یک جابهجایی، چند سؤال جنجالی و تداوم چند مشکل برای اهالی رسانه
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - جشنواره امسال از همان نخستین دقایق برگزاری رسمی خود، چه در افتتاحیه که با تأخیر آغاز شد و چه در شروع نمایش فیلمها در پردیس ملت و البته سینماهای مردمی، با حاشیههایی همراه بود.
حواشی جشنواره
قطعاً مهمترین حاشیه جشنواره امسال تاکنون (روز پنجم)، در روز نخست رقم خورد: زمانی که مشخص شد باید در اظهارات دبیر جشنواره مبنی بر آماده بودن تمام فیلمها در فاصله یک هفته تا شروع رسمی این فستیوال، اندکی تردید کرد؛ وقتی که «غلامرضا تختی» به عنوان فیلم نخست جشنواره، به کاخ نرسید. روابط عمومی جشنواره هم در حرکتی عجیب، بدون اعلام رسمی به خبرنگاران و حتی عوامل فیلم «معکوس»، ناگهان این فیلم را به روی پرده برد تا هم تماشاگران و هم عوامل فیلم، نسبت به این رویکرد اعتراض داشته باشند.
این اتفاق را میشد با یک پیامرسانی ساده و شاید یک عذرخواهی، به شکل مطلوبتری برای هر دو طرف، قابل تحمل کرد اما هیچ یک از این دو اتفاق از سوی روابط عمومی جشنواره و شخص دبیر صورت نگرفت و آنها ترجیح دادند حداقل تا پایان روز سوم، در برابر این اتفاق، تنها سکوت کنند.
در روز اول، نسخه کامل فیلم «غلامرضا تختی» برای سانس آخر، دیر به پردیس ملت رسید
همین تأخیر، نظم روز اول را کاملاً به هم ریخت. سانس اول با نیم ساعت تأخیر پخش شد و نشست این فیلم نیز بلافاصله پس از نشست «سال دوم دانشکده من» انجام شد که سبب شد تا نمایش فیلم سانس آخر روز اول، حدود یک ساعت تأخیر داشته باشد.این میزان تأخیر، فقط به دلیل تأخیر نیم ساعته سانس اول رقم نخورد.نسخه کامل «غلامرضا تختی» برای سانس آخر نیز دیر به کاخ رسید.اخبار غیررسمی حکایت از آن دارند که نسخه کامل فیلم، حدود ساعت 21، با موتور از استودیو به سمت پردیس ملت ارسال شده است.
نمیتوان نظم امسال جشنواره را نادیده گرفت، اما نکتهای که مشخص شده این است که امسال با وجود نظم بیشتر در ساماندهی افراد حاضر در سینمای رسانه و منتقدان، شاهد حضور افرادی از کانالهای تلگرامی هستیم که بعضاً رسانه صاحب مجوز محسوب نمیشوند، درحالیکه یکی از شروط پذیرش درخواستها، داشتن مجوز فعالیت از وزارت ارشاد بود.
شوک بزرگ روز نخست جشنواره در سینماهای مردمی، غیبت «متری شیش و نیم» در دو سینمای ماندانا و کوروش بود.«سیدجمال ساداتیان»، تهیهکننده این فیلم در برنامههای رادیویی از مشکلتراشی برخی نهادها برای این فیلم سخن به میان آورد و صراحتاً اعلام کرد که فیلم در روز نخست، در جشنواره پخش نمیشود و آنها مشغول رایزنی با نهادهای ناراضی هستند تا بتوانند فیلم را به جشنواره برسانند و اگر توافقی صورت نگیرد، با جشنواره وداع میکنند.
سطح سوالات نشست های خبری گاهی آنقدر پایین است که خود عوامل نیز نسبت به طرح آن اعتراض کرده و یا با لحنی تمسخرآمیز با آن برخورد میکنند
این اظهارنظر، بازتابهای بسیاری داشت. دبیر جشنواره از بیمشکل بودن این فیلم سخن گفت و وزیر ارشاد هم اعلام کرد که پای مجوزی که دادهاند، خواهد ایستاد. عدهای هم اعلام کردند که این فیلم مشکل تصحیح رنگ داشته و به دلایل فنی نتوانسته خود را به روز اول جشنواره برساند. برخی هم عنوان کردند که این صحبتها با هدف بازارگرمی برای فیلم در جهت استقبال حداکثری مردم از آن عنوان شده و واقعیت ندارد.
واقعیت ماجرا هر چه که بود (و تا امروز هم مشخص نشده) فیلم در روز نخست در سینماهای مردمی نمایش داده نشد. اما در آغاز روز دوم، به ناگهان اعلام شد که فیلم در سانس 15 ماندانا و 22:30 کوروش نمایش داده می شود.گرچه فیلم در ساعت حدود 16 در سینما ماندانا نمایش داده شد.
حواشی پردیس ملت
پردیس ملت، به زعم دبیر جشنواره، دو ایراد خیلی بزرگ داشت: نخست مشکل اینترنت و عدم خطدهی آن در طبقات مختلف و به ویژه طبقه دوم و دوم مشکل پارکینگ.
در مورد مشکل نخست، این اتفاق به نسبت سال گذشته، بسیار بهتر شده است. به هر حال «همراه اول» به عنوان اسپانسر در جشنواره امسال حضور دارد و طبیعتاً انتظاری هم جز این از این اپراتور نمیرفت. گرچه مشکل کاملاً حل نشده و خطدهی اینترنت در طبقات مختلف پردیس، همچنان نوسان دارد.
در مورد مشکل پارکینگ، دبیر جشنواره اظهار کرد که این مشکل با همراهی قرارگاه خاتم (ص)، مرتفع شده است حال آنکه مشکل پارکینگ همچنان به قوت خود باقی است و دقیقاً مانند سال گذشته، پارکینگها، در فاصلهای دورتر از پردیس ملت قرار داشته و چندپاره هستند و به دلیل ازدحام افراد، استفاده از ونهای کمتعداد جشنواره برای همه مقدور نیست بنابراین باید چیزی در حدود 10 دقیقه پیاده روی کنند تا به پردیس برسند.این پیادهروی، در ساعات پایانی نیمهشب و سوز سرما برای اهالی رسانه و منتقدان به ویژه بانوان، مشکلات و سختیهایی را فراهم میآورد.
البته مسئولان جشنواره اعلام کردند که به دلیل جغرافیای خاص پردیس ملت و دور بودن پارکینگها از پردیس، با یک تاکسی اینترنتی قرارداد بستهاند که با 60 درصد تخفیف، اهالی رسانه و منتقدان را برای دو بار در روز، با مبداء و مقصد پردیس ملت جابجا کنند.حال آن که حداقل در سه روز نخست جشنواره، اولاً، تعداد تاکسیهای این سرویس اینترنتی بسیار کم بوده و دوم،گاهی کدهای تخفیف اعمال نمیشد و رانندگان تاکسی نیز با اظهار بی اطلاعی از این میزان تخفیف، نسبت به دریافت کرایه عادی و کامل خود اقدام میکنند. این اتفاق، در دهها مورد برای اهالی رسانه و منتقدان تکرار شده که اصلاً برازنده یک جشنواره با قدمت چهار دهه نیست.تاکنون هم تلاش یا اظهارنظری برای رفع این مشکل احساس نشده است.
امین حیایی که سال گذشته برنده دیپلم افتخار شده بود، در نشست «درخونگاه» اظهار امیدواری کرد که در جشنواره امسال به او «فوقدیپلم» بدهند!
یکی از امتیازاتی که سبب شد پردیس ملت، در رقابت با برج میلاد و ایرانمال به عنوان سینمای اصحاب رسانه و منتقدان معرفی شود، امکانات صوت و تصویر آن است تا جایی که حتی مدیریت این پردیس، پیش از آغاز جشنواره اعلام کرده بود که «اصغر فرهادی» از سیستم صوتی این سینما به حیرت درآمده بود.حال آنکه در بسیاری از نوبت های نمایش، صدای تیز و غیرتکنیکی، مخاطب را میآزارد. این اتفاق حتی در نشست پرسش و پاسخ «قصر شیرین» از زبان «رضا میرکریمی» هم رسانهای شد و او گفت که با وجود صدای حرفهای و انجام شدن کامل مراحل تست صدای اثر، مشکل صوتی هنگام پخش این فیلم، کاملاً به سالن برمیگردد.
با توجه به نوسان سرعت اینترنت، خاص بودن موقعیت جغرافیایی پردیس ملت، مشکلات بغرنج دور بودن پارکینگها از پردیس ملت و حالا مشکلاتی که گاهی در سیستم صوتی به وجود آمده، این پرسش از زبان اصحاب رسانه و منتقدان شنیده میشود که چرا دبیر جشنواره، پیشنهاد 10 میلیارد تومانی ایرانمال را نپذیرفت و حاضر شد جشنواره را در این مکان نامطلوب برگزار کرده و تازه برای آن، پول هم بپردازد!
حواشی نشستها
در این دوره، تقریباً در هر نشست، حاشیهای وجود داشت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
در نخستین نشست جشنواره که متعلق به فیلم «سال دوم دانشکده من» بود، تقریباً حجم تمامی سوالات انتقادی بود.نکته عجیب اما، مقاومت صدرعاملی از پذیرش این انتقادها بود که با برنتافتن آنها، پاسخهای فرعی به پرسشها میداد.
در نشست «معکوس»، «پولاد کیمیایی» کارگردان این فیلم هم تا میتوانست انتقاد کرد: از کسانی که منتقد فیلم او بودند و مثلاً از نحوه فیلمبرداری انتقاد میکردند و با این پاسخ عجیب کیمیایی مواجه میشدند که:«شما به من بگو فیلمبرداری درست چگونه است؟!» تا انتقاد او از نورچشمی بودن «تختی» که چرا هیأت انتخاب با وجود آماده نبودن این فیلم، آن را در بخش مسابقه پذیرفته است.وی همچنین صحبتهایی هم در مورد رانتهای سینمایی و پولهای کثیف به زبان آورد و فیلم خود را از داشتن چنین پولهایی مبرا دانست.
در نشست فیلم «غلامرضا تختی»، آنچه حاشیهساز شد، اعلام خبر بودجه 8 میلیارد و نیمی این فیلم بود که اعلام شد حدود 6 میلیارد آن توسط «سعید ملکان» تامین شده است اما با این حال، برخی اصحاب رسانه، فیلم را متهم به استفاده از بودجههایی غیرمعمول کردند که تهیهکننده و کارگردانان با ذکر این نکته که در برابر این پرسش، پاسخ لازم را دادهاند، سکوت کردند اما «حمیدرضا آذرنگ» میکروفن خود را روشن کرد و بدون پاسخ به این پرسش، از این رویکرد انتقاد کرد که چرا ما همواره به دنبال این هستیم که از هم گاف بگیریم.
صدرعاملی در نشست فیلم خود، از انتقادها و پرسشها با پاسخ های فرعی عبور می کرد
البته در مورد «غلامرضا تختی» این شائبه وجود داشت که جداشدن «امیر جدیدی» در اثنای این پروژه، خود محملی برای حواشی بیشتر باشد که این اتفاق با یک حرکت از پیش طراحی شده، ختم به خیر شد جایی که «امیر جدیدی» به همراه عوامل این فیلم، پیش از آغاز نمایش فیلم، جلوی دوربین عکاسان ایستاد و با لبخند، با تمامی عوامل فیلم عکس گرفت.
در نشست «بنفشه آفریقایی»، «مونا زندی حقیقی»؛ کارگردان اثر، در اقدامی جالب و به دلیل نبود بازیگر اصلیاش، ارتباطی تصویری از طریق موبایل خود با «فاطمه معتمدآریا» برقرار کرد تا این بازیگر که مشغول بازی در پروژهای تازه است، از خوشحالی حضور خود در «بنفشه آفریقایی» بگوید.
وقتی تعداد زیادی از مخاطبان «تیغ و ترمه» در اثنای پخش این فیلم، به آن خندیدند، احساس میشد که نشست پرسش و پاسخ این فیلم با حواشی بسیاری همراه باشد اما روحیه شاد و خودمانی «کیومرث پوراحمد» به کمکش آمد و وی با انعطاف در برابر انتقادها ظاهر شد تا نشستی که گمان برده میشد به خشونت بیانجامد در کمال صلح و خنده حضار و عوامل این فیلم بدرقه شود.
بخش جالب نشست «درخونگاه»، اظهارنظر «امین حیایی» بود وقتی که در اظهارنظری دوپهلو نسبت به نوع جایزه خود در دوره قبلی جشنواره، اظهار امیدواری کرد که جشنواره، امسال به او «فوقدیپلم» بدهد!
نشستهای روز چهارم، دو غایب بزرگ داشت: علی نصیریان و هدیه تهرانی
نخستین نشست روز سوم به فیلم «ناگهان درخت» مربوط بود. «مهراب قاسمخانی» در برابر این پرسش که معادی و افشار بازیهای خوبی از خود به نمایش نگذاشتند بود که وی گفت : «مگر من مردهام که دیگران بد بازی کنند.تا من هستم، کسی از من بدتر بازی نمیکند.»
در نشست «قصر شیرین»، دو سؤال، حاشیههایی را پدید آورد: نخست، سوالی بود که درباره بودجه پروژه مشکوک «ما همه با هم هستیم» پرسیده شد؛ پروژهای که «رضا میرکریمی»، تهیهکننده آن است.میرکریمی، ضمن انتقاد از جریانی که طی یک سال اخیر علیه این فیلم به راه انداختهاند، از ذکر میزان بودجه فیلم طفره رفت و چیزی در این باره نگفت.سؤال بعدی اما در مورد اصرار میرکریمی در حمایت از فمنیسم در بیشتر کارهایش بود که این ادعا از سوی میرکریمی تکذیب شد اما «حامد بهداد»، با حالتی تقریبا عصبانی میکروفن خود را روشن کرد و ادعا کرد که لااقل «قصر شیرین» در خدمت فمنیسم نیست.
نشست پایانی روز سوم، به فیلم «سمفونی نهم» محمدرضا هنرمند اختصاص داشت.نکته حاشیهساز این نشست، اظهارنظر عجیب بازیگر نقش «کوروش کبیر» در این فیلم بود که به جایگاه فعلی مردمان کشور انتقاد داشت و اینکه درست نیست که ما ایرانیها برای خرید گوشت سگ(!) به قیمت 37 هزار تومان، اینچنین در صف بایستیم.این صحبت، با واکنش طنازانه «حمید فرخنژاد » مواجه شد.او بلافاصله میکروفن را در دست گرفت و گفت : «شما شاهد باشید که این حرف را من نزدهام». اشاره فرخنژاد که در ابتدا، جدی به نظر میرسید و سپس با خنده وی همراه شد، در ارتباط با حواشی عجیبی است که طی ماههای گذشته برای این بازیگر به وجود آمده.
نشستهای روز چهارم جشنواره، دو غایب بزرگ داشت : علی نصیریان و هدیه تهرانی. نصیریان، عزادار درگذشت همسر خود بود؛آن هم یک روز قبل از نمایش «مسخره باز» در کاخ جشنواره نمایش داده شود.این حادثه، موجب ناراحتی عوامل این فیلم شد به طوری که تقریبا تمام حاضران روی سن، این مصیبت را به وی تسلیت گفتند.حتی «علی مصفا»؛ تهیهکننده این فیلم اعلام کرد که عوامل گروه تصمیم گرفته بودند به همین دلیل در نشست پرسش و پاسخ فیلم شرکت نکند اما از آقای نصیریان، احترام به قول و قرار را یاد گرفتهاند و ترجیح دادند تا در این مراسم شرکت کنند.
در همین نشست، پاسخهای کوتاه «همایون غنیزاده» بسیار عجیب بود.وی در برابر هر سوال یا ترجیح میداد صحبت نکند و یا با مکث طولانی و در حالی که قیافهاش، تعجب از بابت سوال طراحی شده را نشان میداد، به پاسخهای کوتاه بسنده میکرد. مشخص نبود وی در برابر سوالها غافلگیر شده و نمیتواند جواب دهد و یا این شکل پاسخگویی وی در نتیجه اعتراض به کیفیت سوالها بوده است.
«هدیه تهرانی» نیز غایب بزرگ نشستهای روز چهارم جشنواره بود.وی در این روز، دو فیلم پشت سر هم «مسخرهباز» و «روزهای نارنجی» را داشت و به رسم سالیان اخیر، ترجیح داده در جشنواره حضور نیابد.البته «آرش لاهوتی» (کارگردان روزهای نارنجی) از قول خانم تهرانی عذرخواهی کرد و گفت ایشان چون در مسافرت هستند، نتوانستند در نشست شرکت کنند که این جمله او با واکنش «احسان کرمی» مجری نشستهای این روز مواجه شد که گفت : نمیدانم چرا ایشان هر سال، در ایام جشنواره به فکر مسافرت میافتند !
آنچه در نشست فیلمها به مانند سالیان قبل به چشم میخورد، ضعیف و پائین بودن سطح سوالات است.مسئولان برگزاری، بارها اشاره کردهاند که این نشستها مکانی برای پرسش و پاسخ رسانهای است و محفلی برای نقد و بررسی آثار نیست.به همین دلیل، سطح سوالاتی که از عوامل سازنده پرسیده میشود گاهی تا اندازهای پایین است که خود عوامل نیز نسبت به طرح آن اعتراض کرده و یا با لحنی تمسخرآمیز با آن برخورد میکنند.قطعاً تبدیل نشستها به محلی برای نقد و بررسی آثار با حضور بیشتر عوامل کلیدی یک فیلم، می تواند سطح کیفی این نشستها و بار علمی آن را بیشتر کند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/