دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1394 - 14:43

بلومبرگ: حمایت «تام کارپر» از توافق، کار «اوباما» را در مقابل کنگره آسان‌تر کرد

با اعلام حمایت «تام کارپر» به‌عنوان سی‌امین سناتور دموکرات موافق توافق هسته‌ای، کار رئیس‌جمهوری آمریکا برای حفاظت از توافق ایران در برابر قطعنامه مخالفت جمهوری‌خواهان با توافق هسته‌ای آسان‌تر شد.
کد خبر : 35681

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی «بلومبرگ» در مطلبی به قلم «کاتلین میلر» نوشت: «تام کارپر» سی‌امین سناتور دموکرات است که حمایت خود را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد. با اعلام حمایت «کارپر» اکنون «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری تنها چهار رای دیگر نیاز دارد تا از اقدام کنگره برای متوقف کردن توافق جلوگیری کند.


«کارپر» در مقاله‌ای به تشریح موضعش پرداخت و نوشت: آمریکا و پنج شریک مذاکره‌کننده آن به توافق تاریخی با ایران دست یافته‌اند که قرار است به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی برای چند سال (و احتمالا همیشه) پایان دهد. توافق هسته‌ای این فرصت را برای ایران فراهم می‌کند تا اقتصاد خود را دوباره احیا کند.


«بلومبرگ» نوشت: کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان تا پایان روز 17 سپتامبر فرصت دارد قطعنامه‌ای برای رد توافق هسته‌ای میان شش قدرت دنیا و جمهوری اسلامی تصویب کند. «اوباما» رئیس‌جمهوری گفته است در صورت تصویب قطعنامه رد توافق هسته‌ای آن را وتو خواهد کرد. برهمین اساس رئیس‌جمهوری به حمایت 34 سناتور نیاز دارد تا حق وتویش را حفظ کند.


در حالی‌که مجلس نمایندگان تعداد آرای لازم برای تصویب قطعنامه رد توافق را در اختیار دارد، هنوز مشخص نیست این قطعنامه در سنا تصویب شود. حتی در صورت مخالفت همه 54 سناتور جمهوری‌خواه با توافق، آن‌ها باز هم به حمایت شش دموکرات نیاز دارند تا شصت رای لازم برای تصویب قطعنامه را به دست آورند.


تاکنون تنها دو دموکرات («چاک شومر» از نیویورک و «باب منندز» از نیوجرسی) مخالفت خود را با توافق اعلام کرده‌اند. تا روز گذشته (پنج‌شنبه) 14 سناتور دموکرات اعلام نکرده بودند که به قطعنامه کنگره درباره توافق چه رایی خواهند داد.


مجلس نمایندگان با 435 کرسی به بیش از 218 رای نیاز دارد تا بتواند قطعنامه رد توافق را تصویب کند. تاکنون دستکم 230 جمهوری‌خواه و 14 دموکرات مخالفت خود را با توافق اعلام کرده اند. دست‌کم 73 درصد دموکرات‌های مجلس نمایندگان از توافق حمایت می‌کنند در حالی‌که باقی آن‌ها هنوز موضع خود را در این رابطه اعلام نکرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب