دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1394 - 11:15

فانی: به دنبال دیپلماسی در حوزه آموزش هستیم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از موفقیتی که در دیپلماسی سیاسی به دست آوردیم ما به دنبال دیپلماسی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش هستیم، گفت: در همین چند ماه اخیر که از تفاهم‌ هسته‌ای گذشته است بسیاری از کشورهای خارجی از ما درخواست کردند دستاوردهای خود را در حوزه آموزش در اختیار آنها قرار دهیم.
کد خبر : 36361

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست توجیهی معلمان اعزامی به مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با بیان اینکه سیاست ما در وزارت آموزش و پرورش جذب حداکثری ایرانیان خارج از کشور است، اظهار کرد: ایرانیان زیادی در خارج از کشور زندگی می‌کنند و فرزندان آنها در واقع فرزندان ما هستند. سیاست این است که تا می‌توانیم آنها را جذب مرکز کنیم تا فرهنگ ایرانی اسلامی و همچنین زبان فارسی تقویت شود زیرا اسلام و زبان فارسی عامل وحدت و یکپارچگی ما ایرانیان است.


وی با اشاره به جذب 500 دانش آموز طی یک سال اخیر افزود: به همت شما معلمان امیدواریم شاهد رشد دانش آموزان در مدارس خارج از کشور در سال تحصیلی 94-95 باشیم. یکی از لوازم جذب حداکثری ایجاد انعطاف در روش‌های آموزشی است من به همکارانم در مرکز بین‌الملل تاکید می‌کنم که باید به مقررات و قوانین کشوری که در آن حضور دارند توجه کنند و بر اساس آن فعالیت داشته باشند و در واقع معلمان باید بر اساس نظام آموزش کشوری که در آن در حال تدریس هستند به دانش آموزان آموزش دهند زیرا کسی که در خارج از کشور زندگی می‌کند نیاز دارد مدرکش برای استخدام و همچنین ادامه تحصیل منطبق بر نظام آموزشی همان کشور باشد.


فانی استفاده از تکنولوژی را یکی دیگر از روش‌های جذب دانست و گفت: آموزش الکترونیک یا ایلرنینگ روشی است که ما به وسیله آن توسعه آموزشی را باید دنبال کنیم. در کشورهایی که دانش آموزان ما در آنجا زیاد هستند تنوع در اعزام دبیران بالاست و در واقع اشکالی ندارد که مقداری هم روش‌های سنتی را دنبال کنیم. در بعضی از کشورها روش‌های سنتی جواب می‌دهد و در بعضی کشورهای دیگر نه.


وی یکی دیگر از روش‌های جذب را توسعه مشارکت خواند و گفت: در دولت یازدهم ما یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش را توسعه مشارکت قرار دادیم. در رابطه با مدارس خارج از کشور نیز می‌توانیم از توان ایرانیانی که در خارج از کشور حضور دارند در تاسیس مدرسه و یا تدریس در مدارس استفاده کنیم. در امور بین‌الملل فراتر از مدرسه ما به دنبال گسترش مراودات جمهوری اسلامی ایران در بعد سیاسی و همچنین انتقال تجربیات ایرانیان به خصوص پس از انقلاب به سایر کشورها هستیم.


فانی با بیان اینکه ما می‌توانیم سایر تجربیات خود را در حوزه تعلیم و تربیت به خارج از کشور منتقل کنیم، اضافه کرد: ما در زمینه دیپلماسی سیاسی توانستیم به موفقیت دست یابیم مسئولان وزارت امور خارجه و همین طور هیات مذاکره کننده عامل این موفقیت بودند ما در بحث آموزش و پرورش به دنبال دیپلماسی آموزشی نیز هستیم در همین چند ماه اخیر که از تفاهم‌نامه گذشته است برخی از کشورها با ما ارتباط گرفته‌اند و از ما خواسته‌اند دستاوردهای خود را در حوزه آموزش و پرورش در اختیار آنها قرار دهیم.


وی ادامه داد: در گزارش آموزش برای همه (EAF) که از سوی ایران ارائه شد، گزارش ما به عنوان گزارش برتر شناخته شد.


فانی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی است، عنوان کرد: ما توانسته‌ایم در جمهوری اسلامی این سند را تدوین کنیم و این دستاورد بزرگی و قابل عرضه برای تمام دنیا است. ما باید به تدریج در مدارس خارج از کشور فرهنگ ایرانی اسلامی را تقویت کنیم حال این سوال پیش می‌آید که نقش معلمان و مدارس در این عرصه چیست. معلمان به عنوان سفیر تعلیم و تربیت به 126 مدرسه در 76 کشور جهان اعزام می‌شوند و به تعلیم دانش آموزان می‌پردازند البته هنوز 34 کشور دیگر که ما در آن نماینده سیاسی داریم مدارس ایرانی ندارند و ما منتظر تایید وزارت خارجه هستیم و آمادگی لازم برای راه‌اندازی مدرسه در این کشورها را داریم.


وزیر آموزش و پرورش در پایان به معلمانی که قصد تدریس در مدارس خارج از کشور را دارند توصیه کرد قبل از دگرسازی به خودسازی بپردازند و بدانند خیلی از مواردی که انجام آن در داخل کشور مباح است در خارج از کشور حرام خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته