دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رنجبر خبر داد:

جذب 100 نخبه ایرانی دانشگاه‌های خارج کشور در دانشگاه آزاد اسلامی

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی گفت: 100 نفر از نخبگان ایرانی که در دانشگاه‌های برتر خارج کشور هستند، در دانشگاه آزاد اسلامی جذب می‌شوند.
کد خبر : 360690

بیژن رنجبر در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری اظهار کرد: آنچه که در سند چشم‌انداز 20 ساله مبنی بر دستیابی به رتبه یک منطقه در حوزه علمی  پیش‌بینی شده بود، محقق شد.


وی با بیان اینکه در تولید علم و چاپ و نشر مقالات در مؤسسات معتبر رتبه 16 جهان در اختیار جمهوری اسلامی است، افزود: در بسیاری از علوم تخصصی مانند نانوتکنولوژی در رتبه چهار جهان قرار داریم. براساس گزارش مؤسسه شانگهای، پنج دانشگاه از ایران در حوزه بایوتکنولوژی در بین دانشگاه‌های برتر دنیا حضور دارند که دانشگاه آزاد اسلامی نیز در بین این دانشگاه‌ها دیده می‌شود.


قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی، با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در موفقیت‌های علم و فناوری کشور، عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ تولید علم و فناوری و چاپ مقالات علمی، رتبه یک کشور را دارد. همچنین این دانشگاه در حوزه نانوتکنولوژی، رتبه 20 جهان را در اختیار دارد.


راه‌اندازی سه مرکز تألیف و تدوین کتب تخصصی


رنجبر با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به دانشگاه‌های دولتی در تربیت دانشجو پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌وجود آمد، درباره فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه چاپ و نشر کتاب‌های پژوهشگران، گفت: برنامه‌ریزی شده است که یک مرکز تألیف و تدوین کتب تخصصی در حوزه‌ علوم انسانی،‌ یک مرکز در حوزه پزشکی و یک مرکز نیز در حوزه علوم مهندسی راه‌اندازی شود.


وی ادامه داد: استادان سرآمد و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب خواهیم کرد و به آنها سفارش تألیف کتاب خواهیم داد تا این کتاب‌ها به عنوان منبع تدریس در دسترس دانشجویان قرار گیرند. 


قائم مقام رئیس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، حدود 38 درصد ظرفیت آموزش عالی کشور را در اختیار دارد. دانشگاه آزاد اسلامی در تمام گرایش‌ها و رشته‌محل‌های تخصصی و عمومی و در تمام مقاطع  فعال است و حدود 360 واحد دانشگاهی در تمام مناطق کشور دارد.


رنجبر افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دارای 40 واحد دانشگاهی ویژه است که از نظر استانداردهای آموزشی و تخصصی در سطح کیفی خوبی قرار دارند و به واحدهای دیگر نیز کمک می‌کنند.


 جذب سالانه یک هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی


وی عنوان کرد: حدود 90 هزار عضو هیئت علمی در کشور وجود دارد که این رقم در ابتدای انقلاب اسلامی حدود 7 هزار نفر بود. در دانشگاه اسلامی نیز درحال حاضر 25 هزار عضو هیئت علمی و 40 هزار استاد حق‌التدریس مشغول فعالیت هستند که باید به تدریج با جذب استادان جوان از تعداد استادان حق‌التدریس کاسته شود. 


قائم مقام رئیس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی هر سال، هزار عضو هیئت علمی جوان جذب خواهد کرد. با تکمیل شدن اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از تعداد استادان حق‌التدریس کاسته خواهد شد.


تشکیل مدرسه عالی مهارتی رباتیک در قزوین


رنجبر درباره موفقیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در حوزه رباتیک گفت: این واحد دانشگاهی حدود 15 سال در حوزه رباتیک، رتبه‌های برتر جهانی را کسب کرده است. واحدهای دیگر نیز در حوزه رباتیک فعال شده‌اند و کنسرسیومی در حال تشکیل است. درپی این هستیم که مدرسه عالی مهارتی رباتیک را راه‌اندازی کنیم تا تجربه‌ای که وجود دارد، در این مدارس آموزش داده شود.


وی با بیان اینکه قصد داریم مدارس عالی مهارتی را بین‌المللی کنیم عنوان کرد: قطعاً تجاربی که کسب شده است، باید کاربردی شود؛ در این راستا واحد قزوین به دنبال عقد قرارداد با برخی نهادهاست تا ربات‌هایی برای آنها طراحی و تولید کند.


جذب 100 نخبه ایرانی دانشگاه‌های خارج از کشور در دانشگاه آزاد اسلامی


قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی گفت: قراردادی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد مبنی بر اینکه 100 نفر از نخبگان ایرانی که در دانشگاه‌های برتر خارج کشور هستند را به عنوان هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی جذب کنیم. 


وی با بیان این‌ نکته که معاونت روابط بین‌الملل به‌تازگی در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است و در زمینه جذب دانشجویان غیرایرانی با برنامه پیش می‌رود، اظهار کرد: تعدادی واحد ویژه در برنامه این معاونت قرار گرفته‌اند که بتوانند به‌صورت فعال دانشجویان غیرایرانی را پذیرش کنند.


انتهای پیام/4007/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته