دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1397 - 11:25
حجتی در جلسه علنی مجلس:

روش‌های صید در منطقه جاسک رعایت نشده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: صیادان چینی چارچوب‌های صید را رعایت نکردند، بنابراین بعد از پیش آمدن این مشکلات تعلیق‌های دوماهه در منطقه اعلام کردیم.
کد خبر : 357670

به گزارش خبرگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمود حجتی در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال فاطمه ذوالقدر مبنی بر اینکه علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان به واسطه قراداد رسمی بلندمدت سازمان شیلات با کشتی‌های چینی برای صید در عمق ۲۰۰ متری دریای عمان چیست؟ اظهار کرد: بحث فانوس ماهیان ظرفیت خدادادی است که خداوند در دریای عمان به ودیعه گذاشته است و این ماهی عمدتاً برای پور ماهی صید می‌شود. که ما هم در این خصوص نیاز به واردات داریم خصوصاً در مورد آبزی‌پروری ناچاریم آن را واردکنیم.


وی افزود: این ماهی در عمق 200 متری تا 400 متری زیر سطح آب زندگی می‌کند. ذخایر این ماهی در دریای عمان میلیون تنی است، در طول سال تخم‌ریزی می‌کند و اواخر تابستان و زمستان تخم‌ریزی می‌کند. حداقل ظرفیتی که ما می‌توانیم به راحتی از این ماهی صید کنیم حدود 300 هزار تن است و میزان صیدی که امروز در آب‌های ساحلی خود تحت عنوان صید سنتی داریم حدود 700 هزار تن است. ما کل صیدی که از فانون ماهیان در سال 96 داشتیم ناچیزتر و حدود 17 هزار تن بود.


حجتی با بیان اینکه میزان پروتئین پودر این ماهی 72 درصد است، گفت: از سال 87 به دلیل مشکلاتی که صید این ماهی ایجاد کرده است، تکنیک صید آن تغییر کرده است که متأسفانه آن را در کشور این ابزار را نداریم.درکنار این صید، صیدهای غیرضمنی انجام می‌شود.


وزیر جهاد کشاورزی با تصریح اینکه باید روشی را اتخاذ کنیم صید این ماهی در تعارض با منافع صیادان بومی و محلی ما نباشد، گفت: اگر ما دستورالعمل‌ها و نظارت‌ها را به خوبی رعایت کنیم، هیچ تعارض در این موضوع نخواهد بود. گروه بازرسی که فرستادم این بوده که متأسفانه بعضی از بهره‌برداران از این روش صید چارچوب‌ها را رعایت نکردند. لذا بعد از پیش آمدن این مشکلات تعلیق‌های دوماهه در منطقه اعلام کردیم.


وی گفت: یکی از عوامل باعث نگرانی‌ها در مورد این صیدها شده بود که محدوده 10 مایلی را به 14 مایل افزایش دادیم که فاصله به حدی زیاد شود که این تعارضات معانادار نباشد. بعد مسائلی مانند رهگیری صیدبا نصب تجهیزات و واگذاری موضوع رسیدگی به تخلفات صیادی بود که آن را به مسئولان شهرستان جاسک و استان هرمزگان واگذار کردیم و اختیارات استان را در پیگیری این مسئله افزایش دادیم.


حجتی تصریح کرد: هماهنگی با دادستان استان هرمزگان برای ایجاد یک واحد ویژه برای رسیدگی به تخلفات رخ داده هم از دیگر مواردی بود که در دستور کار داشتیم.


انتهای پیام/4034


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته