دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1397 - 10:06
با تصویب مجلس؛

اوراق مالی و اسناد منتشره در سال ۹۸ از پرداخت مالیات معافند

مجلس شورای اسلامی هرگونه اوراق منتشره در سال آینده را از مالیات معاف کرد.
کد خبر : 361897
BS0K9486.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه کل کشور در سال 98، با بندهای (ی)، (ل) و (م) و اجزای آن، از تبصره پنج لایحه بودجه، موافقت کردند.


بند (ی) می‌گوید: وزارت نفت از طريق شركت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط تا سقف معادل سه میلیارد (3.000.000.000) دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی يا ارزی) با تصویب هیئت‌ وزیران منتشر كند.


در بند (ل) تبصره پنج از بخش درآمدی بودجه هم آمده است: اوراق و اسناد این تبصره مشمول ماليات نمی‌شود.


بند (م) تبصره پنج این‌گونه می‌گوید که: به‌‌منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخهای سود و کنترل تورم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و وثیقه‌گیری اوراق مذکور در ازای اضافه‌ برداشت بانک‌ها و یا اعطای خط اعتباری را انجام می‌دهد.


1- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صرفاً مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و بانک مرکزی، در بازار ثانویه و با قیمت‌های کشف‌شده در بازار مزبور است.


2- به دولت اجازه داده می‌شود، در صورت اجرای عملیات بازار باز و نیز وثيقه‌گيری اوراق مالی اسلامی دولتی از بانک‌ها توسط بانک مرکزی، بخشی از بدهی‌های قطعی و حسابرسی‌ شده خود به بانک‌ها را که در چارچوب قوانین تا پایان سال1397 ایجاد شده است، تا سقف 200 هزار میلیارد (200.000.000.000.000)ریال بهادار‌سازی کند.


3- به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود نسبت به تأسیس نهادهای واسط با مدیریت و مالکیت دولت یا استفاده از نهادهای واسط موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید با انتقال مالکیت، برای انتشار اوراق بهادار (ارزی- ریالی) اقدام كند. معاملات بين اركان انتشار و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این بند، صرف‌نظر از استفاده یا عدم استفاده از نهادهاي واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده 14 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور می‌شود.


انتهای پیام/4034/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته