دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1393 - 15:46
پژوهشگران آمریکایی بر اساس پژوهش طولانی مدت خود اعلام کردند

افزایش احتمال خودکشی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و ریزگردها

پژوهشگران دانشگاه یوتا اعلام کردند یافته‌های آنها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، خطر اقدام به خودکشی را بالا می‌برد.
کد خبر : 3616

به‌ گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تحقیقی از چند پژوهشگر آمریکایی که بیش از پنج سال در جریان بوده و نتایج آن اخیرا منتشر شده‌ است، نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خطر اقدام به خودکشی را به شکل معناداری بالا می‌برد.


سالانه بیش از 40 هزار نفر در ایالات متحده آمریکا خودکشی می‌کنند و این عامل یکی از 10 عامل مهم مرگ در این کشور است. در حالی که پارامترهای روانشناختی مانند تنش، اضطراب و افسردگی به عنوان عوامل اصلی سوق دهنده افراد به سمت خودکشی شناخته شده‌اند، تحقیق تازه پژوهشگران دانشگاه یوتا در ادامه تحقیقاتی که دست‌کم از پنج سال پیش ادامه داشته است، نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی را باید به عنوان یکی از عوامل خودکشی به شمار آورد.


به نوشته مدیکال نیوز تودی، در تحقیق پژوهشگران آمریکایی از جمله دکتر آماندا بکیان، استادیار رشته روانپزشکی دانشگاه یوتا در «سالت لیک سیتی» که در ژورنال The American Journal of Epidemiology منتشر شده، مشخص شده است که مردان و افراد میان‌سال بیش از دیگران در معرض تهدید سوق داده شدن به خودکشی ناشی از آلودگی هوا هستند.


این اولین تحقیق در مورد ارتباط آلودگی هوا با خودکشی نیست. مقاله دیگری که در سال 2010 در همین ژورنال The American Journal of Epidemiology منتشر شد، نشان می‌داد که افزایش میزان آلودگی هوا در مدت دو روز در بیش از هفت شهر کره جنوبی آمار اقدام به خودکشی را تا 9 درصد بالا برده است.


سال گذشته نیز بکیان و همکارانش تحقیقی در مورد ساکنان منطقه «سالت لیک» انجام دادند که نشان می‌داد 3 روز قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتری از اکسید نیتروژن یا تجمع زیاد ریزگرد (2.5 PM) –ذراتی در دود و مه که قطر آنها 2.5 میکرومتر یا کمتر است- این افراد را بیشتر مستعد خودکشی می‌کند.


تحقیق تازه دکتر بکیان و همکارانش در سال 2014 بر اساس پژوهش‌های پیشین و با تحلیل داده‌های مربوط به سوابق 1546 نفر که در منطقه سالت لیک در فاصله سال‌های 2000 تا 2010 خودکشی کرده‌اند، نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در کوتاه مدت خطر اقدام به خودکشی را تا 25 درصد افزایش می‌دهد.


طبق محاسبات این پژوهشگران، افرادی که در معرض مقادیر بیشتری از دی‌‌اکسید نیتروژن قرار می‌گیرند، 20 درصد بیشتر احتمال دارد که در 3 روز آینده اقدام به خودکشی کنند و افراد قرار گرفته در معرض تجمع زیاد ریزگرد با 2.5 PM به اندازه 5 درصد بیشتر احتمال می‌رود که طی 3 روز پس از آن جان خود را بگیرند. مردان بیشتر احتمال دارد که تحت تأثید این عامل اقدام به خودکشی کنند و در افراد 36 تا 64 ساله این احتمال در مورد قرار گرفتن در معرض دی‌اکسید نیتروژن تا 20 درصد و در معرض ریزگرد2.5 PM تا 7 درصد بالاتر می‌رود.


پژوهشگران تأکید کرده‌اند که یافته‌های آنها قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آلودگی را به عنوان عامل مستقیم خودکشی نشان نمی‌دهد. آنها بیشتر مایلند که افزایش آلودگی را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در افزایش تمایل به خودکشی قلمداد کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته