دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1394 - 11:08

گمانه‌زنی درباره انتخاب «جان قهوه‌چی» به‌عنوان رئیس‌جمهوری لبنان

با بالا گرفتن بحران زباله‌ها در لبنان که جنبش مردمی را به‌دنبال داشت، ظاهرا قرار است مشکل تعیین ریاست‌جمهوری لبنان بعد از گذشت یک سال و چهار ماه پایان یابد.
کد خبر : 36377

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «الشرق‌الاوسط» در گزارشی نوشت: منابع نزدیک به جناح «14 مارس» سناریوی مطرح‌شده برای حل بحران تعیین ریاست‌جمهوری لبنان را اینگونه عنوان کرده‌اند که احتمالا «جان قهوه‌چی» فرمانده ارتش لبنان به مقام ریاست‌جمهوری انتخاب می‌شود و سرلشگر «شامل روکز» داماد «میشل عون» رئیس‌جمهوری اسبق، به جای وی سمت فرماندهی ارتش را برعهده می‌گیرد.


براساس این گزارش، این خبر در حالی منتشر می‌شود که منابع نزدیک به دولت «تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان، خبر استعفای «نهاد» و «محمد مشنوق» وزیران کشور و محیط‌زیست را رد کرده‌اند.


«سلام» فرمان تشکیل کمیته جدیدی برای بررسی عوامل ناکامی کمیته وزارتی که مامور انجام تحقیقات در زمینه بحران زباله‌ها بودند را صادر کرده است. وی به کمیته جدید ماموریت داده است تا در راستای حل بحران داخلی در لبنان، به بررسی ابعاد مختلف موضوع بپردازند و زمینه‌های حل بحران را فراهم کنند. علاوه بر این، به «اکرم شهیب» وزیر کشاورزی به‌عنوان رئیس کمیته کارشناسان ماموریت داده شده است تا راه‌حل‌های فوری خروج از بحران را ارائه و پیشنهادهای حدید را بررسی کند.


از سوی دیگر «مروان معلوف» فعال اجتماعی و از رهبران جنبش مردمی «بوی گندتان درآمد» گفت: از امروز و پس از اتمام ضرب‌الاجل 72 ساعته، و در حالی‌که مطالبان معترضان محقق نشده است، تحرکات مردمی افزایش می‌یابد.


معترضان در راس مطالبات خود، سه خواسته مهم دارند که عبارت است از:


نخست، برکناری «محمد مشنوق» وزیر محیط زیست به‌دلیل ناتوانی در مهار بحران زباله‌های جمع‌شده در سراسر لبنان


دوم، برکناری «نهاد مشنوق» وزیر کشور به‌دلیل اینکه اثبات شد وی فرمان شلیک گلوله به‌سوی معترضان را صادر کرده بود.


سوم، بازداشت و صدور حکم حبس برای همه عناصری که در حمله به تظاهرکنندگان مشارکت داشتند.


در عین حال، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان از معترضان خواسته است علاوه بر خویشتن‌داری به مذاکره روی بیاورند. «معلوف» در واکنش به این درخواست «بری» گفته است: هرگونه مذاکره با حکومت تنها در نهادهای قانون‌گذاری امکان‌پذیر است و نه خارج از آن.


پیشتر «تمام سلام» با فشار معترضان تصمیم به برکناری «محمد مشنوق» وزیر محیط‌زیست از کمیته وزارتی گرفته بود تا بدین‌وسیله بتواند بخشی از بحران زباله‌ها را حل کند، ولی معترضان علاوه بر رد این اقدام، خواستار برکناری «مشنوق» از کابینه دولت لبنان شدند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته