دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1397 - 01:12

برگزاری نمایشگاه چشم‌انداز فرهنگی در سوریه

نمایشگاه «چشم‌انداز فرهنگی سوریه- حفاظت و بایگانی» در زمان جنگ در موزه پرگامون برلین آغاز به کار می‌کند.
کد خبر : 356699
41875267-6eea-4ae0-b633-3f41d5ec6cc5.jpg

به گزارش حوزه آمریکا و اروپای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان، نمایشگاه ویژه‌ای با عنوان «چشم‌انداز فرهنگی سوریه - حفاظت و بایگانی در زمان جنگ» در موزه پرگامون برلین گشایش خواهد یافت. طی این نمایشگاه که از تاریخ 28 فوریه (9 اسفند) آغاز و تا 26 می (پنج خرداد) در موزهٔ هنرهای اسلامی پرگامون ادامه دارد، قرار است با کمک اشیاء تاریخی، نمایش عکس و فیلم، بازدیدکنندگان سفری اکتشافی مجازی را برای شناخت فرهنگ سوریه تجربه کنند. به‌طور هم‌زمان نیز در این نمایشگاه از «پروژه بایگانی میراث سوریه» با هدف تمرین برای حفظ فرهنگ‌ها رونمایی خواهد شد.


سوریه به‌عنوان یک چشم‌انداز فرهنگی بسیار مهم و محل پیدایش اولین تمدن‌ها همواره مورد توجه بوده است. در این منطقه پایه‌های تمدن زندگی شهری بنا نهاده شد و الفبای خطی شکل گرفت. تمدن‌های بزرگ باستانی مانند ایران و روم، دوره‌های تاریخی مسیحی-بیزانس و بعد از آن اسلام هر کدام آثار شگرفی در این منطقه به‌جا گذاشته‌اند. متأسفانه بخش بزرگی از آثار به‌جامانده از این تمدن عظیم در جنگ سوریه نابود و یا در معرض جدی نابودی قرار دارد.


این منطقهٔ غنی فرهنگی همیشه مسافرین و محققان فراوانی را جذب کرده است. گزارش‌های این افراد، عکس‌ها و نقشه‌ها امروزه به پایه ارزشمندی برای بازسازی این کشور جنگ‌زده تبدیل شده‌اند. این اسناد از 2013 میلادی در قالب «پروژه بایگانی میراث سوریه» به‌صورت دیجیتال جمع آوری شده‌اند. دو گروه از محققان این پروژه را با همکاری موزه هنر اسلامی برلین و موسسه باستان‌شناسی آلمان پیش می‌برند. آرشیو جمع‌آوری‌شده یکی از جامع‌ترین آرشیوهای پیرامون سوریه در خارج از این کشور است. بخشی از این بایگانی قرار است برای اولین بار در طول این نمایشگاه برای عموم به نمایش درآید.


انتهای پیام/4106/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته