دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1397 - 11:21
امین پورنقی*

ورزش ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی

وضعیت تربیت‌بدنی و ورزش از ورزش قهرمانی، حرفه‌ای، تربیتی و همگانی در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در این یادداشت مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر : 358022
BQ4K0100.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برای بررسی وضعیت تربیت‌بدنی و ورزش در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی، لازم است تا همه حوزه‌ها و زیرمجموعه‌ها اعم از ورزش قهرمانی، حرفه‌ای، تربیتی و همگانی به‌طور دقیق موردمطالعه قرارگیرند.


با بررسی آمار مدال‌های المپیکی، جهانی، آسیایی، تنوع و تعداد رشته‌های شرکت‌کننده در مسابقات بین‌المللی و داخلی، به‌وضوح می‌توان به این نکته پی برد که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، رشد قابل‌توجهی در ورزش قهرمانی صورت پذیرفته است. این رشد مرهون توسعه فدراسیون‌های ورزشی و زیرساخت‌های ورزشی است؛ اما همچنان در این حوزه مشکلاتی اعم از کمبود بودجه، ضعف در سیستم باشگاه‌داری، نگاه گلخانه‌ای به استعدادهای ورزشی، نقص در سیستم استعدادیابی و استعداد پروری، ضعف در اسناد و برنامه‌های بالادستی، کمبود در قوانین ورزشی و به‌روز نبودن قوانین به‌ چشم می‌خورد که باهمت و تلاش مسئولین ورزش کشور، شاهد برطرف شدن این نقصان‌ها هستیم.


ورزش حرفه‌ای در کشور قبل از انقلاب اسلامی، محدود به لیگ‌های استانی بود. عدم وجود زیرساخت مناسب و علاقه‌مندی کم مردم به ورزش، موجب شده بود که این لیگ‌ها محدود به کشتی و فوتبال باشند اما پس از انقلاب شاهد این هستیم که تقریباً تمام رشته‌های ورزشی در کشور از لیگ منسجم و منظم برخوردار هستند؛ اما در این میان به دلیل ضعف در سیستم باشگاه‌داری در کشور و عدم شکل‌گیری و استقلال اتحادیه باشگاه‌های ورزشی و به‌تبع آن ضعف در امور مالی، استعدادیابی، استعداد پروری و مشخص نبودن قوانین حق پخش و مسائل اقتصادی، شاهد مشکلاتی در این حوزه از ورزش هستیم.


آمارهای مربوط به میزان مشارکت مردم در ورزش همگانی در کشور که در قالب ورزشکاران سازمان‌یافته و سازمان نیافته منتشر می‌شود، گویای این واقعیت است که پس از انقلاب اسلامی، همواره این آمار رو به رشد بوده است، اما مشکلات و نقاط ضعفی اعم از ناکافی بودن امکانات و تجهیزات ورزش عمومی، پایین بودن  بودجه اختصاصی به حوزه ورزش‌های همگانی، ارتباط ضعیف بین‌المللی مناسب جهت توسعه ورزش همگانی،‌ ضعف در نظام جامع آماری، اطلاعات به‌روز و پویا در زمینه مشارکت مردم و سازمان‌های درگیر و ضعف در ایجاد مکانیزم همکاری و هماهنگی بین بخش‌های سازمانی در این حوزه وجود دارد که نیاز است  جامعه ورزش کشور برای این موارد چاره‌اندیشی مناسبی داشته باشد.


ورزش تربیتی در دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به‌ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش‌وپرورش، توسعه بسیار زیادی پس از انقلاب اسلامی داشته‌اند. راه‌اندازی و برگزاری چند دوره مسابقات المپیاد دانشجویان، المپیاد دانش‌آموزی کشور، راه‌اندازی مراکز مشاوره ورزشی و حرکات اصلاحی و تندرستی در دانشگاه‌ها و در مدارس، توسعه رشته‌های تحصیلی مرتبط با تربیت‌بدنی و ورزش و افزایش دانشگاه‌های دارای دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی و افزایش تعداد هنرستان‌های تربیت‌بدنی همگی گواه بر توسعه و رشد هستند. اما در این میان مشکلاتی اعم از ضعف در واحدهای درسی تربیت‌بدنی در دانشگاه‌ها و نگاه فوق‌برنامه‌ای به ورزش، متصل نبودن نظام استعدادیابی و استعدادپروری در ورزش مدارس به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، اثرپذیری دانشجویان و دانش‌آموزان از فضای مجازی و درنتیجه شکل‌گیری سبک زندگی غیرفعال در میان آنان و عدم شناسایی و اقدام مناسب و به هنگام برای این مهم از طرف سیاست‌گذاران این حوزه، به چشم می‌خورد که لازم است تا با برنامه‌ریزی درست و مناسب در راستای حل هرکدام، اقدامی انجام شود.


انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آرمان‌های مقدسی را دنبال می‌کند. آرمان‌هایی همانند خودباوری، همدلی و وحدت ملی که در حوزه ورزش با به اهتزاز درآمدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، بارها شاهد تحققشان بوده‌ایم. می‌توانیم باروحیه انقلابی و خستگی‌ناپذیر در شرایط تحریم‌های ظالمانه موجود، با رفع مشکلات در زمینه‌های مختلف ورزش، شاهد رشد و توسعه و بالندگی کشور در این زمینه باشیم و قله‌های پیشرفت را با اتکا به خداوند متعال و در سایه عنایات حضرت ولیعصر(ع) و رهبری مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یکی پس از دیگری فتح کنیم.


* مدیر کل تربیت‌بدنی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


انتهای پیام/4107/4084/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته