دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1397 - 11:14
تازه‌های نشر دانشگاه آزاد؛

کتاب «سنت‌گرایی بازتابی» منتشر شد

کتاب «سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار» توسط عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم منتشر شد.
کد خبر : 355959
47693874_1419065294897223_8801924058823465635_n.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از جهرم، کتاب «سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار» در 334 صفحه توسط کرامت‌الله راسخ استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم تألیف شد.


این کتاب اثر تاریخی به معنای متعارف آن نیست؛ بلکه کتاب جامعه‌شناسی با استفاده از رویکرد منابع و روش جامعه‌شناسی تاریخی جدید است که در آن ادعا شده تعارضی در جوامع سنتی خاورمیانه بین سنت و مدرنیسم نبوده و بازتابی بین سنت و سنت‌گرایی است.


منظور از سنت‌گرایی بازتابی، واکنش سنت در برابر خود بوده؛ بنابراین ما در خاورمیانه شاهد احیای سنت با پوشش مدرن هستیم. این کتاب درصدد گشودن بابی در جامعه‌شناسی سیاسی کشورهای مسلمان خاورمیانه بوده و از این دیدگاه در ایران کم‌نظیر است.


کتاب «سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار» که با استقبال گسترده روبه‌رو شده دارای سه بخش و 14 فصل است. بخش اول شامل فصل اول و دوم بوده که در فصل اول، مفاهیم اصلی «سنت»، «بازتاب» و «سنت بازتابی» توضیح داده می‌شود. فصل دوم شرحی تاریخی بر نخستین مواجهه‌ها با غرب و بسته شدن نطفه‌های اولیه تفکر سنت‌گرایی بازتابی است. بخش دوم مطالعه‌ای تجربی با استفاده از سفرنامه‌هایی است که در قرن نوزدهم نوشته‌ شده‌اند و حاوی مطالبی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها فرضیه‌های اصلی این نوشته را سنجید.


هدف از بررسی این سفرنامه‌ها آشنایی با افکار اجتماعی و سیاسی ایرانیان مسافر غرب در قرن نوزدهم درباره کشور مقصد مسافر، درباره ایران و ایرانیان و ارزیابی آنها از خودشان است. ترتیب بررسی این سفرنامه‌ها تاریخی تحلیلی بوده و هدف دنبال‌کردن تحول تفکر سیاسی و اجتماعی نویسندگان است. همان‌طور که در متن مشاهده می‌شود، مسافران به‌تدریج به امکان تقلید از غرب بدبین می‌شوند و روحیه یأس در آنها تقویت می‌شود و حتی حسرت گذشته را می‌خورند.


بخش سوم شامل سه فصل است. در این سه فصل، زندگی و آثار سه نفر منتقد اجتماعی و سیاسی ایرانی در قرن نوزدهم بررسی می‌شود. محتوای آثار این افراد از سفرنامه‌ها متمایز است؛ اما در زندگی و آثار این افراد نیز می‌توان همان جریان کلی ناامیدی و یأس را مشاهده کرد.


کرامت‌الله راسخ استاد جامعه‌شناسی واحد جهرم پیش از این پنج عنوان کتاب تألیف و ترجمه هفت عنوان کتاب را به پایان رسانده است.


انتهای پیام/4078/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته