دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مؤمن‌زاده:

«در کنار متن» تابستان 98 به روی آنتن شبکه مستند می‌رود

یک مستندساز از ساخت مجموعه مستند «در کنار متن» خبر داد و گفت: این مجموعه در تابستان 98 به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.
کد خبر : 357668

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مریم‌السادات مؤمن‌زاده، کارگردان و مستندساز است که در کارنامه کاری او، آثار زیادی دیده می‌شود. او این روزها درگیر ساخت مجموعه مستند جدیدی است که نگاهی متفاوت به ماجرای حاشیه‌نشینی دارد. مستند «قصه 2 زن» یکی از قسمت‌های این مجموعه است که این هفته در برنامه «به اضافه مستند» رونمایی شد. او راجع به سوژه این مستند و ساخت آن توضیح داد.


مریم‌السادات مؤمن‌زاده با اشاره به مستند جدید خود گفت: مستند سریالی «در کنار متن»، مجموعه جدیدی است که با همکاری شبکه مستند تولید شده است. موضوع اصلی در این مجموعه مستند، پرداختن به حاشیه‌نشینی از زوایای مختلف است. مستند «قصه دو زن» یکی از قسمت‌های این مجموعه است که به مناسبت روز زن و برای اولین بار از شبکه مستند و در برنامه «به اضافه مستند» پخش شد. این مستند، ماجرای زندگی دو خانم است. یکی از این دو نفر، خانم معصومه گلشنی است که تقریباً تمام زمان و عمر خود را صرف انجام امور فرهنگی در یک مؤسسه خیریه در شهر قم کرده است. این خانم جوان همراه با تیمی از خیرین، مدرسه‌ای را در حاشیه شهر قم اجاره کرده‌اند و کسانی را که به هر دلیلی از تحصیل محروم مانده‌اند، سرپرستی تحصیلی می‌کنند. خیلی از این بچه‌ها، کسانی هستند که کار اجباری انجام می‌دهند یا شناسنامه ندارند و ... .


وی ادامه داد: خانم دومی که در این فیلم می‌بینیم، حورا موسوی‌اصل است. این خانم میان‌سال، در زمان جنگ در شهر سردشت شیمیایی شده است و اکنون با محدودیت‌های جسمی زیادی نظیر نابینایی، قطع عضو و ... روبه‌رو است. با این حال، او نیز همراه با خانم گلشنی، سرپرستی همان مدرسه را برعهده دارد و در آن کار می‌کند. در حقیقت، آن مدرسه خیریه، این دو بانو را به یکدیگر گره می‌زند. نکته جالبی که برای این دو نفر وجود دارد این است که هر کدام از آنان در کار خود از دیگری انرژی می‌گیرد. برای مثال، خانم گلشنی تعجب می‌کند که چگونه ممکن است فردی با محدودیت‌های جسمی فراوان، بتواند با چنین انگیزه‌ای کار کند. همین موضوع باعث می‌شود که او نیز در کارش جدی‌تر شود. در مقابل، خانم موسوی نیز تعجب می‌کند که چرا معصومه گلشنی علی‌رغم این که می‌تواند کارهای زیاد دیگری انجام دهد، زندگی خود را وقف امور خیریه کرده است. وقتی که با او صحبت می‌کنید، می‌گوید که من ناتوانی دارم و به همین دلیل راه دیگری نداشتم، اما تعجب می‌کنم که معصومه گلشنی علیرغم این که جوان و سالم است و تحصیلات زیادی دارد، به این کار مشغول است.


این کارگردان و مستندساز به روند ساخت این مستند اشاره کرد و گفت: ساخت این مجموعه به مدت دو سال است که انجام شده است. همه ما می‌دانیم که حاشیه‌نشینی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی شده است و اکنون پس از اعتیاد، دومین معضل بزرگ اجتماعی در کشور به شمار می‌رود. دقت کنید که حاشیه‌نشینی در ذات خود، تبعاتی را به همراه دارد که می‌تواند بسیاری دیگر از آسیب‌های اجتماعی را به همراه بیاورد. مجموعه مستند «در کنار متن» با توجه به همین موضوع در شبکه مستند به تصویب رسید، البته از آن‌جا که حوزه اثر ما فقط شهر تهران نبود، به کل ایران پرداختیم و با انتخاب 12 استان، یک مجموعه 13 قسمتی را تولید کردیم.


وی افزود: مستند 71 دقیقه‌ای قصه 2 زن، یکی از قسمت‌های همین مجموعه است که به موضوع حاشیه‌نشینی در شهر قم از نگاه آن مدرسه خیریه و تحت پوشش قرار دادن بچه‌های حاشیه شهر می‌پردازد. در قسمت‌های دیگر این مجموعه نیز به سراغ سوژه‌های متفاوتی رفتیم که هر کدام به‌گونه‌ای به موضوع حاشیه‌نشینی برمی‌گردد. برای مثال، در بعضی قسمت‌ها به سراغ کسانی رفتیم که تلاش کرده‌اند تا با ایجاد شغل و زیر ساخت‌های مختلف از مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ جلوگیری کنند.


مؤمن‌زاده بیان کرد: این مجموعه قرار است که شهریور سال آینده از شبکه مستند سیما پخش شود.


انتهای پیام/ 4046/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته