دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1397 - 11:11
داورزنی مطرح کرد:

نقش دانشگاه آزاد در پیشرفت ورزش/قبل از انقلاب به ورزش توجه نمی‌شد

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: در 40 سال گذشته پیشرفت زیادی در ورزش داشتیم که دانشگاه آزاد هم سهم بسزایی در این پیشرفت داشته است.
کد خبر : 355654

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، محمدرضا داورزنی در نشست خبری بازخوانی 40 سال ورزش قهرمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از دوستانی که این شرایط را فراهم کردند که 40 سال ورزش ایران را ورق بزنیم تشکر می‌کنم، طبیعتاً برای اینکه چهار دهه ورزش را مورد بازخوانی قرار بدهیم باید با دوره دیگری مقایسه کنیم. پرچم ایران برای اولین بار در 1900 بالا رفت و پس از آن دیگر تا سال 1948 در المپیک شرکت نکرد. 


وی گفت: دوستانی که ذهنشان یاری می‌کند به‌خوبی یاد دارند که در آغاز حکومت پهلوی پسر چه اتفاقاتی در ورزش افتاد. در برخی رشته‌ها محلی از اعراب نداشتیم، بعد از آن در دهه 40 در برخی مراکز  استان‌ها امکانات ورزشی راه‌اندازی شد و بعد از ما در سال 52 که قصد داشتیم مسابقات بازی‌های آسیایی به دلیل میزبانی ایران تحولاتی در ورزشگاه آزادی به وجود آوردیم. در سال 56 به دلیل عملکرد ضعیف ورزش انحلال سازمان تربیت بدنی در دستور کار قرار گرفت و زمان زیادی طول کشید تا این موضوع از دسترس خارج شود.


داورزنی ادامه داد: در سال 56 خانواده‌ها به‌خصوص برای بانوان نگاه مثبتی به ورزش نداشتند و حتی اگر جوانان هم می‌خواستند ورزش کنند نگاه خوبی نمی‌شد. در سال 58 و 59 حتی نگاه به فارغ‌التحصیلان تربیت بدنی خوب نبود و حتی کمیته پاک‌سازی تشکیل شد که برخی فارغ‌التحصیلان را پاک‌سازی کنند. بعد از آن عده‌ای می‌گفتند ما ورزش قهرمانی و پهلوانی نمی‌خواهیم، این نیاز در جامعه وجود داشت که ما نیاز به نیروی ارزشی داریم. تعداد فارغ‌التحصیلان دکتری ورزش به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید.


معاون وزیر ورزش در ادامه افزود: باور کنید ما دو سال اول انقلاب بلاتکلیف بودیم که ورزش چه ساختاری در جامعه دارد، تا اینکه نگاه جدی به ورزش با دیدار حضرت امام خمینی آغاز شد و نگاه جدی به ورزش در همان دیدار شکل گرفت. بعد از دیدار با حضرت امام خمینی دوستانی که ورزشی و ارزشی بودند مطرح کردند که ورزشی هستند، اردوهای وحدت در آن زمان شکل گرفت. 


داورزنی افزود: در دهه 70 خیلی از ائمه‌های ما نگاه جدی به ورزش بانوان نداشتند، خیلی از مسئولان ما نگاه‌شان به ورزش بانوان جدی نبود تا اینکه مقام معظم رهبری به‌دفعات در زمانی که رئیس جمهور بودند صحبت کردند و صحبت‌های تعدادی از آیات عظام باعث شد کم‌کم ورزش بانوان شکل بگیرد. در آن زمان صحبت‌هایی در مورد تربیت نیروهای انسانی مطرح شد و رشته‌های ورزشی در دانشگاه‌ها شکل گرفت. یک تحول جدی در تربیت نیروی انسانی در این 40 سال اتفاق افتاده است، تعداد نیروی بسیار خوب در ورزش داشتیم که خوب کار می‌کردند و همچنین در شهرستان‌ها هم به صورت خودجوش کار می‌کردند.


وی گفت: در کنار تمام این اقدامات، ساخت‌و‌ساز را شروع کردیم، گل سرسبد پروژه‌های ورزشی ساخت استادیوم آزادی برای بازی‌های آسیایی بود، همچنین در شهرستان‌ها هم سالن‌های ورزشی و استادیوم ساختیم و به طبع در برخی استان‌ها سالن‌های وزنه‌برداری و کشتی ساختیم. بعد از آن به دنبال تخصصی کردن کار پیش رفتیم، سالن‌های تخصصی ژیمناستیک، اسکواش، وزنه‌برداری را در استان‌ها آغاز کردیم، سالن‌های مخصوص ورزش بانوان، دوومیدانی، ژیمناستیک، جانبازان و معلولان را ساختیم. با پایان جنگ و رسیدن به دوران سازندگی و تربیت نیروهای انسانی این اقدامات را انجام دادیم.


داورزنی افزود: عملکرد ورزش ایران بعد از انقلاب مثبت ارزیابی شد البته در برخی موضوعات به‌خصوص بخش فرهنگی می‌توانستیم بهتر عمل کنیم.  ورزش ما در چهار دهه گذشته رشد قابل قبولی داشته، حضور ما در رشته‌های ورزشی چند برابر شده است. در چند سال اخیر هیچ وقت در وضعیت مناسبی نبودیم و همیشه با چالش‌های زیادی همراه بودیم. ورزش کشور به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل قبولی داشته، وزارت ورزش، دانشگاه آزاد، وزارت علوم، آموزش و پرورش توجه جدی به ورزش داشتند.


داورزنی در پاسخ به این سؤال که چه کاری انجام دهیم که ورزش قائم به شخص نباشد، گفت: امکان ندارد ما در ورزش کشور به ثبات و پایداری برسیم مگر اینکه برنامه‌ریزی و استراتژی داشته باشیم. در دنیا کشورهای پیشرفته مبتنی بر برنامه دراز مدت فعالیت می‌کنند، نتیجه‌گرا نیستند، حرکت ورزش را مبتنی بر یک برنامه مشخصی می‌دانند، ما هر جا بر اساس یک برنامه منسجم پیش رفتیم توانستیم به موفقیت برسیم، در هر موضوعی که ورود کردیم توانستیم براساس یک برنامه هدفمند به موفقیت برسیم. ما باید مدل برنامه‌ریزی خودمان را مبتنی بر یک برنامه استراتژیک قرار دهیم اما یک اصل کلی وجود دارد در هر موضوعی، اگر براساس یک برنامه منسجم حرکت کنیم، موفق می‌شویم. یکی از مشکلات عمده ما در این 40 سال این بوده که خیلی نقطه سر خط داشتیم، به این صورت که هر کسی روی کار می‌آمد تغییر و تحولاتی ایجاد می‌کرد، اگر برنامه ما ترسیم شده باشد می‌توانیم موفق شویم اما این نیاز است که همه فدراسیون‌ها برنامه‌های خود را بر اساس یک افق درازمدت  تنظیم کنند، طبیعی است که اگر چنین نباشد و ما هدف آرمانی خود را مشخص نکنیم موفق نخواهیم شد. اگر حرکات سینوسی داشته باشیم باعث اتلاف وقت و انرژی می‌شود.


معاون وزیر ورزش در پاسخ به این سوال مبنی بر اينكه در فدراسیون‌ها سلیقه‌ای عمل می‌شود و اقدامات صورت گرفته توسط رئیس جدید نفی می‌شود، تصریح کرد: ما به عنوان دستگاه ورزش نقش نظارتی داریم و دخالتی در امور فدراسیون‌ها نداریم. اخذ برنامه درازمدت فدراسیون‌ها برای المپيک ٢٠٢٠ و ٢٠٢٤ يكی از برنامه‌ها بود. بالاترین مرجع تصمیم‌گیری مجمع فدراسیون‌ها هستند اينكه رئیس جدید برنامه مدیر قبلی را کنار بگذارد وزارت می‌تواند برنامه را کنترل کرده و هر جا لازم است اصلاحات صورت بگیرد. اگر می‌خواهیم به نتیجه برسیم دوستان باید مبتنی بر برنامه باشند نه سلیقه. برنامه فدراسیون‌ها ارزیابی و رصد می‌شود و با همکاری فدراسیون‌ها جایی لازم باشد اصلاحات صورت می‌گیرد.


داورزنی همچنین  در پاسخ به سوال آنا درباره اينكه برخی از فدراسیون‌ها مثل شمشیربازی و کاراته جایی برای تمرین ندارند، تصریح کرد: حرف درستی است. يكی از بحث‌ها سالن‌های تخصصی است و دولت هم سرمایه‌گذاری کرده است. در کشور هم تلاش می‌كنيم از طریق هیئت‌ها به ورزشکاران سالن بدهیم. شمشیربازی هم مقطعی تعطیل و مجدداً احیا شد. يك مجموعه در شیرودی داشتیم و الان به دنبال این هستیم بعد از موفقیت شمشیربازی در ریو، این رشته علاقه‌مند پیدا کرد و حرفی هم برای گفتن دارد. این رشته نیاز به پیست دارد. برای رشته‌های المپيكی برنامه‌ای داریم تا هیئت‌ها برای تمرین مشکلی نداشته‌باشیم.


داورزنی در پاسخ به این سؤال که شما گفتند چندین هزار پروژه برگزار شده اما همچنان تکیه اصلی ورزشگاه آزادی است گفت: همه کشور ورزشگاه آزادی نیست, ما اکثر مسابقات را در خارج از تهران برگزار کردیم، اردبیل، اهواز، کرمانشاه، بعد از انقلاب ساخته شده است، امکان برگزاری مسابقات را خارج از تهران داریم، استادیوم آزادی مجموعه انقلاب نیست بلکه مجموعه قهرمانی ماست. 


وی گفت: نگاه فدراسیون‌ها هم این است از ظرفیت دیگر استان‌ها استفاده کنند، ما از استادیوم آزادی برای فوتبال استفاده می‌کنیم ولی سایر رشته‌ها از استادیوم‌های خودشان استفاده می‌کنند مثل پدیده، سایپا که همگی بعد از انقلاب ساخته شده است. در شهرهای دورافتاده اماکن ورزشی ساخته شده تا مردم ورزش کنند. این‌ها در گذشته نبوده و همگی دستاوردهای انقلاب است.


داورزنی در پاسخ به این سؤال که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بدهی دارند و وزارت ورزش اعلام کرده بدهی دو تیم تسویه شده است گفت: با توجه به اينكه دوستان مالیاتی علی‌الرأس کرده‌اند بحث مالیات عملکردی مطرح شده است. وزارت ورزش درخواست کرده و باید به لحاظ عملکردی مسئله حل شود. همان‌طور كه می‌دانید فدراسیون‌ها معاف از مالیات هستند اما شرط آن پركردن اظهارنامه است.


انتهای پیام/4051/4057/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته