دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1394 - 14:16
گزارش آنا از رقابت دو جریان سیاسی کشور بر سر ریاست شورای شهر تهران؛

شهر در گرو این سه پهلوان است!

انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران در پیش است، انتخاباتی که حلقه مفقوده آن رای سه ورزشکار بی‌طرفی است که در سال اول از دوره چهارم نصیب اصلاح‌طلبان شد اما سال دوم از دوره چهارم به سوی اصولگرایان سوق یافت؛ امسال اما همه منتظرند ببینند که رای این سه پهلوان نصیب کدام جریان خواهد شد.
کد خبر : 35849

آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران امسال هم مانند سال‌های گذشته در صحن علنی شورا و با حضور دو عضو پیشنهادی برای ریاست و احتمالا چهار عضو پیشنهادی منشی و دو عضو پیشنهادی برای نواب رئیس در شورای شهر برگزار خواهد شد.


سال اول دوره چهارم شورای شهر، احمد مسجدجامعی به عنوان رئیس، مرتضی طلایی، نایب رئیس، الهه راستگو، منشی، هادی ساعی، منشی و رضا تقی‌پور نیز به عنوان سخنگو شورای شهر انتخاب شدند. در سال دوم اما با رای سه ورزشکار عضو شورای شهر تهران، دوره ریاست اصلاح‌طلبان بر شورای شهر به یکباره پایان یافت و مهدی چمران برای یازدهمین بار به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شد و مرتضی طلایی نایب رئیس، ابوالفضل قناعتی، منشی، الهه راستگو منشی و رضا تقی‌پور نیز به عنوان سخنگو انتخاب شدند.


هرچند که سال اول از دوره چهارم احمد مسجد جامعی توانست با کسب 16 رای در مقابل 15 رای از مهدی چمران پیشی بگیرد اما در سال دوم چمران ریاست شورای شهر را با کسب 18 رای، احمد مسجد جامعی را که 13 رای داشت، شکست داد. این نتیجه نشان داد که هرچند رای سه ورزشکار شورای شهر تهران در انتخاب هیات رئیسه نقش مهمی داشت اما حتی برخی از اصلاح‌طلبان هم در سال دوم از دوره چهارم به چمران رای دادند و همین هم باعث شد تا مهدی چمران دوباره بر مسند ریاست تکیه بزند.


دو جناح فعالیت‌های خود را برای به دست آوردن رای سه پهلوان شورا انجام داده‌اند


محمد حقانی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در این باره به آنا می‌گوید: افراد پیشنهادی برای ریاست این دوره از شورای شهر تهران هم در گروه اصلاح‌طلب و هم در گروه اصول‌گرایان مشخص شده‌اند. هرچند بودند افراد دیگری که قصد شرکت برای ریاست شورا در هر دو حزب را داشته باشند اما خودشان می‌دانستند که رای‌ها را می‌شکنند و به همین خاطر هم اعلام آمادگی نکردند.


این عضو اصلاح‌طلب شورا یادآور می‌شود که هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا به جمع‌بندی رسیده‌اند که احمد مسجدجامعی و مهدی چمران از طرف دو حزب شورا برای ریاست سال سوم از دوره چهارم پیشنهاد شوند.


او از برگزاری علنی انتخابات هیات رئیسه شورای شهر خبر می‌دهد و اذعان می‌دارد که هر چند اعلام کرده بودند قرار است این انتخابات در روز یکشنبه و به صورت غیر علنی برگزار شود اما ما در این باره اعتراض کردیم و گفتیم که در یکی دو سال گذشته انتخابات هیات رئیسه به صورت علنی برگزار شده و به همین علت امسال هم باید انتخابات علنی باشد. بر همین اساس قرار شد روز سه شنبه (10 شهریورماه)، در حضور خبرنگاران، انتخابات در کمال آرامش و آزادی برگزار شود.


عضو کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط‌زیست شورای شهر بر این باور است که تعیین کننده این دوره از انتخابات هیات رئیسه شورای شهر سه ورزشکار عضو شورای شهر هستند. او می‌گوید: هرچند ما اکنون چهار ورزشکار در شورای شهر داریم اما یکی از آنان قطعا در گروه اصولگرایان است و به همین علت هادی ساعی، عباس جدیدی و حسین رضازاده سه شخص تاثیرگذار در انتخابات هیات رئیسه شورا هستند و می‌توان گفت که فعلا شهر در گرو این سه پهلوان است.


حقانی می‌گوید: البته درباره رای که قرار است این سه نفر بدهند از آنان نظر خواهی شده است اما یا نخواسته‌اند در این باره حرفی بزنند یا اینکه اصلا موضوع قابل صحبت نیست اما دو جناح فعالیت‌های خود را برای به دست آوردن رای این سه پهلوان انجام داده‌اند و نتیجه آن قابل پیش‌بینی نیست و فقط روز سه‌شنبه مشخص می‌شود.


ممکن است الهه راستگو برای منشی‌گری شورای شهر پیشنهاد نشود


ابوالفضل قناعتی، عضو اصولگرای شورای شهر نیز درباره برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای شهر به آنا می‌گوید: دو فرد پیشنهادی ریاست شورای شهر از سوی دو جناح مشخص‌اند و افراد پیشنهادی هیات رئیسه هم همینطور معرفی شده‌اند. به این ترتیب که در گروه اصولگرایان، مهدی چمران به عنوان رئیس، مرتضی طلایی به عنوان نائب رئیس و ابوالفضل قناعتی نیز به عنوان منشی اعلام آمادگی کرده‌اند.


او در خصوص افراد پیشنهادی اصلاح‌طلب برای انتخابات هیات رئیسه سال سوم از دوره دوم شورای شهر نیز می‌گوید: برای این دوره احمد مسجد جامعی به عنوان رئیس، احمد حکیمی‌پور به عنوان نایب رئیس و محمد مهدی تندگویان به عنوان منشی شورای شهر اعلام آمادگی کرده‌اند.


عضو کمیسیون عمران شورای شهر اما از احتمال پیشنهاد نشدن الهه راستگو برای عضویت در هیات رئیس شورای شهر و سمت منشی شورا خبر می‌دهد و می‌گوید: خانم راستگو در مراسمی به من گفت که ممکن است در این دوره دیگر نخواهد که منشی باشد.


قناعتی متذکر می‌شود: در هر صورت رئیس شورای شهر تهران هرکسی که باشد، منشی‌ها یا همان اعضای هیات رئیسه هم در همان دسته و رسته خواهند بود.


او همچنین با یادآوری اینکه رای سه ورزشکار عضو شورای شهر نقش مهمی در انتخابات دارد، می‌گوید: اعضای اصولگرای شورا اکنون 15 نفر هستند که تفکر و جریان فکری مشخصی داشته و ایدئولوژی‌های خاص خود را دارند و تغییر جهت نمی‌دهند که این درباره اعضای اصلاح‌طلب شورا نیز صدق می‌کند. بنابراین فقط سه ورزشکار شورا می‌مانند که بی‌جهت بوده و رای آنان سرنوشت‌ساز است.


اصلاح‌طلبان برنامه خاصی برای به دست آوردن رای سه پهلوان شورا ندارند


محمد مهدی تندگویان، عضو دیگر اصلاح‌طلب شورای شهر تهران هرچند تایید می‌کند که سه ورزشکار شورای شهر تهران در برد یا باخت افراد پیشنهادی برای ریاست شورا بسیار تاثیرگذار هستند اما تاکید می‌کند که اصلاح‌طلبان برنامه‌ای خاصی برای به دست آوردن رای این سه نفر ندارند.


او اضافه می‌کند: امسال کاری به ورزشکارها نداریم زیرا متاسفانه جو بدی بر این موضوع حاکم شده و بازارگرمی‌هایی می‌شود که ما قصد نداریم از آن استقبال کنیم. اگر این سه نفر دوست‌ داشته باشند و تشخیص دهند می‌توانند در این انتخابات به اصلاح‌طلبان رای دهند در غیر اینصورت اگر حس کنیم که کار به سمت معامله پیش‌ می‌رود، با کسی معامله نمی‌کنیم.


این عضو شورای چهارم در خصوص حضور خودش در هیات رئیسه سال سوم از دوره چهارم شورای شهر نیز می‌گوید: رغبت چندانی ندارم و در صورتی که دوستان مرا پیشنهاد دهند ممکن است من هم قبول کنم. با این وجود هنوز به جمع‌بندی در این خصوص نرسیده‌ایم و فردا با دیگر اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر جلسه‌ای داریم که در آن بر سر پیشنهادها توافق خواهد شد.


تندگویان همچنین از احتمال پیشنهاد اسماعیل دوستی، محسن سرخو یا ولی‌الله شجاع پوریان به عنوان سخنگوی پیشنهادی شورا از سوی اصلاح‌طلبان اشاره می‌کند و می‌گوید: با این وجود هنوز هیچ چیز قطعی نیست.


شایستگی‌های چمران به ریاست دوباره‌اش منجر خواهد شد


اقبال شاکری، عضو اصولگرایان شورای شهر توضیح می‌دهد: انتخابات هیات رئیسه شورای شهر امسال طبق برنامه در روز سه شنبه این هفته در صحن علنی شورای شهر برگزار خواهد شد و دو فرد پیشنهادی نیز آقایان احمد مسجدجامعی و مهدی چمران هستند. قطعا با رای‌گیری اعضا، عضوی که رای بیشتری داشته باشد به عنوان رئیس شورای شهر تهران انتخاب خواهد شد. بعد از آن نیز انتخابات منشی‌ها و سخنگوی شورا برگزار می‌شود.


به باور این عضو شورای شهر چهارم در سال دوم از دوره چهارم شورای شهر تا حدودی اعضای شورا به بلوغ فکری بیشتری نیز رسیده و در پیگیری مطالبات اصلی شهری موفقیت بیشتری داشتند و از این جهت لوایح و طرح‌هایی هم که مطرح شده اگرچه با سطح عالی فاصله دارد اما بهبود بیشتری یافته و از حجم اقدامات سطحی، زودگذر و مقطعی کمی دورر شده که از نقاط مثبت این دوره از ریاست چمران در شورای شهر بوده است.


ما به اعتقادمان رای می‌دهیم و اهل معامله نیستیم


عباس جدیدی، یکی از سه پهلوانی که حاضر شد در خصوص انتخابات پیش روی هیات رئیسه شورای شهر تهران صحبت کند. او به آنا می‌گوید که برای رای که قرار است بدهد با کسی معامله نخواهد کرد و رای او و دو ورزشکار دیگر مطمئنا بر اساس اعتقاد و باوری است که نسبت به دو فرد پیشنهادی برای ریاست شورا دارند.


به گزارش آنا، اکنون تعداد اصولگرایان در شورای شهر 15 نفر و تعداد اصلاح‌طلبان 13 نفر است که با سه عضو بی‌طرف شورا یعنی سه پهلوان ورزشکار، تعداد اعضای شورای شهر 31 نفر می‌شود و بنابراین رای هرکدام از این سه نفر سرنوشت بهشت در یک سال آینده را رقم می‌زند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته