خودداری کتابخانه ملی انگلیس از آرشیو کردن مدارکی درباره طالبان
بهگزارش خبرنگار گروه بینالملل خبرگزاری آنا بهنقل از شبکه خبری «بیبیسی»، کتابخانه ملی انگلیس دلیل این اقدام خود را بیم از نقض قوانین ضدتروریسم انگلیس عنوان کرده است. این مجموعه از اسناد و مدارک که مربوط به طالبان افغانستان است، شامل روزنامهها و جراید رسمی، نقشهها و برنامههای رادیویی میشود.
براساس این گزارش، پژوهشگران این اسناد و مدارک را برای پژوهشهای دانشگاهی و درک بهتر دلایل جنگهای جاری در افغانستان موثر خوانده و نسبت به این تصمیم کتابخانه انگلیس انتقاد کردهاند.
مقامهای کتابخانه انگلیس گفتهاند از این بیم دارند که دسترسی به این منابع بتواند در تنافض با قوانین ضد تروریسم قرار بگیرد. این کتابخانه میگوید از نظر قانونی به آنها توصیه شده است تا دسترسی به این منابع را محدود کنند.
این استدلال رسمی با انتقاد پژوهشگران مواجه شده است. «الکس سترک وان لنشوتن» که در گردآوری این اسناد فعالیت کرده است، میگوید: این کار مقامها مایوسکننده و تعجبآور است.
وی میگوید: در این منابع دستور برای ساختن بمب و دیگر مواد انفجاری وجود ندارد، ولی در میان آنها اسنادی است که میتواند در درک تاریخ به مردم کمک کند، چه به افغانهاییکه میخواهند درباره تاریخ معاصرشان بدانند چه خارجیهایی که مایل به شناخت جنبش طالبان هستند.
«جیمز فیتز جرالد» پژوهشگر دانشگاه «دوبلین» جمهوری ایرلند با «مضحک» خواندن این تصمیم کتابخانه ملی انگلیس میگوید: قوانین تروریسم در کشور در میان دانشمندان که در این بخش پژوهش میکنند، هراس ایجاد میکند. شماری از استادان دانشگاهها در کشور، دیگر تروریسم را بهعنوان محتوای درسی انتخاب نمیکنند، زیرا بیم دارند که ممکن است مورد سوءظن قرار بگیرند.
پروژه گردآوری منابع دوران طالبان در سال 2012 آغاز شد که شماری از اعضای کتابخانه ملی انگلیس نیز در آن نقش داشتند. اعضای این کتابخانه در بخش مشورتی آن بودند و همه منابع را به انگلیسی ترجمه کردهاند.
یک سخنگوی این کتابخانه گفته است هرچند میدانیم که این منابع دارای ارزش پژوهشی هستند، تصمیم بر این شده است که در میان این اسناد مطالبی است که میتوانند در تناقض با قوانین تروریسم انگلیس باشند.
بر اساس منابع قانون مبارزه با تروریسم انگلیس که در سالهای 2000 و 2006 تصویب شده است، گردآوری مطالبی که بتواند زمینه انجام اعمال تروریستی را فراهم کند، جرم است.
انتهای پیام/