حذف کنکور برای ورودیهای متکی بر سوابق تحصیلی دانشگاهها در سال۹۸
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجتبی شریعتینیاسر در گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاههای سراسر کشور که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در رابطه با موضوع استعدادهای درخشان در کشور اظهار کرد: بهطورکلی وزارت علوم سه مرحله شناسایی و جذب استعدادهای درخشان، حمایت و هدایت آنها در طول تحصیل و رصد این افراد پس از ترک دانشگاه را در نظر دارد.
وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «دانشگاه کارخانه انسانسازی است»، افزود: بر اساس این نگاه باید بررسی کنیم که خریداران نیروی انسانی تربیتشده از سوی دانشگاهها که محصولات آنها محسوب میشوند، چه کسانی هستند؟
شریعتی نیاسر ادامه داد: اگر نگاه محصولمحور در دانشگاهها وسیع شود، مشخص میشود که نیروی انسانی در کشور علیرغم ارزشمندی بسیار بالا، از کارخانههای خود که همان مراکز علمی و دانشگاههای سطح یک هستند، با هزینه بسیار کم تولید شدهاند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروزه بیشترین میزان بیکاری مربوط به دانشگاههای سطح پایین است، عنوان کرد: اگر بخواهیم اعتبار سرانه بهترین دانشگاه داخل کشور را با پایینترین دانشگاه در سطح بینالمللی مقایسه کنیم، مشخص میشود که اعتبار سرانه سطح پایین ترین دانشگاه جهان، چهار برابر بهترین دانشگاه ایران است.
وی با اشاره به پایین بودن سطح اعتبار دانشگاهها در کشور، عنوان کرد: دولتمردان و نظام اجرایی باید راهکاری پیدا کنند تا از کارخانههای انسانسازی حمایت جدی کنند و دستگاههای بهرهبردار نیز تأمین هزینه آنها را برعهده گیرند.
شریعتی نیاسر بیان کرد: انتظار نداریم دولت در شرایط فعلی، در حد کفایت اعتبار موردنیاز دانشگاهها را پرداخت کند اما باید به سمت راهکارهایی برویم که دستگاههای اجرایی بهرهبردار، بخشی از حمایتها را تقبل کنند.
وی با تأکید بر لزوم یافتن راهکاری قانونی برای تأمین اعتبار دانشگاهها از دستگاههای بهرهبردار، گفت: در بخش جذب استعدادهای درخشان، ساختارهایی قانونی تعریفشده اما بعد حمایتی آن نیاز به تقویت بیشتری دارد و دانشگاههایی که این افراد را جذب میکنند، باید سازوکار مؤثرتری را پیشبینی کنند تا دانشجویان در طول تحصیل دچار یأس و ناامیدی نشوند و آینده شغلی آنها نیز تأمین باشد.
شریعتینیاسر با بیان اینکه آینده آموزش عالی کشور از آن جوانان با استعداد و تلاشگر است، به رصد دانشگاهها اشاره کرد و اظهار کرد: به منظور تقویت این موضوع، باید امتیازاتی را برای دانشگاههایی که محصولات خود را رصد میکنند، در نظر گرفته شود اما متأسفانه برخی از دانشگاهها از این موضوع غافل هستند و باید در این زمینه چارهاندیشی شود.
وی با اشاره به طرح مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغالپذیری دانشجویان در دانشگاهها، گفت: همه میدانند که وظیفه دانشگاهها، اشتغالزایی نیست اما ارتقای توان اشتغالپذیری آنها جزو وظایف است و باید کاری کرد که دانشجویان علاوه بر کسب دانش تخصصی مرتبط با رشته خود در مراکز علمی، مهارتهای دیگری را نیز فراگیرند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به حذف کنکور اشاره کرد و افزود: علیرغم اینکه برخی تصور میکنند کنکور یک استاندارد مناسب برای گزینش افراد است، معتقدیم کنکور مسیر درستی برای ارزیابی افراد نیست.
شریعتی نیاسر بیان کرد: وزارت علوم، سیاست حذف کنکور را دنبال میکند؛ در سال ۱۳۸۶ این موضوع مصوب شد اما در سال ۱۳۹۲ به دلیل عدم موفقیت آن، راهکار دیگری ارائه شد که بر اساس آن تا ۵ سال، ۸۵ درصد افراد بر اساس سوابق تحصیلی به دانشگاهها ورود پیدا کردند و در سال ۱۳۹۷ این میزان از افراد علاوه بر جذب در دانشگاهها از این طریق، در کنکور نیز شرکت میکردند و باز فضای روانی و فشارهای روحی را متحمل میشدند.
وی با اشاره به سیاست وزارت علوم برای حذف کنکور در سال ۱۳۹۸ ادامه داد: ورودیهایی که در این سال با تکیهبر سوابق تحصیلی وارد دانشگاهها میشوند، نیازی به حضور در کنکور نخواهند داشت و دفترچه رشتهمحلهایی که با تکیهبر سوابق تحصیلی است از افرادی که در آزمون شرکت میکنند، مجزا شده است؛ البته این امر منافاتی با ورود افراد به رشتههای کنکوری ندارد اما این امر فقط در رشتههای خاص امکانپذیر است.
انتهای پیام/4123/4118/خ
انتهای پیام/