دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1394 - 09:44

آیت‌الله یزدی: برجام باید به مجلس برود/ نظارت شورای نگهبان بر انتخابات از لحظه نام‌نویسی تا اعلام نتایج است

رئیس مجلس خبرگان با رد نظر دولت مبنی بر ارائه نشدن برجام به صورت لایحه به مجلس گفت: از حضور رئیس جمهوری عذرخواهی می‌کنم، در برجام برای ما تعهد وجود دارد و لازم نیست که حتما امضا باشد و همین باعث می‌شود که نه از نظر ما بلکه از نظر قانون اساسی برجام باید به مجلس برود.
کد خبر : 36363

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله محمد یزدی در نطق پیش از دستور اجلاسیه هجدهم از دور چهارم مجلس خبرگان با اشاره به برجام اظهار کرد: برجام همان برنامه اقدام جامع مشترک است و خود این اقدام می‌گوید که تعهد وجود دارد و دو طرف باید اقدماتی انجام دهند. گفته می‌شود امضا نیست اما از سوی دیگر، تعهد وجود دارد و همین شامل قانون اساسی می‌شود.


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، که خود عضوی از مجلس خبرگان است در نشست خبری هشتم خرداد (دو روز پیش) در این باره گفته بود: «به مجلس فرستاده شدن برجام معنایش این است چیزی که رئیس‌جمهوری تاکنون امضا نکرده است، را امضا کند و معنای دیگرش آن است، چیزی که وزیر خارجه تاکنون آن را امضاء نکرده، امضا کند و این در ادامه به مجلس برود و به تصویب برسد. یعنی با این اقدامات تنها برای خودمان الزامات ایجاد می‌کنیم که هیچ کشوری این کار را انجام نداده است.»


یزدی در ادامه با اشاره به تلاش‌های تیم دیپلماسی در مساله هسته‌ای تاکید کرد: انصافا باید از تلاش‌های آنان تقدیر کرد شاید در تاریخ دیپلماسی کمتر نمونه‌ای این چنین داشته باشیم که با دقت و حوصله مساله را پیگیری کند.









وزارت کشور می‌خواهد انتخابات را الکترونیکی برگزار کند اما هیچ امکاناتی اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افرازی ندارد و می‌خواهند آنها از چین بخرند



وی در ادامه افزود: همان طوری که رهبری گفتند باید مراقب باشیم که این برنامه (برجام) سیاست خارجی ما را تغییر ندهد. کشور ما آمریکا را اولین دشمن خود می‌شناسد، چون هنوز هم جنایت‌های این کشور وجود دارد.


رئیس مجلس خبرگان گفت: باید به آمریکا بگوییم که خوابی که شما دیده‌اید که این کشور بازار مصرف شما شود و حکام خود را باز گردانید، تعبیر نخواهد شد و مطمئن باشید این خواب را به گور خواهید برد.


وی اضافه کرد: اگر چه با دشمن در مساله هسته‌ای مذاکره کردیم ولی آن هیچ ربطی به روابط دو جانبه ندارد.


وی در ادامه سخنان خود شخص رئیس جمهور را خطاب داد و تاکید کرد: البته منظور بیشتر همه دولتمردان است که باید بدانند اگر امروز هیئت‌های مختلف خارجی رفت و آمد می‌کنند، فراموش نکنیم که در درجه اول اقتصاد مقاومتی قرار دارد و دستگاه‌های تولید را باید فعال کنیم، چون بسیاری از این دستگاه‌ها زیر ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.


رئیس مجلس خبرگان در ادامه نطق افتتاحیه اجلاس هجدهم با اشاره به انتخابات‌های پیش رو تاکید کرد: در انتخابات با کسی تعارف نداریم، وزارت کشور مجری است و شورای نگهبان ناظر است و نظارت این شورا نیز استصوابی است که شامل همه مراحل انتخابات از لحظه نام‌نویسی تا لحظه اعلام نتایج می‌شود.


وی اضافه کرد: وزارت کشور می‌خواهد انتخابات را الکترونیکی برگزار کند اما هیچ امکاناتی اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افرازی ندارد و می‌خواهند آنها از چین بخرند.


افزود: من خوشحالم که در شورای نگهبان چند نفر متخصص این کار هستند و الان همه تا حدودی کار با کامپیوتر را بلدند.








تصمیم شورایی غیر از نظر شورایی است و تصمیم شورایی نمی‌تواند حکومت و حاکمیت را از مخاطرات و درگیری‌ها نجات دهد

یزدی ادامه داد: در عین حال امیدوار هستم که وزارت کشور بتواند این طرح را اجرا کند و من خودم طرفدار جدی انتخابات الکترونیکی هستم و در دوره قبل هم به وزیر گفتم که این کار را پیگیری کند.


رئیس مجلس خبرگان رهبری در ابتدای جلسه امروز به مساله حاکمیت بر انسان اشاره کرد و گفت: در زمان غیبت این حق از طرف ائمه به فقها واگذار شده است.


وی اضافه کرد: در زمان بحث ید، وقتی یکی از فقها حاکمیت را برعهده گرفت دیگر فقها نباید در امر حکومت دخالت کنند و البته می‌توانند مشورت بدهند اما تصمیم نهایی را حاکم می‌گیرد. یعنی فقیه جامع الشرایطی که از طرف خدا و پیامبر و ائمه برای تصدی امر حکومت منصوب شده است.


یزدی گفت: تصمیم شورایی غیر از نظر شورایی است و تصمیم شورایی نمی‌تواند حکومت و حاکمیت را از مخاطرات و درگیری‌ها نجات دهد.


رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دستورات امام خمینی (ره) گفت: مثلا حضرت امام(ره) در جریان دستور ورود مردم به خیابان‌ها که همه به خاطر داریم، ایشان اگر چه حاکم رسمی نبودند ولی حاکم شرعی بودند و حکم حکومتی دادند، همچنین دستور دادند که زن‌ها به خیابان‌ها بیایند. دستورات امام(ره) حکومتی بود همانند دستور پیامبر برای مهاجرت مسلمانان به حبشه.


وی در ادامه اظهار کرد: ولی فقیه ما جامع الشرایط است و دقت در امور و تشخیص زمان و مکان دارد و ما امروز از نعمت فقیه بزرگوار حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای برخوردار هستیم که روز به روز آثار دقت ایشان برای ما روشن‌تر می‌شود. ایشان در طول مدت بعد از امام راحل این کشتی را از فرازو نشیب‌ها و طوفان‌ها عبور داده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته