دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تغییراتی جدی در اولویت‌های کالاهای وارداتی

فهرست 10 قلم کالای برتر وارداتی کشور در پتح ماهه نخست امسال با تغییراتی جدی مواجه شده است؛ به عنوان مثال لوبیای سویا که در مدت مشابه سال گذشته در رتبه 173 جدول واردات کشور قرار داشت، امسال به رتبه 4 صعود کرده است.
کد خبر : 36182

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طی پنج ماهه نخست امسال، برای بالغ بر 5010 ردیف تعرفه وارداتی وجود داشته است. این رقم در سال گذشته 4925 ردیف بوده که نشان از افزایش اقلام وارداتی در سال جاری است.


در میان 10 قلم کالای عمده وارداتی کشور، ذرت دامی، برنج و کنجاله سویا در صدر جدول قرار دارند. پس از آن لوبیای سویا که تا سال گذشته در اولویت 173 واردات کشور قرار داشته، به فهرست 5 قلم کالای وارداتی اول وارد شده است. سال گذشته 30 هزارتن لوبیای سویا به ارزش 18 میلیون دلار وارد کشور شده بود، در حالی که میزان واردات این کالا در سال جاری با افزایش 2286 درصدی به 723 هزار تن و ارزش 327 میلیون دلاری رسیده است.


یکی دیگر از اقلامی که واردات آن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، قطعات منفصله تولید خودروی سواری بوده است. ارزش دلاری واردات این ردیف طی پنج ماهه سال جاری 88 درصد افزایش یافته و این قلم کالا از رتبه 20 جدول واردات سال 93 به رتبه 6 اقلام وارداتی در سال جاری رسیده است.


بر همین اساس در 5 ماهه سال گذشته بیش از 152 میلیون دلار قطعات خودرو وارد کشور شد که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 288 میلیون دلار رسیده است.


همچنین در این مدت ماشین‌آلات و دستگاه‌های به‌هم فشردن، شکل دادن یا قالب‌گیری سوخت‌های معدنی جامد که سال گذشته در اولویت 18 کالاهای وارداتی بوده، به رتبه 7 جدول کالاهای وارداتی در 5 ماهه ابتدایی سال جاری رسیده است. در این مدت 285 میلیون دلار ماشین‌آلات وارد کشور شده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تنها 158 میلیون دلار ماشین‌آلات وارد کشور شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته