دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیت‌الله مروی:

روحانیت باید پاسخگوی نیازهای معارفی جهانی باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به گسترش فرهنگ شیعی در سراسر جهان، خواستار توجه روحانیت برای پاسخگویی به مطالبات معارفی جهان شد.
کد خبر : 364770
87201840-070b-4819-b2ef-5ef39948b794.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، آیت‌الله شیخ جواد مروی، صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی طلاب و فضلای حوزه علمیه خراسان شمالی مقیم قم گفت: روحانیت شیعه در طول تاریخ تشیع در مسیر رسالت خودش که تبلیغ دین و شناخت و تبیین مذهب است، گام‌های بسیار بزرگ و مهمی برداشته است.


وی با بیان اینکه تشیع یک جمعیت قلیلی در آغاز بود و حرکت روحانیت شیعه باعث شد که این جمعیت گسترش پیدا کند، افزود: امروز اتباع مکتب اهل‌بیت را در جهان می‌بینیم، آن‌قدر این حرکت توسط سلف صالح ما عمیق و گسترده انجام‌گرفته است که در همه‌جا گسترش دارد. این حرکت با محرومیت و گرفتاری‌ها زیادی به‌دست‌آمده است و در زمان معاصر با پیروزی انقلاب اسلامی عجین شده است و پیروزی انقلاب کمک کرد تا این حرکت در دنیا گسترش یابد.


عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز جمعی از اتباع اهل‌بیت را می‌بینید که پرچم اهل‌بیت را از کنار دیوار چین تا قطب شمال گسترش داده‌اند، مشغول خدمت به این مکتب هستند، این زحمت روحانیت شیعه است و می‌طلبد که روحانیت امروز که مدافع فکر این مکتب است، خصوصیات ویژه‌ای داشته باشد. وضعیت امروز در جهان و مطالبات فکری از روحانیت فراوان است، باید پاسخگو به این نیازهای جهان باشیم، همچنین در خصوص شناخت و آشنایی مردم جهان با مذهب اهل‌بیت بیشتر تلاش کنیم.


وی با بیان اینکه آنچه در مسیر تکاملی انسان حرف اول را می‌زند، استعداد و هوش فوق‌العاده نیست، ادامه داد: تجربه مستمر حوزه‌های علمیه نشان می‌دهد، اگر طلبه استعداد سطح متوسط داشته باشد ولی همت او بالا باشد، به هر جای که دلش بخواهد می‌رسد.


آیت‌الله مروی با بیان اینکه از نزدیک گرفتاری‌های مردم و طلاب را می‌دانیم و از مسئولیت‌ها شانه خالی نمی‌کنیم، یادآور شد: اما بدانید کسی به‌جای می‌رسد که باوجود همه مشکلات، همت بلند داشته باشد، اگر ممارست و همت بلند نباشد، کسی به‌جای نمی‌رسد در کنار همت بلند، نظم در تحصیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: طلاب باید دروس حوزه را کاربردی بخوانند، یکی از مشکلاتی که وجود دارد، طلبه نمی‌داند، کاربرد این درسی که می‌خواند چیست؟ چون کاربرد درس را نمی‌داند، در تحصیل دلسرد می‌شود، بنابراین هر کتابی که می‌خوانیم باید کاربرد آن را بدانیم.


وی همچنین توجه به مسائل اخلاقی را برای طلاب بسیار مهم برشمرد و گفت: تجربه ممتد سنت سلف صالح نشان می‌دهد که توفیق در علوم حوزوی باید در آن ‌یک عنایت ویژه‌ای وجود داشته باشد که انسان بتواند از علومی آموزش‌دیده بعد از فهم درست، دقیق استفاده کند و این ارتباط و توجه با رعایت مباحث اخلاقی به دست می‌آید، اگر به تهجد و ارتباطات معنوی توجه نکنیم، اصطلاح خواندن فایده‌ای ندارد.


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته