دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1397 - 11:31

واکنش پلیس به رفتار فرهاد مجیدی با مأمور راهور

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به برخورد مجیدی با یکی از مأموران راهور، گفت: این فرد در برابر قانون مقاومت کرده و مأمور بدون توهین به وظیفه خود عمل کرده است.
کد خبر : 364767
07.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری پلیس، ایوب سلیمانی در حاشیه چهاردهمین همایش سراسری مدیران پلیس راهور ناجا درباره اینکه آیا افزایش قیمت خودروها در کاهش تصادفات مؤثر است یا خیر؟ اظهار کرد: اگر بخواهیم ابعاد و آمار تصادفات را بررسی کنیم، باید بگویم عوامل تصادفات عمیق‌تر از این مسئله است و صرفاً نمی‌توانیم بگوییم اگر قیمت خودرو گران‌تر شود، افراد احتیاط بیشتری می‌کنند.


وی افزود: شاید 10 الی صدها عامل در وقوع تصادفات مؤثر باشد اما ما بر روی مهم‌ترین عوامل تمرکز می‌کنیم؛ خودرو، راننده و جاده در بروز بسیاری از تصادفات مؤثر و نقش‌آفرین هستند؛ از طرفی واقعیت این است که قوانین ما خیلی بازدارنده نیست؛ بدین مفهوم که هزینه عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در جامعه بالا نیست؛ در حالی که باید با در نظر گرفتن این مهم به سمت و سویی برویم که هزینه عدم رعایت و توجه به قانون بالا رود و فرد علاوه بر جریمه با محرومیت‌های اجتماعی نیز مواجه شود.


جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: ما در حوزه توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی، به اندازه کافی آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم و نتوانستیم از طریق رسانه‌ها به موضوع اهمیت توجه به قانون بپردازیم؛ توجه به قوانین، یک ارزش است و باید با آموزش و آگاه‌سازی مردم،  این ارزش را در جامعه نهادینه کنیم.


سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موضع پلیس در برابر قانون‌شکنان و کسانی که به دنبال تضعیف جایگاه و مقام پلیس هستند، عنوان کرد: واقعیت این است که رسانه می‌تواند معجزه کند. اینکه یک نفر در مقابل مأمور پلیس می‌ایستد و با افتخار فیلم مقاومت خود در برابر قانون را انتشار می‌دهد، یک پدیده جدید است که متأسفانه در جامعه شاهدیم! اگر اصحاب رسانه در این حوزه عمل نکنند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟


وی اضافه کرد: لازم است اصحاب رسانه به این پدیده اجتماعی در حال ترویج بپردازند، بدین‌گونه که وقتی کسی که در مقابل پلیس می‌ایستد و با افتخار این فیلم را منتشر و بازنشر می‌کند! باید در این حوزه وارد عمل شده و نظر دیگران را بدانند و منتشر کنند.


جانشین فرمانده ناجا به ماجرای مقاومت یکی از فوتبالیست‌های سابق در مقابل اعمال قانون پلیس راهور اشاره کرد و یادآور شد: مأمور ما حوالی ساعت 1 بامداد در یکی از اتوبان‌های تهران، خودرویی با سرعت بالا را متوقف می‌کند. آیا ما وظیفه کنترل نداریم؟ و همه می‌بینند که این فرد چگونه با پلیس راهور برخورد می‌کند؛ در حالی که فرد هر چقدر بزرگ‌تر و مشهورتر باشد، باید در مقابل قانون خاضع‌تر باشد، چراکه ارزش آدمی به خضوع در مقابل قانون است.


وی یادآور شد: در حالی که مأمور ما با تعهد و متانت وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، می‌بینیم که فرد متخلف در حال فیلمبرداری است؛ الحمدالله شاهدیم که همه کسانی که این حرکت را دیدند، این اقدام فوتبالیست سابق را محکوم کردند و این به معنای آن است که خوشبختانه وجدان عمومی جامعه بیدار است.


سلیمانی با تشریح اتفاق رخ داده گفت: فرد در برابر قانون مقاومت کرده و مأمور ما در حالی که نه توهین و نه برخورد بدی داشته است، وظیفه خود را انجام داده است؛ بنده به این موضوع عقلایی نگاه می‌کنم و بحث سر یک موضوع و یک فرد خاص نیست اما صحبت ما این است که آیا این پدیده‌ای که متأسفانه امروز رایج شده و هر کسی در مقابل پلیس دوربین به دست می‌شود، درست است؟


جانشین فرمانده ناجا اضافه کرد: پلیس راهور مانند سایر ارگان‌های خدمات‌رسان و امدادی برای خدمات‌دهی و کمک به مردم کنار جاده می‌ایستد؛ نباید سطح جامعه از نظر اخلاق آن‌قدر سقوط کند که این پلیس را مجهز به سلاح کنیم! اندیشمندان، صاحب‌‌نظران و اصحاب رسانه باید به میدان بیایند و ترویج این پدیده زشت اجتماعی یعنی مقابل پلیس ایستادن و فیلم گرفتن را برچینند.


وی در پاسخ به این سؤال که در مواجهه با پرونده‌های توهین به مأمور پلیس چه اقداماتی از سوی پلیس صورت گرفته، افزود: همه پرونده‌ها اعم از موضوع جاده شمال، شهریار و فارس را دنبال و پیگیری کردیم و از افراد خاطی توسط پلیس شکایت شد و دیدیم که این متخلفان حتی در رسانه ملی عذرخواهی و به اشتباه خود اذعان کردند؛ ما به هیچ عنوان در حمایت و صیانت از مأمور وظیفه‌شناس کوتاه نمی‌آییم و وظایف‌مان را طبق روال قانونی انجام می‌دهیم.


سلیمانی درباره اینکه فیلم گرفتن از پلیس حین انجام وظیفه قانونی یا غیرقانونی است، توضیح داد: از لحاظ رعایت حقوق شهروندی، هیچ فردی نمی‌تواند بدون کسب اجازه از فرد دیگری فیلم یا عکس بگیرد و یا حتی در جریانیم که زمانی که برای برنامه دوربین مخفی نیز فیلمبرداری می‌شود، در حوزه انتشار فیلم از فرد اجازه گرفته می‌شود؛ در واقع بدون اجازه افراد، کسی حق فیلمبرداری، نشر و بازنشر فیلمی را ندارد؛ نه تنها ایستادن در مقابل مجری قانون خلاف و جرم است، باید بگویم تلاش برای تضعیف مجری قانون نیز جرم است.


جانشین فرمانده ناجا اشاره کرد: می‌بینیم که پلیس خدمتگزار بی‌سلاح در کنار جاده در حال تلاش است و متأسفانه یک عده‌ای وی را مورد هجوم قرارداده و فیلمبرداری هم می‌کنند! این به چه معنا است؟ جز اینکه عده‌ای در تلاشند که موقعیت پلیس را تضعیف کنند.


وی با اشاره به ماجرای مقاومت فوتبالیست سابق در مقابل مأمور قانون عنوان کرد: این کار چه معنایی دارد! به هر حال این آقا برای عده‌ای از جوانان سمبل و الگو هستند، ممکن است برخی با دیدن حرکت این فرد، از رفتار وی پیروی کند؛ آیا درست است که تلاش کنیم که موقعیت پلیس تضعیف شود؟


سلیمانی در پاسخ به این سؤال که آیا باید سازوکارهای قانونی در برخورد با چنین اقداماتی تعریف و تبیین شود، تصریح کرد: مسئولان کشور باید به این موضوع بیندیشند و نباید اجازه داد که آسیب نوپدید فیلمبرداری و نشر هر موضوعی در جامعه رواج و ترویج شود، بلکه باید چنین اقداماتی پیگرد قانونی داشته باشد؛ لازم است همه کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند، اقدامات لازم را انجام دهند؛ امروز شأن و موقعیت پلیس هدف قرار می‌گیرد و فردا ممکن است امنیت، آرامش و حریم خصوصی مردم هدف قرار بگیرد؛ اجازه نمی‌دهیم که به پلیس خدمتگزاری که با متانت و سعه صدر در میدان مأموریت حاضر و ایفای نقش می‌کند، توهینی صورت بگیرد.


جانشین فرمانده ناجا یادآور شد: بایستی با چنین آسیب‌های نوپدیدی با فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی عمومی مقابله کنیم و هنجارهای ملی و اسلامی را تقویت کنیم.


انتهای پیام/4110/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته