رسالت دانشگاه در تبیین و تحلیل انقلاب اسلامی
جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه از حیات خود، بحرانها و بزنگاههای حساسی را همچون ترور، جنگتحمیلی، تهاجمفرهنگی، جنگ نرم و تحریم را از سر گذرانده و در منطقه پرآشوب غرب آسیا از امنیت و تمامیت ارضی کشور صیانت کرده است.
رسالت آحاد مردم و نهادها برای حفظ این دستاورد عظیم بسیار قابل توجه است. در این میان رسالت دانشگاه در برابر این رویداد بزرگ تاریخی چیست؟ در این نوشتار نقش و وظیفه دانشگاه در تبیین جایگاه و اهمیت انقلاب اسلامی را به اجمال دو محور اصلی مورد بررسی قرار میدهیم.
تبیین طاغوت
جریان تبلیغاتی خارج از کشور به طرز آشکاری میکوشد تا از دوران قبل از انقلاب اسلامی، وجههای اتوپیایی ارائه دهد. تصویری از یک جامعه خوشبخت، مرفه با اقتصادی پیشرو و رو به ترقی که به دلایل غیرمنطقی و قدرناشناسانه انقلاب میکند و از مواهب دوره شاه خود را محروم میکند.
برای نسلهایی که بعد از انقلاب اسلامی به دنیا آمدهاند، ایجاد یک تصویر واقعی از فساد اقتصادی، سوءمدیریت، سیاست خارجی وابسته و تحقیر و تنزل شأن ایرانیان در برابر بیگانه الزامی است. این مهم نه با شعار و سخنرانی و امثالهم که با تبیین علمی و متقن به نحوی که اذهان روشن و روحیه تیزبین دانشجویان را اقناع سازد، ممکن خواهد بود.
دانشجویان باید بدانند چرا مردم ایران انقلاب کردند و چرا اگر دوران شاه به زعم معتقدانش عصر طلایی ایران بود، قاطبه مردم در سقوط آن سر از پا نمیشناختند. مسائلی از این قبیل فقط با تحلیل و تبیین علمی و در بستر دانشگاهی حاصل میشوند.
تبیین استکبار
چند درصد از دانشجویان ما میدانند که آمریکا با ایران در طول دهها سال اخیر چه کرده است؟ آیا از محتوای خفتبار قانون کاپیتولاسیون مطلع هستند؟ آیا تا بهحال عمق فاجعه کودتای نظامی 28 مرداد و بازگشت و تحکیم استبداد به ایران برای دانشجویان واکاوی شده است؟ آیا دانشجویان و نسل جوان ما باخبرند که آمریکا در ژاپن، ویتنام، شیلی، پاناما، افغانستان، عراق و بسیاری از نقاط دیگر جهان موجب کشتهشدن میلیونها غیر نظامی و تخریب زیرساختهای حیاتی کشورها شده است؟
قحطی بزرگ سالهای قبل از 1300 شمسی که منجر به تلفشدن نیمی از جمعیت ایران بود را چه کشوری به وجود آورد؟ بحرین که استراتژیکترین نقطه در خلیجفارس محسوب میشود را چه کسانی از ایران جدا کردند؟ کدام کشور بود که وقتی مردم سیستان و بلوچستان نیازمند کمکهای مالی فوری برای نجات زلزلهزدگان بودند، همزمان از ایران وام میگرفت؟ به راستی جوانان دانشجو از ماهیت استعماری انگلستان چه میدانند؟
اگرچه ما در قالب شعارها، انزجار خود را نسبت به استکبار و استعمار نشان میدهیم، اما رسالت دانشگاه تبیین و تشریح این شعارها و آشکار ساختن پیشینه فکری و تاریخی است که موجب شکلگیری این شعارها شدهاند. بیتردید اگر در این زمینه کمکاری صورت پذیرد، خدای ناکرده بیگانگان تفسیرهای تقلبی و دروغین خود را به جوانان ارائه خواهند داد.
بنابراین دانشگاه، رسالت تبیینی و تحلیلی در ارتباط با علل و ریشههای بروز انقلاب اسلامی و اصل اساسی آن یعنی استکبارستیزی دارد. امید آنکه همه افراد، گروهها و اقشار جامعه بتوانند وظیفه و رسالت خود را در قبال انقلاب اسلامی و تداوم آن ایفا کنند.
*رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر و دکتری علوم سیاسی
انتهای پیام/4078/4117/
انتهای پیام/