دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حکیمی‌پور در گفتگو با آنا:

عملکرد مالی بانک‌ها شفاف نیست/سهم بالای بند سایر در حسابرسی‌ها

یک اقتصاددان گفت: تفاوت حسابرسی بین بانک‌های مختلف خصوصی و دولتی موجب شده است تا شاهد عدم شفافیت در نظام بانکی کشور باشیم.
کد خبر : 355866
حکیمی پور.jpg

ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفتگو با خبرنگار حوزه بانک گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه تفاوت در نوع حسابرسی در بانک‌های مختلف خصوصی و دولتی موجب شده است تا شاهد شفاف نبودن درآمدها و زیان‌های بانک‌های ایرانی باشیم، گفت: متأسفانه یکی از مهم‌ترین دلایل شفاف نبودن عملکرد بانک‌های کشور حسابداری پنهان در دفاتر سیستم بانکی است.


این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه روش‌های حسابداری در بانک‌های مختلف متفاوت است، گفت: بسیاری از بانک‌ها به سازمان‌های دولتی تسهیلات هنگفتی می‌دهند که در حسابرسی، این تسهیلات را با نام «سایر» ذکر می‌کنند و همین موضوع شفاف نبودن عملکرد مالی بانک‌ها را رقم زده است.


وی با بیان اینکه سهم «سایر» در سیستم حسابرسی بانک‌های دولتی و خصوصی کشور حدود 15 درصد است، گفت: بیش از 50 بانک در حوزه اتحادیه اروپا فعالیت دارند که سهم «سایر» در حسابرسی این بانک‌ها کمتر از پنج درصد است.


این اقتصاددان با تأکید بر اینکه پایین بودن محسوس سهم «سایر» در سیستم حسابرسی مالی بانک‌های کشورهای توسعه‌یافته اروپایی موجب افزایش میزان شفافیت مالی در این بانک‌ها شده است، گفت: بانک مرکزی باید سیاستی را اتخاذ کند تا سهم «سایر» در سیستم حسابرسی مالی بانک‌های دولتی و خصوصی به کمتر از 10 درصد برسد تا با وقوع این اتفاق، شاهد شفافیت مالی بانک‌های خصوصی و دولتی ایرانی باشیم.


حکیمی‌پور اضافه کرد: یکی از مشکلات مهمی که در بانک‌های ایرانی وجود دارد، عدم شراکت سپرده‌گذار در سود و زیان بانک‌ها از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف است، به‌طوری‌که بانک‌های ایرانی از پرداخت وام به مشتریان مختلف بهره‌های بالایی را می‌گیرند و از طرف دیگر برای سپرده‌های سالیانه در بانک، سودهای کلانی را درنظر می‌گیرند که وقوع این اتفاق در کنار هم عدالت مالی را در بانک‌های خصوصی و دولتی برهم زده است.


انتهای پیام/4094/4083/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته