ایران طرح ایجاد چتر امنیتی صهیونیستها را در منطقه ناکام گذاشت
به گزارش حوزه سیاست خارجی و بینالملل گروه بینالملل خبرگزاری آنا، «حسین امیرعبداللهیان» در گفتگو با شبکه «پرس تیوی» یکی از دستاوردهای مهم انقلاب 1357 را یافتن هویت و استقلال سیاسی برای مردم ایران دانست و گفت: «قبل از پیروزی انقلاب، شاهد عقبافتادگیهایی در حوزههای اقتصادی، علمی و فناوری در ایران بودیم، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی میتوان دستاوردهای متنوعی را در حوزه سیاست خارجی و امنیت منطقهای و بینالمللی شاهد بودیم».
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بینالملل ادامه داد: «از میان این دستاوردها میتوان برهمزدن ترتیبات تحمیلی امنیتی منطقهای اعمالشده ازسوی آمریکاییها و برخی متحدان این کشور را بیان کرد که بزرگترین ضرر این ترتیبات برای ایران آن بود که اگر آمریکاییها اراده میکردند، در کمتر از چند ساعت همه چیز در نظام سیاسی حاکم بر ایران فرو میریخت».
وی درباره کمکهای نظامی ایران به ارتش سوریه به درخواست این کشور و نقش این کمکها در تضعیف گروه تروریستی داعش تصریح کرد: «در زمانیکه تقریباً بخش بزرگی از کنشگران اصلی در دنیا بهدنبال تغییر نظام سیاسی سوریه بودند، ایران تنها کشوری در جهان بود که در کنار متحد خودش سوریه قرار گرفت و با یک منطق روشن و دقیق از سوریه دفاع کرد».
امیرعبداللهیان افزود: «جمهوری اسلامی اجازه نداد تروریستها بشار اسد را سرنگون کنند و آینده سیاسی این کشور را در دست بگیرند. ایران بود که مانع شد تروریستها بر دمشق حاکم شوند و اجازه نداد که از سوریه، تروریستها وارد عراق و از عراق وارد مرزهای جمهوی اسلامی ایران شوند».
وی درباره حضور آمریکاییها در سوریه و تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر بازگردان نیروهای نظامی آمریکا از این کشور گفت: «حضور در سوریه برای آمریکا هیچ دستاوردی نداشت، آنها علاقهمند بودند که با چند کشور تجزیهشده از دل سوریه و عراق مواجه شوند، زیرا باوجود حرفهایی که برخی از سیاستمداران و راهبردنویسان آمریکا در این سالها زدند، وجه غالب سیاستهای آمریکا در سوریه بر تجزیه این کشور متمرکز بود».
امیرعبداللهیان ادامه داد: «ورود داعش یک کارکرد ویژه داشت، ازجمله فراهمکردن مقدمات تجزیه سوریه و عراق. داعش آنچنان رعبی ایجاد کرد تا در سوریه و عراق شیعه، مسیحی، سنی و کرد از هم جدا شوند که بعد از آن، فضا برای اقدام بعدی در سطح سیاسی یا دموکراتیک فراهم باشد».
وی تلاش آمریکا و متحدانش در متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم را مذبوحانه توصیف و تأکید کرد: «یکی از اهداف جدی آمریکا در منطقه، ایجاد یک چتر امنیتی برای صهیونیستها و این چیزی است که ترامپ همچون بسیاری از رؤسای جمهور آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود به صهیونیستها قول داد و برای این موضوع تعهداتی را نیز پذیرفت. معتقدم که سیاستهای ترامپ و همچنین اوباما، هرگز مبارزه با تروریسم نبود بلکه آنها بهدنبال مبارزه نکردن با تروریسم بودند».
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بینالملل درباره اتفاقات عربستان در سالهای اخیر گفت: «تحولات جدی در عربستان سعودی درحال وقوع است. جوهره این تحولات همان تداوم نظام سلطه خاندانی و حاکمیت یک خانواده به نام آل سعود بر عربستان است. در این کشور دیکتاتوری همچنان حاکم است، اما قرار است محمد بنسلمان، در توافق با آمریکا و تعامل با رژیم صهیونیستی یک پوسته دموکراتیکی برای این دیکتاتوری در عرصه حاکمیتی عربستان سعودی ایجاد کند. این کشور، گفتمانی منطقی را که ثمره انقلاب اسلامی ایران در منطقه است، برنمیتابد و قصد دارد تا با روش خودش در منطقه حکمرانی کند. تفاوت عربستان امروز با عربستان دیروز این است که در عربستان دیروز، رابطه با رژیم صهیونیستی وجود داشت اما به صورت پنهانی، اما در عربستان امروز این رابطه علنی شده است».
وی در پاسخ به سؤالی درباره راه حل ایران برای رفع بحران یمن عنوان کرد: «بهیاد دارم در هفته سومی که سعودیها به یمن حمله کردند، در حاشیه نشست سازمان همکاریهای اسلامی با عادل الجبیر، وزیر امور خارجه سابق عربستان سعودی ملاقات کردم و به وی گفتم آقای وزیر، راه حل در یمن صرفاً سیاسی است و تجاوز شما به یمن نتیجهای نخواهد داد. جبیر که تازه به قدرت رسیده بود، گفت شما خواهید دید که یمن فقط راه حل نظامی دارد و ما در کمتر از سه هفته، حوثیها (جنبش انصارالله) را در شمال یمن نابود خواهیم کرد. اما ماهها بعد ثابت شد که حرف ایران درست است؛ ایران از همان ابتدا طرح چهار مادهای را که مبتنی بر راه حل سیاسی بود، ارائه کرد و با مذاکراتی که اخیراً در سوئد انجام شد، شاهد قطعات جدید پازل راه حل سیاسی در یمن خواهیم بود».
امیرعبداللهیان درباره چرایی حمایت آمریکا از گروههای تروریستی همچون مجاهدین خلق عنوان کرد: «در سالهای پایان عمر صدام، بهعنوان دیپلمات در سفارت ایران در بغداد فعالیت میکردم. یادم هست آن زمان پرونده مجاهدین خلق یکی از پروندههای باز میان ما و حکومت عراق بود. یافتههای من از ملاقاتهایی که با مقامهای امنیتی عراق و همچنین اعضای طردشده منافقین داشتم، این بود که تا چه اندازه منافقین در جنایتها و سرکوب شیعه و کُرد به صدام خدمت میکنند. آنها در عراق برای انجام حملات تروریستی در ایران، برنامهریزی میکردند و باتوجه به حمایت صدام از آنها، بسیار فعال بودند. اما امروزه فعالیتهای آنان بیشتر به شبکههای مجازی محدود شده است و پروپاگاندای بزرگ علیه ایران به راه انداختند. عربستان و امارات اکنون یکی از حامیان مالی مجاهدین هستند و در کنار آمریکا، آغاز مجدد فعالیتهای این گروه تروریستی را دنبال میکنند، اما من مطمئنم که سعودیها و آمریکاییها در استفاده از این ابزار تاریخ مصرف گذشته، هیچ نفعی نخواهند برد».
وی در پایان در زمینه خروج آمریکا از برجام و آینده این توافقنامه بینالمللی گفت: «نقطه روشن ماجرا این است که اروپا در روابط خود با آمریکا تجدیدنظر کرده است و قصد دارد تا به هویتی مستقل از آمریکا دست یابد. اما موضوع اینجاست که تا چه زمانی باید برای تحقق این امر منتظر ماند؟ ما باید روابطمان با اتحادیه اروپا را حفظ و کانالهای جدیدی را برای ارتباط با اروپا، چین، روسیه و منطقه ایجاد کنیم. خانم فدریکا موگرینی دید مثبتی به برجام دارد، اما وی باید با بیش از 20 کشور اروپایی چانهزنی کند که هرکدام مشکلات خاص خودشان را دارند و برجام بخشی از نگرانیهای آنان است. بنابراین باید توجه ویژهای به این موضوع داشت که خوشبختانه دولت ما نیز بر اهمیت این موضوع واقف است».
انتهای پیام/4033/
انتهای پیام/