دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شهرام مکری:

جشنواره‌های تخصصی باعث معرفی استعدادهای ناشناخته می‌شود

شهرام مکری کارگردان و مدرس سینما گفت: «جشنواره‌های تخصصی مانند جشنواره فیلم کوتاه، مستند و فیلم‌ ویدیویی به معرفی و شناسایی استعدادهای کمتر شناخته شده در حوزه‌های متفاوت صنعت سینمای کشور از جمله در حوزه فیلم‌نامه و کارگردانی کمک می‌کند.»
کد خبر : 36099

به گزارش گروه فرهنگی آنا، شهرام مکری در گفت‌وگو با ستاد خبری سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی با تأکید بر لزوم برگزاری جشنواره فیلم‌های ویدیویی گفت: «به نظرم با توجه به فضای امروز سینمای ایران، فیلم‌های ویدیویی خیلی ارزشمند هستند.»


کارگردان «ماهی و گربه» تاکید کرد: «من هرگز تفاوتی میان یک فیلم ویدیویی و سینمایی قائل نشده‌ام چرا که تفاوتی میان آنها دیده نمی‌شود. آیا صرفاً به خاطر اینکه مثلا نوع دوربین ممکن است فرق کند یا در شبکه خانگی پخش می‌شود؟ خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی تفاوت‌ها هم کمتر شده و امروزه حتی با دوربین‌های یکسانی می‌شود هر دو گونه را ساخت.»


این کارگردان در ادامه افزود: «اگر بخواهیم قوانین زیبایی‌شناسانه را هم در نظر بگیریم قطعا تفاوت خاصی وجود ندارد. چرا که هر اثر هنری بازتابی از زیبایی‌شناسی خاص به وجود آورنده خود است و هر کسی برای کارش یک شناسنامه هنری دارد. امروز با کوچک‌تر شدن سالن‌های سینمایی و در مقابل بزرگ‌تر شدن تلویزیون‌ها و آمدن سینمای خانوادگی به منازل می‌شود بیشتر از گذشته به روی فیلم‌های ویدیویی به عنوان یک ژانر حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کرد و این مقوله را به میان مردم آورد.»


وی با بیان این مطلب که امروزه دیگر در آثار سینمایی نیز مرزی دیده نمی‌شود، تصریح کرد: «دیگر مرزها شکسته شده است و تعاریف قدیمی و سابق درباره نوع لنز و اندازه نماها کاربرد ندارد. اگر منظور ما از تفاوت بین فیلم ویدیویی و بلند بازار ارائه آنها باشد هم، چه در سینما یا در شبکه خانگی؛ باز هم موارد نقض بسیاری پیدا می‌کنیم . به نظرم تنها تفاوت میان این دو گرفتن مجوز و کارهای اداری است که این هم نمی‌تواند مبنای ارزش‌گذاری خوب یا بد بودن فیلم باشد. به هر حال هر فیلمی که بیشتر از 80 دقیقه باشد از نظر من بلند است و مهم نیست که با چه مدیومی ساخته شده باشد.»


مکری درباره برگزاری جشنواره فیلم یاس گفت: «به نظرم برگزاری این جشنواره یک فرصت و امکان برای فیلم‌سازان فیلم‌های ویدیویی فراهم می‌کند. این جشنواره باعث می‌شود که این مدیوم مخاطب‌های خاص خود را بشناسد و گرد هم آورد. مخاطبانی که تا پیش از این نادیده گرفته شده بودند. همچنین جشنواره فیلم یاس باعث معرفی و شناسایی استعدادهای کمتر شناخته شده در حوزه‌های متفاوت صنعت سینمای کشور از جمله در حوزه فیلم‌نامه و کارگردانی می‌شود.»


سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس اول تا ششم مهر ماه سال جاری در استان مازندران، توسط موسسه رسانه‌های تصویری و به دبیری حسین مسافر آستانه برگزار می‌شود.


لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره مراجعه کنید.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب