دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1397 - 09:50
پرونده ساسان پرکان بسته شد؟

سرنوشت پسر چابهاری که در فضای مجازی معروف شد

ساسان پرکان نوجوان 15 ساله چابهاری است که با هزاران امید و آرزو راهی تهران شد تا در ورزش استعدادش را نشان دهد اما مسئولان دست رد به سینه او زدند.
کد خبر : 364234
ساسان-پرکان-در-برنامه-فرمول-یک-600x380.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، همه‌چیز از یک ویدیو در فضای مجازی شروع شد. ساسان پرکان نوجوان چابهاری طول مدرسه‌ را با پشتک‌های پی‌درپی طی کرد و با تشویق همکلاسی‌هایش این ویدیو چند ثانیه‌ای در فضای اجتماعی دست‌به‌دست چرخید. انتشار این ویدیو در فضای مجازی باعث شد به‌سرعت او مورد توجه قرار بگیرد و برای اینکه خیلی زود اسم‌ و‌ رسمی در دنیای ورزش پیدا کند راهی تهران شد.


ساسان به تلویزیون راه پیدا کرد و در برنامه عصر جدید احسان علیخانی و فرمول یک علی ضیا جلوی دوربین تلویزیون رفت و حرکات نمایشی‌اش را در برنامه عصر جدید به نمایش گذاشت و مورد تشویق حضار هم قرار گرفت.


البته برخلاف تصور عموم، اهالی ورزش به ساسان چندان روی خوشی نشان ندادند و رئیس فدراسیون ژیمناستیک پس از دیدن حرکات ساسان او را سریع رد کرد و درباره این نوجوان 15 ساله گفت: «هزاران نفر قادر هستند این حرکت را انجام بدهند و اگر هرکدام از آنها با انتشار فیلم حرکاتشان بخواهند به جمع نخبگان بپیوندند، این شرایط امکان‌پذیر نیست. خوشحالیم که به‌واسطه این حرکات، نام ژیمناستیک بیش از گذشته در جامعه مطرح شد، اما واقعیت این است که پرکان در لیست استعدادها هم نبود، این در حالی است که نخبگان ژیمناستیک از طریق طرح استعدادیابی شناسایی‌شده و تحت آموزش هستند. من دوست دارم پرکان تشویق شود، اما او شاخص‌های لازم را ندارد.»


ساسان پرکان امیدوار بود در رشته مورد علاقه‌اش ژیمناستیک فعالیت کند، اما با اظهارنظر مسئولان فدراسیون ژیمناستیک خیلی زود امیدش ناامید شد و نتوانست حمایت‌های فدراسیون‌‌نشینان را جلب کند.


البته اسماعیل خرسنددل که سال‌ها در این رشته فعالیت می‌کند و مربی ژیمناستیک بوده است، عدم استعداد این پسر 15 ساله در رشته ژیمناستیک را رد کرد و در مورد او به خبرنگار آنا گفت: «متأسفانه فدراسیون ژیمناستیک از پذیرش ساسان پرکان شانه خالی کرده و این استعداد ناب را نادیده گرفته است. خانم زهرا اینچه‌درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک باعث شده که روحیه نوجوانی که می‌تواند برای ورزش ژیمناستیک ایران افتخارآفرینی کند، خراب شود. به‌طور حتم در فدراسیون ژیمناستیک کارشناسان قابلی حضور ندارند که متوجه استعداد پرکان شوند. چندگانگی در این فدراسیون موج می‌زند و برای همین قابلیت تشخیص یک جوان مستعد وجود ندارد. این موضوع می‌تواند آینده ورزشی پرکان را نابود کند.»


وی گفت: «ساسان پرکان با حداقل امکانات رشد کرد و حرکات بسیار سنگین ورزش ژیمناستیک را با حداقل خطا انجام می‌دهد. او اعلام کرده امکانات زیادی در اختیارش نبوده که بتواند در وسایل مختلف ژیمناستیک توانایی‌هایش را نشان دهد. وقتی جوانی با حداقل امکانات باعث شده صداوسیما به او توجه کند، قطعاً می‌تواند به تیم ملی ژیمناستیک راه پیدا کند و در آینده برای کشورمان مدال‌های باارزشی بگیرد.»


پرکان بعدازاینکه مورد بیتوجهی فدراسیون ژیمناستیک قرار گرفت، در فدراسیون دوومیدانی هم تست داد تا شاید از این طریق در ورزش بتواند به آرزویش که کسب مدال و به اهتزاز درآوردن پرچم ایران باشد، برسد.


تیمور غیاثی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره تستی که از پرکان در فدراسیون دوومیدانی گرفته شد، گفت: ما از ساسان تست گرفتیم اما ازنظر فیزیک جسمانی آنطور که باید قدرتمند نبود و جسّه ریزی داشت. البته به او لباس ورزشی دادیم و او را به هیئت دوومیدانی استان سیستان و بلوچستان سپردیم تا با او کار کنند و نتیجه را به ما بگویند. این نوجوان طالب ورزش است. در رقابت‌های صحرانوردی در شهر خودش به مقام اول رسیده است. این اتفاق خوبی است اما باید فاکتورهای لازم را داشته باشد. اگر او بتواند رضایت کارشناسان دوومیدانی را جلب کند، باید در شهر خودش چندین مسابقه بدهد و بعد در استان و بعدازآن هم در تهران، در رقابت‌های لیگ شرکت کند. در دوی سرعت باید با غول‌های دوومیدانی هم رقابت کند و چندین رکورد ثبت کند.


وی ادامه داد: ما وظیفه داشتیم که شرایط را برای این نوجوان 15 ساله فراهم کنیم و به او فرصت دهیم. همانطور که گفتم او را به هیئت دوومیدانی استان سیستان و بلوچستان سپردیم و قرار است نتیجه را به ما اعلام کنند.


ایرج رستم‌زهی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره وضعیت پرکان و برنامه‌ای که برای او در نظر گرفته‌اند، گفت: در فدراسیون دوومیدانی از ساسان تست گرفته و امکانات در اختیار او گذاشته شد. من وقتی حرکات او را دیدم به نظرم رسید در پرش ارتفاع یا نیزه می‌تواند موفق شود. البته نظرم این است که در دوی سرعت کمی ضعیف است. اما با توجه به حرکات پرشی که در برنامه عصر جدید هم انجام داد به نظرم می‌تواند در این دو رشته موفق شود.


وی گفت: ما قرار است برای او اردو در نظر بگیریم و زیر نظر یک مربی به مدت یک ماه تمرین داشته باشد. البته پرکان علا‌قه‌اش به ژیمناستیک و فوتبال است و ما او را مجاب کردیم که در رشته‌های پرش فعالیتش را ادامه دهد. مدیرکل ورزش استان هم از او استقبال و اعلام کرده که همه شرایط را برای او فراهم می‌کند.


رئیس هیئت دوومیدانی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سؤال که در اختیار داشتن یک مربی برای یک ماه فرصتی کمی خواهد بود، اظهار کرد: ما تصمیم داریم ساسان ابتدا یک ماه زیر نظر مربی تمرین کند و بعد از یک ماه عملکرد او را ارزیابی کنیم و در موردش تصمیم بگیریم. به‌طور حتم اگر عملکردش قابل‌قبول باشد روند حمایت‌های ما هم از او ادامه پیدا خواهد کرد. حتی مدیرکل استان هم به خانه این نوجوان رفت و قرار است در اردوها شرکت کند. البته او هنوز به اردو نیامده است و شاید هفته آینده در اردو شرکت کند.


وی گفت: ما تمام تلاش خودمان را انجام می‌دهیم و آمادگی کامل داریم از او حمایت کنیم. اگر این نوجوان استعداد داشته باشد نباید ناشناخته بماند. باید به نحو احسن از این نبوغ استفاده شود. همانطور که گفتم من نظرم این است که او در رشته‌های پرش با نیزه و ارتفاع فعالیتش را پیگیری کند. این دو رشته تخصصی هستند و با توجه به پرش‌هایی که او داشت می‌تواند در هرکدام از این دو رشته موفق شود. ما در زاهدان اردو داریم و چندین ملی‌پوش هم در اردوها حضور دارند و به همین خاطر پرکان باید برای حضور به زاهدان بیاید، ضمن اینکه قرار است همه هزینه‌هایش از طرف هیئت استان سیستان و بلوچستان تأمین شود.


این سرنوشت پسر 15 ساله‌ چابهاری است که با امید و آرزو راهی تهران شد تا بتواند با حرکات نمایشی که در برنامه عصر جدید انجام داد به آرزویش در رشته ژیمناستیک برسد، اما برخلاف انتظارها مسئولان فدراسیون او را رد کردند و گویا فدراسیون دوومیدانی هم چندان به آینده ورزشی او امیدوار نیست، اما بااین‌حال او را به هیئت دوومیدانی استان سیستان و بلوچستان سپرده‌اند تا فرصتی به او داده شود و معلوم نیست در آینده چه سرنوشتی در انتظار او خواهد بود.


انتهای پیام/4051/4057/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته