دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1394 - 11:13

شرکت‌های داخلی در قراردادهای جدیدی نفتی مشارکت خواهند داشت

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از روند مثبت مذاکرات اخیر شرکت‌های خارجی با صنعت نفت ایران خبرداد و گفت: قرار است در قراردادهای جدید نفتی با طرف‌های خارجی، بخشی از کار به شرکت‌های داخلی محول شود.
کد خبر : 35776

رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا افزود: خوشبختانه با نشست‌های اخیری که بین ایران و طرف‌های خارجی برگزار شده، اتفاقات مثبتی در صنعت نفت رخ داده است و به‌نظر می‌رسد می‌تواند فصل جدید این صنعت در آینده‌ای نزدیک رقم بخورد.


وی با بیان اینکه شرکت‌های اروپایی فعلا در حال شناسایی بازارهای خود در ایران هستند، افزود: تاکنون اتفاق جدی در این بخش رخ نداده و همه چیز منوط به حصول توافقات کامل و رفع تحریم‌هاست.


به‌گفته این مقام مسئول، در قراردادهای جدید نفتی سعی شده است که منافع تولیدکنندگان داخلی حفظ شود؛ از این‌ رو در این نوع قراردادها که به زودی رونمایی خواهند شد، شرکت‌های خارجی موظف‌اند بیش از 25 درصد امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود را با استفاده از توان شرکت‌های ایرانی تامین کنند که این اتفاق می‌تواند هم در گردش سرمایه و هم در اشتغال‌زایی تاثیر بسزایی داشته باشد.


رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه به بدهی دولت به بخش خصوصی نیز اشاره کرد و گفت‌: متاسفانه دولت رقم قابل توجهی را به پیمانکاران داخلی بدهکار است و برای اینکه بتواند از بخش خصوصی در ارتقا و احیای آن حمایت کند، باید این بدهی‌ها را تسویه کند.


پدیدار تاکید کرد: نگرانی ما این است که از بخش خصوصی حمایت نشود، زیرا در حوزه نفت، شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی وجود دارند که به‌ دلیل قرار داشتن در بدنه دولت، حمایت‌های خوبی از آنها می‌شود.


به گفته او، بدهی‌ها و مطالبات‌ این بخش زودتر تسویه می‌شود و این اتفاق به‌ ضرر بخش خصوصی است، در حالی که دولت باید به‌ نوعی عمل کند که ورود سرمایه به صنعت نفت از طریق بخش خصوصی باشد و آنها فقط نظارت و مدیریت کلان را در دست داشته باشند.


پدیدار با بیان اینکه خارجی‌ها به دنبال تضمین سرمایه‌گذاری خود هستند، افزود: شرکت‌های خارجی به پشتوانه شرکت‌های طرف قرارداد خود در ایران کار می‌کنند و به همین دلیل اگر متوجه شوند بخش خصوصی چندان مورد حمایت دولت نیست، حاضر نیستند با ما قرارداد ببندند.


این مقام مسئول گفت: دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند و خودش شرکت‌های داخلی خصوصی را به طرف‌های خارجی معرفی کند تا هم سرمایه‌های جدیدی به کشور وارد شود و هم اقتصاد از رکود خارج شود. ضمن اینکه ما معتقدیم درکنار پروژه‌های بالادستی صنعت، باید به پروژه‌های پایین دستی نیز اهمیت داده شود تا هر دو بخش با هم و همسو رشد کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته