دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ادعای منع ظریف از پاسخ به تماس‌های تلفنی جان کری

یک سایت خبری مدعی شد محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران تماس‌های مستقیم خود با جان کری، همتای آمریکایی اش را در یک ماه اخیر قطع کرده است.
کد خبر : 36086

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سایت پچ‌پچ نوشت که ظریف بعد از توافق وین دست‌کم در دو مورد حاضر به پاسخگویی به تماس های تلفنی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نشده است.


به گفته یک منبع مطلع، ظریف به دلیل نداشتن مجوز از مقامات بالاتر، تماس های تلفنی و برخی پیغام های جان کری را بی پاسخ گذاشته، به گونه ای که این عمل با ناخرسندی همتای آمریکایی‌اش مواجه شده است.


گفته می‌شود مقامات ایالات متحده تلاش دارند تا بعد از توافق وین که در جریان آن تماس های بی‌سابقه‌ای میان مقامات ارشد دو کشور پس از انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت، روابط غیر رسمی خود را با جمهوری اسلامی حفظ کرده و آن را گسترش دهند اما مقامات در تهران، به دلیل پایان یافتن مذاکرات هسته ای، دلیلی بر ادامه این تماس ها نمی بینند.


پیش از این نیز مقامات ارشد در ایران اعلام کرده بودند گفت‌وگوهای وزیران خارجه ایران و آمریکا صرفا درباره مسائل هسته‌ای خواهد بود و در مورد دیگر مسائل از جمله مناقشات منطقه‌ای حاضر به مذاکره با آمریکا نخواهند بود.


برای اولین بار پس از ۳۶ سال، رئیسان جمهوری ایران و آمریکا در جریان سفر دو سال قبل روحانی به نیویورک در اقدامی بی‌سابقه با یکدیگر تلفنی صحبت و پس از آن بارها و بارها وزیران خارجه دو کشور رودررو درباره مسائل هسته ای با یکدیگر مذاکره کردند.


ارتباط نزدیک ظریف و کری در جریان این مذاکرات که به گفته منابع حاضر در گفت‌و‌گوها با نام کوچک یکدیگر را صدا می کنند، در ایران با انتقاد مواجه شده است.


پچ‌پچ مدعی شده است پیش از این جان کری در آخرین روزهای مذاکرات وین از ظریف خواسته بود پس از انجام توافق و بازگشت به پایتخت ها، تماس‌هایشان با یکدیگر را حفظ کنند و در صورت مخالفت مقامات در ایران با ادامه این تماس‌ها، وی کانال ارتباطی جایگزینی معرفی کند.


برخی نگرانی‌ها از افزایش مراودات دیپلماتیک ایران و آمریکا افزون بر موضوع هسته‌ای و در نهایت عادی شدن این روابط و گسترش آن به دیگر حوزه‌ها، باعث شده تا تمامی تماس‌های مستقیم میان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا از یک ماه گذشته به این سو از سوی ایران متوقف شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته