دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1394 - 12:05

آیا «سیسی» و «نتانیاهو» در لندن محاکمه می‌شوند؟

ارسال حدود 88 هزار و 700 نامه به پارلمان انگلیس از سوی شهروندان از کشورا، افکار عمومی جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. موضوع واحد همه این نامه‌ها، درخواست برای محاکمه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در سفرش به انگلیس است.
کد خبر : 35785

مجتبی اسماعیلی، گروه بین‌الملل: مردم انگلیس در نامه‌های خود که اکنون آمار آن از 88 هزار گذشته است، از مقام‌های دولتی خواسته‌اند تا «نتانیاهو» را به‌دلیل ارتکاب جنایات جنگی، کشتن هزاران فلسطینی و تخریب منازل و بیمارستان‌ها در سرزمین‌های اشغالی بازداشت کنند.


آنگونه که برخی نمایندگان پارلمان انگلیس گفته‌اند، اگر تعداد درخواست‌ها از 100 هزار بیشتر شود، طرح بازداشت «نتانیاهو» و محاکمه‌اش به اتهام جنایات جنگی در پارلمان بررسی خواهد شد.


کار به همینجا ختم نمی‌شود و ظاهرا علاوه بر «نتانیاهو» دادخواست‌هایی برای بازداشت و محاکمه «عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهوری مصر نیز ارائه شده است. آنگونه که روزنامه «گاردین» به‌نقل از وکلای انگلیسی فعال در عرصه حقوق بشر نوشته است، امکان دارد «عبدالفتاح سیسی» و برخی مقام‌های دولتی مصر در خلال سفر به انگلیس پیش از پایان سال جاری میلادی به اتهام جنایت علیه بشریت بازداشت شوند.








اگر تعداد درخواست‌ها از 100 هزار بیشتر شود، طرح بازداشت «نتانیاهو» و محاکمه‌اش به اتهام جنایات جنگی در پارلمان بررسی خواهد شد.

«گاردین» به نقل از «توبی کادمن» وکیل انگلیسی و کارشناس جرائم جنگی، نوشت: اگر این مقام‌های مصری به انگلیس بیایند همه تلاش خود را برای بازداشت آنها به کار می‌بندیم. اگر بدانیم آنها به‌طور دقیق در چه تاریخی وارد لندن می‌شوند، حتما پرونده‌های جنایات جنگی مقام‌های مصری را در پایتخت انگلیس به راه می‌اندازیم و خواستار بازداشت آن‌ها می‌شویم.


تلاش مردم انگلیس برای بازداشت «نتانیاهو»


«امینه سلیم» یکی از فعالان صلح‌طلب حامی فلسطین با بیان اینکه انگلیسی‌ها خواستار محاکمه «نتانیاهو» در دادگاه‌های بین‌المللی هستند، گفت: سازمان ملل و سازمان عفو بین‌الملل به ارتکاب اسرائیل به جنایات جنگی در تابستان سال گذشته در غزه اعتراف کرده‌اند و متاسفانه بهره بردن «نتانیاهو» از مصونیت قضایی مانع محاکمه وی شده است.


وی افزود: برای محاکمه «نتانیاهو» باید تا پایان دوره نخست‌وزیری‌اش منتظر ماند و پس از آن اقدام به محاکمه وی کرد. مهم‌ترین اتهام «نتانیاهو» دست داشتن در کشتار هزاران غیرنظامی فلسطینی در جنگ اخیر غزه است.


«امینه سلیم» تصریح کرد: رسانه‌های عمومی سفر «نتانیاهو» به انگلیس را پوشش می‌دهند و این موضوع فرصت اعتراض را برای ما فراهم می‌آورد، زیرا انگلیس براساس قوانین بین‌المللی باید با کسانی که مرتکب جنایات جنگی می‌شوند، برخورد کند.


از سوی دیگر جمعیت «همبستگی با فلسطین» که مقر آن در لندن است، اعلام کرد: در زمان سفر «نتانیاهو» به انگلیس اقدام به برگزاری چندین تظاهرات می‌کند. در این سلسله تظاهرات بر لزوم بازداشت «نتانیاهو» و محاکمه وی در دادگاه‌های بین‌المللی تاکید خواهد شد.


دولت انگلیس تمایلی به بازداشت و محاکمه «نتانیاهو» و «سیسی» ندارد


اینگونه اظهارات بلافاصله با واکنش سفیران بریتانیا در مصر و تل‌آویو مواجه شد. این دو دیپلمات انگلیسی به صراحت امکان محاکمه «نتانیاهو» و «سیسی» را رد کرد و گفت که این مقام‌های اسرائیلی و مصری از هرگونه ایراد اتهام و یا بازداشتی مصون خواهند ماند. این واکنش در حالی انجام شد که پلیس انگلیس ماه گذشته میلادی به‌طور شگفت‌انگیزی زئیس دستگاه اطلاعاتی رواندا را در حالی‌که میهمان لندن‌نشین‌ها بود، به اتهام دست داشتن در جرائم جنگی بازداشت کردند.








وزارت امورخارجه انگلیس تلاش برخی فعالان انگلیسی برای نوشتن عریضه با هدف بازداشت و محاکمه «نتانیاهو» را «تلاشی جمعی ولی بی‌معنی» توصیف کرد و گفت هرکس امکان دارد بخواهد برای پارلمان انگلیس نامه بنویسد، ولی این به معنای تایید درخواست‌ها نیست.

انگلیس بسیار مشتاق است که خود را حافظ منافع مقام‌های بین‌المللی در داخل خاک کشورش نشان دهد. با وجود این، کارشناسان حقوقی در لندن معتقدند که باید همه مسئولان حکومت مصر به‌جز «عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهوری این کشور در زمان ورود به خاک انگلیس بازداشت و محاکمه شوند. این موضوع که خود به تهدیدی برای همراهان «سیسی» در سفر به لندن تبدیل شده، عرصه را بر همراهان «نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل تنگ کرده است و بر اساس این استدلال، امکان بازداشت همراهان «نتانیاهو» در سفر به لندن به اتهام دست داشتن در جرائم جنگی وجود دارد.


روی دیگر سکه، دولت انگلیس است که از خود تمایلی برای بازداشت و محاکمه نشان نمی‌دهد و باوجود همه اعتراض‌ها و نامههای نوشته شده، اعلام کرده است «نتانیاهو» در سفر به انگلیس مصون خواهد بود و بازداشت یا محاکمه نمی‌شود. سفارت بریتانیا در اسرائیل تاکید کرده است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در خلال سفر به لندن، از بازداشت و محاکمه مصون است.


در بیانیه صادرشده به‌وسیله سفارت بریتانیا در اسرائیل که شبکه اول تلویزیون اسرائیل آن را نقل کرد، آمده است: قانون انگلیس سران کشورها را از بازداشت درخلال سفر رسمی‌شان به لندن مصون می‌دارد.


وزارت امورخارجه انگلیس نیز تلاش برخی فعالان انگلیسی برای نوشتن عریضه با هدف بازداشت و محاکمه «نتانیاهو» را «تلاشی جمعی ولی بی‌معنی» توصیف کرد و گفت هرکس امکان دارد بخواهد برای پارلمان انگلیس نامه بنویسد، ولی این به معنای تایید درخواست‌ها نیست.


پازل بازداشت و محاکمه نکردن «نتانیاهو» و «سیسی» در لندن که به‌وسیله مقام‌های دولتی انگلیس مطرح شده بود را «جان کاسن» سفیر بریتانیا در قاهره کامل کرد. وی گفت: امکان محاکمه مقام‌های اسرائیلی و مصری بنا به درخواست مردم انگلیس و نیز مخالفان مصری در لندن وجود ندارد زیرا روسای دولت‌ها در خاک انگلیس مصون هستند.


«کاسن» در مصاحبه با رادیو «آوای مصر» گفت: «عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهوری مصر به‌زودی تا پیش از پایان سال جاری میلادی به لندن سفر می‌کند ولی زمان دقیق این سفر مشخص نیست. وی قرار است در این سفر، درباره برخی موضوعات مهم و مشترک دوجانبه با طرف‌های انگلیسی گفت‌وگو کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته