دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چرا پسر رسول ملاقلی‌پور جیمی‌ جامپ شد؟

تهران،‌ ورزشگاه آزادی و ستارگانی از ایران و جهان که به این ورزشگاه آمده بودند تا در یک بازی خیریه،‌ به نفع بیماران ام‌اس،‌ یک مسابقه فوتبال را برگزار کنند.
کد خبر : 35926

زمین بازی را که نگاه می‌انداختی از ویتور بایا تا روبرتو کارلوس و لوئیز فیگو، در تیم ستارگان جهان و در این سمت میدان از احمدرضا عابدزاده تا علی کریمی و کریم باقری،‌در تیم ستارگان ایران، هر کدام برای ما خاطراتی را زنده کرد.


ضربه‌های کاشته کارلوس در آن‌سو و حرکت‌های یک دست عابدزاده این‌طرف زمین.


بازی شروع شد و در گروه تلگرام خبرنگاران سینمایی خبری از یک کارگردان، سر چهارراه منتشر شد که به تبلیغ فیلم خود می‌پرداخت. اعتراض به سبکی جدید از نسل کارگردانی فقید.


روبرتو کارلوس روی یک ضربه ایستگاهی صاحب موقعیت شد و با یک شوت محکم، دروازه عابدزاده را باز کرد. ستارگان ایران صفر - ستارگان جهان یک.


بحث سر این بود که چقدر حرکت این کارگردان جوان درست است. تقریبا همه به اتفاق موافق این بودند که آقای کارگردان کار بسیار مناسب و اعتراض نویی را در راستای احقاق حق خود انجام داده است.


ضربه قیچی برگردان فرهاد مجیدی در موقعیت آفساید را ویتور بایا مهار کرد تا شاهد یک حرکت زیبا در این بازی باشیم.


جریان از آنجا شروع شد که با نزدیک شدن اکران جهانی فیلم سینمایی «محمدرسول‌الله (ص)»، ساخته مجید مجیدی که فراتر از یک فیلم سینمایی هزینه شده و تقریبا یک پروژه عظیم محسوب می‌شود، زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش سانس برخی فیلم‌ها و اختصاص آنها به این پروژه، شنیده می‌شد.


موقعیت برای لوئیز فیگو پشت محوطه جریمه ایران شکل گرفت و فیگو گل دوم را وارد دروازه ستارگان ایران کرد.


تماشاگری وسط زمین می‌پرد و به گفته یکی از سایت‌های ورزشی می‌خواهد ستارگان جهان را از نزدیک ببیند. ماموران امنیتی وارد عمل می‌شوند، اما یحیی گل‌محمدی وساطت می‌کند که آسیبی به این هوادار نرسد.


به گل سوم تیم ستارگان جهان نرسیده،‌ عکس فردی که وسط زمین پریده بود تا ستارگان جهان را از نزدیک ببیند،‌منتشر می‌شود. چهره آشناست، همانی که داشت سر چهارراه‌ها تبلیغ فیلم خود را می‌کرد: علی ملاقلی‌پور.


بازی را رها کردیم و درحالی که تیم ستارگان ایران سومین گل را هم از جناب پائولتا دریافت کرده بود، داستان «قندون جهیزیه» و «محمدرسول‌الله (ص)»، نقل محفل ما شده بود.


چرا علی ملاقلی پور جیمی جامپ شد؟


فیلم سینمایی «محمدرسول‌الله (ص)»، اکران جهانی خود را از روز چهارشنبه آغاز کرد و شنیده‌ها حاکی از آن بود که قرار است اکران گسترده‌ای داشته باشد، تا جایی که فیلم‌های دیگر را تحت‌الشعاع خود قرار داد. یکی از فیلم‌هایی که تحت تاثیر این اکران قرار گرفت،‌ «قندون جهیزیه» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور،‌ فرزند آقا رسول بود.


فیلمی که در مدت کمی که از اکران آن گذشته بود،‌ با استقبال مخاطبان سینما روبه‌رو شد و فروشش از مرز نیم میلیارد گذشت. شرایط به قدری برای کارگردان این فیلم سخت و تحمل‌ناپذیر بود که او در حرکت‌هایی به نشانه اعتراض، خود به تبلیغ فیلمش پرداخت و در خیابان‌ها، ‌سوژه دوربین خبرنگاران و مردم شده بود.








با پارچه و بیرق دزدی نمی‌شود هیأت برپا کرد و اگر هم بر پا کنی باخته‌ای

او در مصاحبه‌ای با آنا، در دفاع از فیلمش گفته بود: «با پارچه و بیرق دزدی نمی‌شود هیئت برپا کرد و اگر هم بر پا کنی باخته‌ای. من افتخار می‌کنم که بچه‌مسلمانم؛ ولی به نام پیغمبر نمی‌شود کار غیر اخلاقی کرد، نمی‌شود سانس دزدید. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است عواقب خیلی بدی داشته باشد. اگر به‌صورت غیر قانونی بخواهند دست به فیلم من بزنند، با تمام توانم در مقابل آنها خواهم ایستاد. همین که تمام خبرگزاری‌ها تماس می‌گیرند، نتیجه اولین اقدام در این رابطه است.»


ملاقلی‌پور در ادامه اظهار کرده بود: «من نمی‌توانم صبر کنم تا ببینم سایر فیلمسازها چه واکنشی می‌خواهند نشان دهند. من با بدبختی فیلمم را ساخته‌ام. 14 سال دستیاری کردم، با پدرم کار نکردم که برچسب آقازاده سینمایی به من نچسبانند. من در دکان هر کسی شاگردی کردم. طی دو سال گذشته هیچ پولی از سینما به دست نیاورده‌ام. تا خرخره در قرض هستم که بایستم و فیلم مستقل بسازم. هیچ ارگانی پشت من نایستاد. فیلم مرا از جشنواره بیرون انداختند، ولی در نهایت چه اتفاقی افتاد؟ مردم فیلم را پسندیده‌اند و طی هفته دوم، فروش فیلم یک و نیم برابر رشد داشت. تمام رسانه‌های اصولگرا، اصلاح طلب و میانه‌رو فیلم را پسندیده‌اند. بنابراین معنای اتحاد چه چیزی غیر از این می‌تواند باشد؟»


او با بیان اینکه مگر از روی جنازه علی ملاقلی‌پور رد شوند که بتوانند چنین کاری انجام دهند و علی ملاقلی‌پور باید مرده باشد تا چنین اتفاقی بیفتد، تاکید کرد: «بگذارید همه بدانند که یک بچه مسلمان در مقابل این رانت‌بازی‌ها ایستاده است. آن سوی قصه هم با بیرق فیلم محمد (ص) می‌خواهند کارهای غیرانسانی و غیر اخلاقی انجام دهند. اما با بیرق رسول الله(ص) نمی‌شود چنین کارهای غیراخلاقی کرد. هر کس که بیرق پیامبر را به دست گرفت، بچه مسلمان نیست. داعش هم بیرق محمد رسول‌الله را به دست دارد.»


فیلم «محمدرسول‌الله (ص)» یک اثر ملی است


این اتفاقات در شرایطی رقم می‌خورد که مجید مجیدی در نشست خبری فیلم «محمدرسول‌الله (ص)» پیش از اکران،‌ از ادارات کل ارشاد استان‌ها و سینماهای کشور یاری طلبیده بود: «تمامی سینماهای کشور متقاضی اکران فیلم هستند. از شورای صنفی نمایش بسیار سپاسگزارم که نگاه خاصی به این فیلم دارند. برای نمایش این فیلم ما 120 سالن و مجتمع را شناسایی کرده‌ایم که امیدوارم با همکاری ادارات کل ارشاد استان‌ها، بتوانیم آنها را هم تجهیز کنیم. در واقع یکی از مهمترین دستاورهای این فیلم از نظر من که بسیار برایم اهمیت دارد سینماهایی است که راه‌اندازی می‌شود.»


غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز،‌ در ارتباط با برخی شنیده‌ها مبنی بر اینکه سینماداران و صاحبان سالن اقدام به کم کردن تعدادی از سانس‌های برخی فیلم‌های سینمایی کرده‌اند، اظهار داشت: «طبق قراردادی که بین توزیع‌کننده فیلم و سینماها وجود دارد سینما‌دارها ملزم به اجرای تعهد خود هستند.»








این اتفاق به دلیل ارج نهادن به یک اثر ملی است و شورای صنفی نمایش وظیفه خود دانست که از فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» حمایت کند

او در ادامه به فیلم مجیدی اشاره کرده و تصریح کرد: «باید بگویم که شورای صنفی نمایش به دلیل اینکه فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» را جزو فیلم‌های ملی می‌داند، برای آن دو سرگروه تعیین کرد تا فیلم اکران شود و از طرفی بدین صورت دست پردیس‌های سینمایی باز باشد. این اتفاق به دلیل ارج نهادن به یک اثر ملی است و شورای صنفی نمایش وظیفه خود دانست که از فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» حمایت کند.»


جنازه جیمی جامپ به خانه رسید


نیمه دوم مسابقه ستارگان ایران و ستارگان جهان آغاز شد و پسر رسول ملاقلی‌پور در بازداشت به سر می‌برد. همه رسانه‌ها از اتفاقی که در بازی رخ داده بود می‌گفتند و البته نگران اوضاع علی ملاقلی‌پور.


کارگردانان و سینماگران به دفاع از کارگردان جوان پرداختند. تا جایی که کیارش اسدی‌زاده،‌ کارگردان فیلم «شکاف»،‌ در دفاع از این جریان و اختصاص سانس برخی فیلم‌ها به پروژه عظیم مجیدی،‌ بیان کرد: «طبیعتا نظرم در این خصوص مثبت نیست. اینکه دولت تمام تلاشش را می‌کند که این فیلم توسط تمام مردم دیده شود، فی‌ نفسه اشکالی ندارد. چون فیلم مجیدی، فیلم قابل ستایشی است و حتما باید توسط توده مردم دیده شود. اما به نظر من راهش این نیست که حقوق سایر فیلمسازها که در چرخه اکران همزمان با فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» قرار دارند، پایمال شود تا این فیلم دیده شود.»


بازی با همان نتیجه سه بر صفر به سود تیم ستارگان جهان به پایان رسید. کارلوس،‌فیگو،‌ بایا و چندین ستاره دیگری که به ایران آمده بودند،‌از نزدیک با کارگردان جوان «قندون جهیزیه» آشنا شدند، اما هیچ‌کدام نمی‌دانستند دلیل آمدن او وسط میدان فوتبال چه بود. حتی خبرنگاران ورزشی هم از او به عنوان یک هواداری که می‌خواست ستارگان جهان را از نزدیک ببیند یاد کرد و لقب جیمی جامپ را به او دادند، اما ما می‌دانستیم همزمان با مراسم فرش قرمز فیلم «محمدرسول‌الله (ص)»، ملاقلی‌پور به آب و آتش می‌زند تا حقی از فیلمش ضایع نشود.








مجیدخان شما که بامرام و لوتی بودی و هستی؛ وزیر ارشاد رسول ملاقلی‌پور را فراموش کند،‌ شما که نباید یادت برود

تماشاگران بازی به خانه‌هایشان رفتند و هنوز خبری از جیمی جامپ نبود. بالاخره ساعات پایانی جمعه بود که علی قنبرلو،‌ از دوستان ملاقلی‌پور،‌ نوشته‌ای با عکس این کارگردان در صفحه اینستاگرامش گذاشت: «چند روز پیش ایشان اعلام کرده بود که مگر از روی جنازه من رد شوند تا بتوانند حق اکران فیلمم را به فیلم «محمدرسول‌الله (ص) بدهم. درست هم می‌گفت. اتفاقا امروز وسط بازی، چنان کتکی خورد که جنازه‌اش را به در منزلش رساندم. مجید خان شما که بامرام و لوتی بودی و هستی؛ وزیر ارشاد رسول ملاقلی‌پور را فراموش کند،‌ شما که نباید یادت برود، انجمن فیلم دفاع مقدس را و کارهایی را که با هم کردید و روزی را که گریان و پریشان از دست دادن رسول و گرفتن زیر تابوتش را باور نداشتی، اما چه زود آلزایمر قسمت شما شد و تاریخ جنگ و زحمت‌های رسول خان را فراموش کردی و پا را فراتر گذاشتی و دل یک بچه یتیم را شکستی.»


گزارش از: محسن دلیلی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته