دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1394 - 11:02
مصری در گفت‌وگو با آنا اعلام کرد

رسیدگی به سوال و تفحص‌ جدید به عمر مجلس نهم نمی‌رسد/ رایزنی ابوترابی‌فرد با نمایندگان استیضاح‌‌کننده وزیران اقتصاد و راه

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به نزدیک شدن به پایان مجلس نهم، اگر سوال یا تحقیق و تفحص جدید از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شود، فرصت رسیدگی به آن در این مجلس وجود ندارد.
کد خبر : 36090

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در پاسخ به این سوال که چه تعداد استیضاح در حال بررسی در هیئت رئیسه مجلس است؟ اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، اسیتضاح وزرا نیاز به بررسی در هیئت رئیسه مجلس ندارد و بر این اساس بررسی هیچ استیضاحی در دستور کار هیئت رئیسه مجلس نیست.


وی ادامه داد: استیضاح وزیز نیاز به امضای حداقل 10 نماینده دارد و برابر آیین‌نامه داخلی اگر استیضاح با حداقل این تعداد امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس بشود، موضوع به کمیسیون مربوط ارجاع خواهد شد.


به گفته نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، اختلافی که در رسیدگی به استیضاح‌ها پیش می‌آید، بیشتر به این دلیل است که برخی نمایندگان استیضاح‌کننده، امضای خود را پس می‌گیرند و امضاها کم یا زیاد می‌شود.


عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: مورد دیگر در رسیدگی به استیضاح‌ها، این است که برخی اسیتضاح‌کنندگان، اعلام می‌کنند که مواردی که مدنظر آنها بود برطرف شده و از استیضاح صرف‌نظر کرده‌اند. این وضع به این دلیل پیش می‌آید که پس از اعلام وصول استیضاح، جلسه‌ای بین نمایندگان اسیتضاح‌کننده و وزیر برگزار می‌شود و معمولا در این جلسات برخی موضوعات مورد نظر نمایندگان با وعده و پیگیری‌های وزیر حل می‌شود.


مصری با بیان اینکه «در استیضاح هدف رفع مشکل و انجام کار است و استیضاح هدف نیست»، اظهار کرد: اسیتضاح به دلیل کاری که روی زمین مانده است و نیاز به رسیدگی دارد، مطرح می‌شود بنابراین اگر این مشکلات اصلاح شد، استیضاح‌کنندگان هم صرف نظر می‌کنند.


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه «استیضاح وزیران راه و وزیر اقتصاد در جریان رسیدگی است»، گفت: با تصمیم هیئت رئیسه مجلس، قرار شد حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس، جلسه‌ای با حضور استیضاح‌کنندگان و دو وزیر داشته باشد. در این جلسات اگر استیضاح‌کنندگان قانع شدند و تعداد امضاها به زیر 10 رسید، استیضاح منتفی می‌شود؛ در غیر این صورت استیضاح به کمیسیون‌ مربوط ارجاع و اگر بعد از بررسی در کمیسیون و اصرار امضاکنندگان، استیضاح به صحن علنی مجلس ارجاع می‌شود.


وی درباره شائبه مطرح‌شده مبنی بر اینکه در سال پایانی عمر این دوره مجلس، فشار برخی نمایندگان به دولت و سوال و استیضاح وزرا به دلایل سیاسی افزایش یافته است،‌ تصریح کرد: اصلا چنین چیزی نیست. دولت سابق هم این تصور داشت، اما واقعیت این است که سوالاتی که امروز در مجلس مطرح می‌شود، مربوط به حداقل شش ماه قبل است که اکنون در دستور کار صحن علنی قرار گرفته است.


مصری با بیان اینکه «اکنون اگر نماینده‌ای از وزیری سوال داشته باشد، سوال به عمر مجلس نهم نمی‌رسد»، اظهار کرد: سوالاتی که این روزها در صحن مجلس مطرح می‌شود، چند ماه قبل اعلام وصول و در کمیسیون مربوط با حضور وزیر بررسی شده است و بعد از طی مراحل و قانع نشدن نماینده سوال‌کننده، موضوع در صحن مطرح می‌شود.


عضو هیئت رئیسه مجلس، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال پایانی مجلس هستیم، حتی اگر سوال یا تحقیق و تفحص جدید از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شود، دیگر فرصت رسیدگی به این موارد در مجلس نهم وجود ندارد و اگر این ماه‌ها گزارش تحقیق و تفحص در صحن قرائت می‌شود، مربوط به حداقل یک سال گذشته است که اکنون گزارش آن نهایی شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته