رویکرد بودجه شهرداری باید پرداختن به مطالبات اصلی مردم باشد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شورای اسلامی شهر تهران، مجید فراهانی در راستای تشریح لایحه بودجه شهرداری تهران در سال 98 اظهار کرد: بودجه سال 98 با تأخیر دو هفتهای و در انتهای دی ماه به صحن شورا ارائه شد و روند بررسی بودجه در همه کمیسیونها و کمیتههای شورا آغاز شده و ادامه دارد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شورا میبایست تا آخر امسال بودجه را تأیید و به هیئت تطبیق مستقر در فرمانداری ارسال کند تا بر اساس آن کارهای شهرداری به سامان برسد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در تشریح رقم بودجه سال 98 شهرداری تهران افزود: رقم کلیات بودجه 18 میلیارد و 900 میلیون تومان است که نسبت به سال 97 از رشد 8 درصدی برخوردار شده است؛ بودجه سنواتی شهرداری تهران با 22 منطقه، 43 شرکت و سازمان و 9 معاونت شهردار و قسمتهای زیرمجموعه شهرداری تهران مرتبط است که بر اساس برنامه زمانبندی، کتابچه بودجه به همه اعضای شورا داده شده و اعضاء بعد از مطالعه، فرصت 10 روزه داشتند تا پیشنهادات خود را برای اصلاح و حذف مواد بودجه ارائه کنند لذا این روند ضمانتی است تا فرآیند بررسی لایحه بودجه به خوبی پیش برود.
وی افزود: برای بررسی بودجه پیشنهادی در 4 مقطع اقدام می شود؛ نخست بررسی تبصرهها، دوم منابع و درآمدهای پیشنهادی، سوم بررسی هزینه و ردیفهای هزینهای و در آخر بررسی بودجه مرتبط با شرکتها و سازمانهای شهرداری که براساس برنامهریزی ما، 16 اسفند ماه بررسی و روند تصویب بودجه به پایان خواهد رسید.
فراهانی با بیان خلاصهای از لایحه بودجه شهرداری تهران در سال ۹۸ گفت: در 9 ماه گذشته سال ۹۷ حدود ۵۶ درصد بودجه محقق شده است بدین معنی که شهرداری تهران با کسری بودجه ۱۶ هزار و ۳۴۶ هزار میلیارد ریال در حالت حداقل کسری بودجه مواجه خواهد بود؛ در شرایطی بودجه پیشنهادی شهرداری تهران با رشد ۸ درصدی معادل 18هزار و 930 میلیارد تومان به شورا ارائه شده است که در سال ۹۷ قطعاً کسری بودجه خواهیم داشت و پیشبینی این رشد در بودجه سال آینده با توجه به عدم تحقق بودجه مصوب سال ۹۷ و شرایط اقتصادی ناشی از تحریمها و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد ایران محل بحث است.
عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی برخی مواد قانونی رعایت نشده است گفت: از جمله ماده ۶۸ شهرداریها که تصریح میکند باید ۴۰ درصد برای اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای باشد که سهم ۳۷ درصدی در این زمینه وجود دارد که باید افزایش پیدا کند تا تکلیف قانونی شهرداری اجرایی شود.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی افزود: در مصوبه سیاستهای اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ باید بهای خدمات قابل ارائه شهرداری طی جدولی ارائه شود که تاکنون ارائه نشده است؛ بر همین اساس و بهمنظور استفاده بهینه از فرصت بررسی بودجه و لزوم تعیین بهای خدمات در قالب یکی از تبصرههای بودجه، لازم است شهرداری ملزم به ارائه فهرست بهای خدمات و فعالیتهای اثرگذار بر بودجه شود تا در جریان بررسی تبصرهها این نرخها بررسی و به تصویب برسد.
وی ادامه داد: در غیر اینصورت موکول کردن این نرخگذاری به طول سال ۹۸ یا الزام شهرداری به ارائه آن در اصلاحیه بودجه زمینهساز اتلاف منابع شهرداری و تحمیل هزینههای سنگین ناشی از اختلاف بهای دریافتی از شهروندان و قیمت تمامشده واقعی و تحمیل زیان به شهرداری خواهد شد.
فراهانی تصریح کرد: بدون شک این غفلت و عدم توجه به الزام شورا که در دو مصوبه سیاستهای اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران و الزام شهرداری در سامان بخشیدن به ارائه لایحه عوارض و نرخ بهای خدمات توسط مدیران شهرداری تهران زمینهساز تحمیل زیان جدی به شهرداری خواهد بود و لازم است این امر از سوی شهرداری اصلاح شود؛ شورای شهر الزام کرد که شهرداری تهران پیشنهاد جدی برای تغییر نظام درآمدی داشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید تأکید بر کاهش هزینهها داشته باشیم و معتقدیم ۳۰ درصد از هزینههای شهرداری به خصوص در سازمانها و شرکتها میتواند کاهش یابد اما کار تأثیرگذاری تاکنون انجام نشده است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اظهار کرد: تأکید ما این بوده که جهتگیری بودجه بر مطالبات مردم باشد و مطالبه اصلی مردم حوزه ترافیک و آلودگی هوا است که متأسفانه شاهد حدود یک درصدی کاهش بودجه در حوزه حملونقل بودهایم و باید شاهد جهتگیری بودجه در حوزه حملونقل عمومی باشد.
فراهانی در پایان تأکید کرد: فشار ما این است که بودجه فنی و عمران را افزایش بدهیم تا پروژههای نیمهتمام به سرانجام برسد و امیدوارم سال ۹۸، سال اتمام پروژههای نیمهتمام در صورت تحقق صددرصدی منابع بودجه باشد؛ در همین زمینه نیمی از راهاندازی خطوط خط ۷ و ۶ در سال ۹۸ به انجام خواهد رسید.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/