دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
لیگ برتر فوتبال ایران؛

قوانینی که نیازمند تغییر است/ جوانانی که شانس بازی در لیگ ندارند

برخی از قوانین فوتبال کشور نه‌تنها سودی برای فوتبال ایران ندارد، بلکه می‌تواند مانع حضور بازیکنان جوان در سطح اول فوتبال شود.
کد خبر : 358965
2612577_554.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، یکی از قانون‌هایی که در لیگ فوتبال ایران اعمال می‌شود و به‌منظور بالا بردن کیفیت بازیکنان شاغل در لیگ برتر است، مربوط به حضور بازیکنان در تیم‌های ملی خود، قبل از آمدن به مسابقات لیگ ایران است.


طبق این قانون لیگ ایران، بازیکنان خارجی در شرایطی می‌توانند با باشگاه‌های ایرانی قرارداد امضا کنند که در دو سال گذشته عضوی از تیم ملی کشورشان بوده باشند.


به‌همین دلیل بود که برخی رسانه‌ها در ابتدا اعلام کردند که آیاندا پاتوسی به صورت غیرقانونی با استقلال قرارداد امضا کرده است. این رسانه‌ها معتقد بودند که او آخرین بار سه سال پیش به تیم ملی آفریقای جنوبی دعوت شده است.


البته کمی بعد اعلام شد که آیاندا پاتوسی آخرین بار دو سال پیش در تیم ملی کشورش بازی کرده است و به‌این ترتیب مشکل او برای بازی در لیگ برتر ایران برطرف شد. اما آیا این قانون به‌سود فوتبال ما است؟


شاید کسانی که این قانون را وضع کرده‌اند خواستند از لیگ برتر انگلیس الگوبرداری کنند که فقط بازیکنان ملی‌پوش حق بازی در آن را دارند. اما آیا فوتبال ما این قابلیت را دارد که با الگوی انگلیسی فعالیت کند؟


شاید مسئولان فوتبال ما در هنگام وضع این قانون به این مسئله توجه نکرده‌اند که هر بازیکن ملی‌پوشی حاضر به بازی در لیگ فوتبال ما نیست و از طرف دیگر، استفاده از دیگر بازیکنان خارجی هم در چنین شرایطی می‌تواند به‌ضرر فوتبال ما تمام شود.


برای نمونه می‌توان المعز علی فوق ستاره قطری‌ها را مثال زد. اگر او در 17 سالگی تصمیم به بازی در فوتبال ایران می‌کرد، به‌خاطرِ نداشتن سابقه ملی و همچنین عدم حضور در لیگ‌های معتبر حق بازی را پیدا نمی‌کرد!


این در حالی است که در فوتبال جهان، بسیاری از بازیکنان پس از پنج سال حضور در لیگی خارجی، جواز حضور در تیم ملی آن کشور را به‌دست می‌آورند.


با قانونی که در سازمان لیگ فوتبال اجرا می‌شود، دیگر نمی‌توان انتظار حضور بازیکنان جوان خارجی را داشت و فقط نفراتی به فوتبال ایران ورود می‌کنند که شانس بازی در تیم‌های بزرگ را از دست داده‌اند.


آیا بهتر نیست در قوانین ورود بازیکنان خارجی به فوتبال ایران، شرایط سنی این نفرات هم مورد توجه قرار گیرد؟


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته