دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1397 - 15:15
یک مخترع:

داروی آهن گیاهی در ایران تولید شد

مخترع شربت گیاهی آهن گفت: اولین داروی آهن با ساختار یونی، به شکل فرآورده طبیعی بانام «فروتونیک» در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب توسط محققان ساخته و رونمایی شد.
کد خبر : 356414
images.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مراسم رونمایی از داروی «فرتونیک» که امروز ظهر در حوزه هنری برگزار شد، امید رجبی مخترع این دارو با اشاره به روند ساخت و تولید این شربت گفت: امروز اینجا جمع شده‌ایم تا با اولین داروی گیاهی آهن آشنا شویم. ایده فرمولی کردن این شربت از سال 85 کلید خورد و بعد از آن درگیر فرمولی کردن این شربت شدم. سال 89 من و تیمم توانستیم این فرمول را نهایی کنیم و به یکی از دانشگاه‌های پزشکی کشور بدهیم و آن‌ها کارهای بالینی آن را انجام دادند و بعد به سمت گرفتن مجوز رفتیم.


مخترع شربت گیاهی آهن ادامه داد: سال 95 از سازمان دارو سیب سلامت را اخذ کردیم در آن زمان ما بودیم و یک کاغذ به نام مجوز، برای تولید به پول و سرمایه نیاز داشتیم و برای جذب سرمایه بسیار تلاش کردیم اما نتیجه‌ای نداد. سال 95 با مهندس بهزادی آشنا شدم و وی برای کمک به تولید این دارو اشتیاق نشان داد و جذب سرمایه کرد؛ تیرماه سال 97 تولید این شربت آغاز و وارد داروخانه‌ها شد.


این مخترع با اشاره به وجه تمایز شربت «فروتونیک» با دیگر شربت‌های آهن توضیح داد: تمامی فرآورده‌های آهن در بازار ایران و خارج در تمام غالب‌ها به‌صورت مولکول آهن تولید می‌شوند که بدن آن را جذب می‌کند اما عوارض بسیاری دارد مانند سیاه شدن دندان‌ها و اختلال در کار کبد؛ از سوی دیگر برخی از داروهای آهن ویتامین‌های بدن را از بین می‌برد و طی 10 دقیقه DNA مولکول‌های بدن را از بین می‌برد. شربت «فروتونیک» هیچ‌کدام از این عوارض را ندارد بلکه اشتهاآور و چاق‌کننده است. قیمتش هم در بازار ایران رقابتی است.


مخترع شربت گیاهی آهن با اشاره به اینکه این شربت تولید ایران است و ایرانی‌ها باید از آن حمایت کنند، گفت: وقتی بچه‌های این مرزوبوم توانسته‌اند دانشی را بومی کنند، برای چه یک فرآورده آهن از کشورهای خارجی وارد می‌شود؟ شربت‌های وارداتی از 35 هزار تومان تا 75 هزار تومان در داروخانه‌ها وجود دارند اما ما شربت بسیار خوب و سالمی با هزینه کمتر و حجم بیشتر تولید کرده‌ایم که در حجم 220 سی‌سی و مبلغ 33 هزار تومان در داروخانه‌ها وجود دارد.


وی افزود: معتقدم در آینده نه‌چندان دور «فروتونیک» راه خود را باز می‌کند و  «هر ایرانی یک شربت فروتونیک» شعار ما است.


رجبی همچنین درباره صادرات این شربت به کشورهای دیگر تصریح کرد: تولید رسمی این دارو در غالب صنعتی از تیرماه رقم خورده و تا امروز چند کشور به‌عنوان کشور هدف مشخص‌شده‌اند که دنبال گرفتن مجوزهای مربوطه برای صادرات شربت «فروتونیک» به کشورهای دیگر هستیم.


انتهای پیام/4087/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
محمد
Germany
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
۰
واقعا باعث افتخاره....باور نکردنی و بی نظیر
شهناز خالوحاجی
Germany
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
۰
بسیار عالی
هلدینگ شایسته