دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1394 - 13:06

اوباما: در جهان تنها اسرائیل است که توافق هسته‌ای را قبول ندارد

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که به جز اسرائیل همه کشورهای جهان از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 که 14 جولای گذشته در وین به دست آمد، حمایت می‌کنند.
کد خبر : 35823

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزری آنا به‌نقل از رویترز، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته (جمعه) در کنفرانسی ویدئویی با جامعه یهودیان این کشور بار دیگر با دفاع از توافق هسته‌ای با ایران، بر روابط نزدیک آمریکا و اسرائیل تاکید کرد.


براساس این گزارش، «اوباما» گفت: اگر ما این توافق را رد کنیم، ابتکار عمل را به ایران می‌دهیم. آن‌ها می‌توانند آمریکا و اسرائیل را به عنوان برهم‌زنندگان توافق معرفی و منزوی کنند.


ایران و گروه 1+5، 23 تیر در وین به توافقی جامع برای حل پرونده هسته‌ای ایران دست یافتند. بر اساس این توافق که برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده است، برنامه هسته‌ای ایران محدود می‌شود و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهد شد.









به‌گفته «اوباما»، توافق هسته‌ای با ایران بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی در تاریخ «پیمان منع توسعه سلاح هسته‌ای» درباره برنامه هسته‌ای ایران را به اجرا می‌گذارد



کنگره آمریکا قرار است تا ۲۶ شهریور این توافق را بررسی کند ولی جمهوری‌خواهان که اکثریت کنگره را در اختیار دارند، مخالف این توافق هستند.


«باراک اوباما» با بیان برخی از این مخالفت‌ها گفت: این‌طور نیست که مخالفان (توافق) خواهان جنگ باشند اما بررسی هوشیارانه گزینه‌های پیش روی ما نشان می‌دهد در صورت رد این توافق ما به سوی آن (جنگ) سوق داده می‌شویم.


با وجود این، رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند برای دست‌کم ۱۵ سال همه مسیرهای دسترسی ایران به بمب هسته‌ای را ببندد.


به‌گفته «اوباما»، توافق هسته‌ای با ایران بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی در تاریخ «پیمان منع توسعه سلاح هسته‌ای» درباره برنامه هسته‌ای ایران را به اجرا می‌گذارد.


رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: هر زمان که ایران توافق را نقض کند، هه تحریم‌های چند جانبه و بین‌المللی علیه آن به اجرا گذاشته خواهد شد.


«باراک اوباما» تصریح کرد هر رئیس‌جمهوری که در 15 سال آینده در آمریکا بر سر کار بیاید در موقعیتی بسیار بهتر از امروز در مقابل ایران خواهد بود چرا که با توافق ایران، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا آن زمان مهار شده است و پیشرفتی نخواهد داشت.


رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس ویدئویی با بیان وعده‌های انتخاباتی خود درباره جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و همچنین استفاده از رویکرد دیپلماتیک برای حل این مناقشه در سال ۲۰۰۸ گفت که توافق هسته‌ای به دست آمده تحقق آن وعده‌هاست.


روابط با اسرائیل


وی در بخش دیگری از سخنانش بر روابط نزدیک اسرائیل و آمریکا تاکید و اظهار کرد: دوستی و علاقه میان مردم آمریکا و اسرائیل از بین نخواهد رفت. رابطه بی‌سابقه با اسرائیل باعث شده است که این کشور از قدرت نظامی قوی‌تری برخوردار باشد.


«باراک اوباما» با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل از ماه‌ها پیش درباره امور امنیتی با هم در حال مذاکره بوده‌اند، افزود: ما از چندین ماه پیش تاکنون با اسرائیل درباره اهمیت اینکه با یکدیگر در زمینه افزایش همکاری امنیتی‌مان کار کنیم در حال مذاکره بوده‌ایم. این همکاری‌ها می‌تواند شامل گفت‌وگو درباره نسل بعدی برنامه‌های دفاع موشکی و بهبود امور اطلاعاتی باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته