دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1397 - 11:00
عبدالحمید احمدی:

نگاه دولت به ورزش همگانی مثبت است

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: خوشبختانه در سال‌های أخیر توجه زیادی به ورزش همگانی شد و نگاه دولت در این مورد مثبت است.
کد خبر : 355960

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، نشست‌های بررسی دستاوردها، چالش‌ها و چشم‌انداز آینده حوزه ورزش برای بازخوانی چهل سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی امروز دوشنبه در محل وزارت ورزش پیگیری شد.


عبدالحمید احمدی در نشست خبری بازخوانی چهل سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما در ورزش همگانی فرصت‌های خیلی خوبی در اختیار داشتیم و داریم، یکی از آنها اصل سوم قانون اساسی است که یکی از نقاط قوت در حوزه ورزش و به خصوص همگانی به حساب می‌آید. یکی از این امور آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای تمام سطوح است، تربیت بدنی همراه آموزش و پرورش در قانون اساسی آمده، این فرصت کم نظیری برای ورزش است.


وی ادامه داد: در اسناد قانونی ما قوانین پنج ساله را داشتیم، به تناوب موضوع ورزش در این برنامه‌ها قرار گرفته، هر جا در مورد ورزش صحبت شده به ورزش همگانی هم اشاره شد.


احمدی عنوان کرد: طبق ماده 94 این قانون دولت مکلف شد 27 صدم درصد ارزش افزوده که 9 درصد آن برای توسعه ورزش همگانی، زورخانه‌ای، عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌ها اختصاص داده شود. شاید بتوان این گونه بیان کرد که در طی قانون‌های پنج ساله این مهمترین گام بوده است. دولت بخشی از مالیات ارزش افزوده را به ورزش همگانی اختصاص بدهد. البته از اواخر 96 این اعتبارات به ورزش همگانی اختصاص داده شد.


وی گفت: از نگاه مقام معظم رهبری همگانی کردن ورزش یک اولویت است. دولت تدبیر و امید هم راجع به ورزش همگانی نگاه ویژه داشت. از سال 92 موضوع ورزش همگانی به یک اولویت جدی مطرح شد، شخص رئیس جمهور، دولت و به خصوص وزارت ورزش نگاه متوازن به ورزش داشتند. بارها در دیدارهای که جامعه ورزش با رئیس جمهور داشتند به موضوع ورزش همگانی توجه کردند تا نشاط و امید در جامعه به وجود بیاید. جامعه برای عبور از مشکلات نیازمند نشاط و شادی است.


معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی اظهار کرد: در برنامه‌هایی که وزیر ورزش به مجلس ارائه داد به موضوع ورزش همگانی اشاره ویژه داشت، ما در توزیع امکانات، اعتبارات، زیر ساخت‌ها این شرایط را می‌بینیم که نسبت به گذشته شرایط ورزش همگانی بهبود پیدا کرده است اما هنوز راه داریم تا با تعامل و همکاری جدی بین دستگاه‌ها و همچنین مشارکت بخش‌های فرهنگی در فرهنگ سازی ورزش همگانی برخی عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم که امیدواریم این اتفاق بیفتد.


احمدی خاطر نشان کرد: در چهل سال گذشته در ورزش همگانی دستاوردهای خوبی داشتیم، گام‌های بلندی در این عرصه برداشته شده است، در قالب‌های مختلف و انواع فعالیت‌های متنوع با مشارکت مردم داشتیم. برنامه پیاده‌روی خانوادگی اگر  در سال 92، 768 برنامه بوده در پایان سال 96 به 5866 رسیده است. این اعداد نشان دهنده رشد مشارکت مردم در ورزش همگانی است.


احمدی افزود: طبق گزارش مرکز آمار ایران، میزان مشارکت جمعیت شهری و روستایی به 51/1 درصد رسیده است که مربوط به سال 96 است، بیانگر رویکرد مردم به ورزش است. این آمار هر دو سال یک بار انجام شده و این عدد بیانگر رشد مشارکت مردم و فعالیت‌های بدنی است و حالا ما باید برنامه‌هایی داشته باشیم که آن نیمه دوم هم به این جمع ملحق شوند.


وی گفت: موضوع مهم در بخش همگانی، ورزش‌های بومی و محلی است که به عنوان یک ظرفیت مهم در اختیار ورزش همگانی است، ما بایستی از ظرفیت ورزش‌های بومی و سنتی در جهت توسعه ورزش همگانی استفاده کنیم.


احمدی در مورد چالش‌ها و مشکلات ورزش همگانی گفت: علی رغم توسعه در ورزش همگانی ما مشکلات و چالش‌های زیادی داریم، باید تناسب سازی اتفاق بیفتد، اگر متناسب با شرایط جامعه و زندگی مردم برنامه‌ریزی نداشته باشیم طبعاً علی رغم تلاش‌ها باز هم مشکلاتی داریم. لذا ما غلبه بر چالش‌ها راهکارهایی را عنوان کردیم که می‌تواند تاثیرگذار باشد.


وی ادامه داد: یکی از چالش‌ها، ضعف تعامل زیر دست و نهادهای متولی در ورزش همگانی است. گاهی در اولویت قرار ندادن ورزش همگانی یا کمرنگ شدن فعالیت‌های ورزشی در بین اقشار جامعه، یا کم توجهی رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما به موضوع ورزش همگانی. اگر این کم توجهی‌ها را کنار هم قرار دهیم طبعاً ما با این چالش‌ها مواجه می‌شویم.


وی همچنین در پاسخ به سوال گران بودن فعالیت‌های ورزشی اظهار کرد‌: موضوع ورزش همگانی، مساله‌ای نیست که هزینه ورزش در آن تاثیرگذار باشد، ورزش همگانی برای رقابت و تفریح در هر سنی انجام می‌شود. کسی که به ضرورت ورزش رسیده باشد نیازش برای تامین هزینه بسیار اندک است، با کمترین هزینه، ورزش و فعالیت بدنی خواهد داشت. ما برای ورزش کردن نباید بهانه‌ای به اسم گران شدن ورزش داشته باشیم. کسی که برای سلامت و گذراندن اوقات فراغت یک فعالیت ورزشی داشته باشد با کمترین هزینه یا حتی بدون هزینه می تواند آن را انجام دهد.


وی در پایان به تعامل در ورزش همگانی اشاره کرد و گفت:  تعامل حاصل یک باور و فرهنگ است، متاسفانه تفکر کار کردن جزیره ای و متفرقه یک تفکر غالب در مدیریت بخش های مختلف کشور بوده است، عبور از شرایط رسیدن به نقطه هم افزایی است، هر مدیریتی در هر موقعیتی اگر این تفکر را نداشته باشد طبعا نمی تواند شرایط هماهنگ ایجاد کند، تلاش ما در وزارت ورزش این است که این نگاه تعامل را افزایش دهیم. هر کسی فکر می کند به صورت فردی می تواند از پس همه مسئولیت‌ها بربیاید تفکر اشتباه است.


انتهای پیام/4051/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته