مسئله فیلم، آدمها هستند نه قانون
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری فیلم «جاندار» ساخته مشترک حسین امیری دوماری و پدرام امیری شامگاه نهمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.اجرای این نشست که پس از پایان نمایش این فیلم در سانس سوم نمایش فیلم برای اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد را فرزاد حسنی برعهده داشت.
پدرام پورامیری یکی از کارگردانان این فیلم رد پاسخ به این سؤال که آیا گره قصه فیلم با قصاص حل میشود، گفت: در فیلم حادثه محرکی رخ می دهد و در واکنش به آن، آدمها ماهیت خودشان را نشان میدهند، شکل زیست آنها به هم میریزد و دوگانگی به وجود میآید. مسئله این فیلم قانون نیست،بلکه آدمهایی هستند که دوست دارند زندگی کنند یا بمیرند.
حسین امیری هم در ابتدای نشست گفت: امیدوارم در انتقال حال خوبی که مدنظرمان بود موفق شده باشیم. جا دارد یادی از دوستانی که جایشان در این نشست خالی است کنم. خانم معتمدآریا، باران کوثری، دهقانی و امیر محمدی به دلایلی نتوانستند در این نشست حاضر شوند اما دوست داشتیم در کنار ما باشند.
امیری در پاسخ به سوالی در مورد رایج شدن ساخت فیلمهایی با زمینه خشونت و بحران در خانواده پس از ساخت فیلم«ابد و یک روز» سعید روستایی اظهار کرد : فیلمسازی در سبک رئالیسم اجتماعی از مدتها قبل و حداقل از زمان ساخت آثار خانم بنیاعتماد باب شده و ما هم تصمیم گرفتیم چنین فیلمی را در این سبک بسازیم. هدف مان هم به تصویر کشیدن بدبختیها نبود بلکه یک قصه را به تصویر کشیدهایم.
وی عنوان کرد: تولید این فیلم سخت بود و پیش تولید بسیار سختی هم داشت. من از تمام عوامل این فیلم تشکر میکنم.
گیتی قاسمی درباره تجربه دوبارهاش در ایفای نقش زنی از طبقات پایین که باز هم خوب از کار درآمده است گفت: من به دنبال دیدن شخصیتهایی هستم که می خواهم بازیشان کنم. من هر نقشی که بخواهم بازی کنم را با توجه به زندگی خودم در درون خودم زندگی میکنم و این درد را واقعاً در خودم ایجاد می کنم تا بتوانم آن را درک کنم و اگر این اتفاق نیفتاد تازه به سراغ نمونههای بیرونی میروم.
تهیهکننده این فیلم نیز عنوان کرد : خیلی شفاف میگویم 50 درصد سرمایه فیلم توسط من و 50 درصد بقیه توسط علی اسدزاده که از سال 87 سرمایه گذار بودهاند تامین شده است. ضمن اینکه تمام صحبتهایی که در این زمینه است بی اخلاقی و فرافکنی است و اگر این تهمتها ادامه پیدا کند از طریق مراجع ذیصلاح اقدام میکنیم.
حامد بهداد نیز در این باره بیان کرد: من به عنوان بازیگر نمیدانم که چه کسی و چه مجوزی از ارشاد دارد. ابتدای امر فیلمنامه می آید و از جایی به بعد می خواهیم معنای فیلم اجتماعی را که دغدغهاش را داریم با فیلمنامه منطبق کنم. باید اعتراف کنم که یک ذره از مسائل اقتصادی یا بوروکراسی یا روابط پیچیده و پنهان و این موضوعها بیخبرم و از خواندن فیلمنامه صرفاً لذت میبرم. سن این دو کارگردان کم بود و سهبار با خودشان فیلمنامه را روخوانی کردم و فکر می کردم مبادا گوشه ذهن این دو کارگردان جوان این سوء تفاهم پیش بیاید که نگاه حامد بهداد به آنها از بالا به پایین است.
پورامیری در پاسخ به سوالی در مورد شخصیت پردازی و فیلمنامه نویسی قوی کار و پایانبندی نه چندان روشن آن گفت: ما فقط به دنبال ایجاد یک همزاد پنداری در مخاطب بودیم و چندان به مسائل دیگر توجه نکردیم. با این حال خوشحالم که شخصیت پردازی و فیلمنامه نویسی مورد توجه قرار گرفته است.
علی شادمان، بازیگر این فیلم نیز درباره نقش خود گفت: وقتی فیلمنامه «جاندار» را خواندم بالای آن نوشتم ماشاالله به دهه هفتاد. زیرا آرزوی من بود که نسل من وارد سینما شود .فکر میکنم مجموع سن من و دو کارگردان فیلم جاندار روی هم به 70 سال نرسد اما حالم خوب است و این برایم کافی است.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/