آمریکاییها قراردادی که با بوئینگ داشتیم را لغو کردند، به علت تحریم دو قرارداد دیگر به حالت معلق درآمد، هواپیماهای ایرباس و ایتیآر که در اتحادیه اروپا بهخصوص در کشور فرانسه بهطور مشترک ساخته میشوند باوجود تحریمها دچار مشکل شدند اما اروپاییها و روسها به دنبال این هستند که مجوز بگیرند و قراردادهای قبلی مجدداً به جریان بیفتد و هواپیماها به ایران فروخته شود.
وی در پاسخ به این سؤال که بابت پیشپرداخت این قراردادها چقدر پول پرداختشده است؟ تصریح کرد: ما پیشپرداخت و پولی پرداخت نکردهایم؛ یعنی این قراردادها به نحوی تنظیمشده است که اگر بههردلیلی قراردادها متوقف شود، پولی پرداخت نخواهد شد و تقریباً پولی نزد آنها نداریم که بخواهد بلوکه شود. در هواپیمای دیگر هم بالاخره امروز شرکتهای خصوصی خوب فعال هستند و فکر میکنم مثل گذشته بتوانند هواپیماهایی که موردنیاز کشور است را تهیه و به داخل کشور منتقل کنند.
عابدزاده در موردبحث بهروز کردن رادارهای مرکز کنترل گفت: در حوزه فرودگاهی، کنترل فضای کشور، راههای هوایی، اتفاقات بسیار ارزشمندی افتاده و شرکت فرودگاههای کشور از فرصت استفاده کرده و بسیاری از دستگاههای موردنیاز را خریداری و بهروز تبدیل کرد.
وی افزود: با مهندسی جدیدی که انجامشده راههای هوایی کشور را چند برابر شده و ضریب ایمنی درراههای هوایی کشور هم بسیار افزایش پیداکرده است.
انتهای پیام/4092/4083/
انتهای پیام/