3 سند بالادستی منشور دستگاههای اجرایی است
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سید صدرالدین صدری در مراسم ششمین کنفرانس ملی «آموزش و توسعه سرمایه انسانی» که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: سه سند بالادستی، منشور دستگاههای اجرایی است که اولین سند، سیاستهای کلی نظام اداری، دومین سند، قانون مدیریت خدمات کشوری و سومین سند، برنامه جامع اصلاح نظام اداری است.
وی افزود: در سیاست کلی نظام اداری، ابلاغیه مقام معظم رهبری مرتبط با انتساب و ارتقای مدیران، به دانشگرایی و شایستهسالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی، نگاه ویژهای شده است.
معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی بیان کرد: در قانون مدیریت خدمات کشوری مرتبط با آموزش، توسعه و انتصاب مدیران میتوان به سه شرط مهم اعم از انتصاب و ارتقای شغلی کارکنان با رعایت شرایط تحصیلی و تجربی و پس از احراز شایستگیها و عملکرد موفق، شرایط تخصصی و عمومی پستهای مدیریت حرفهای و نحوه ارتقای مسیر شغلی و استقرار نظام شایستگی و ایجاد ثبات در خدمت مدیران اشاره کرد.
صدرالدینی تصریح کرد: قلمرو برنامههای ارزیابی و توسعه مدیران در بخش دولتی به دو دسته مدیران سیاسی و مدیران حرفهای تقسیم میشود. مدیران سیاسی شامل معاونان وزرا و مدیران حرفهای به مدیران ارشد (مدیران عامل شرکتها و رؤسای سازمانها)، مدیران میانی (مدیران کل)، مدیران پایه (رؤسای ادارات) و مدیران عملیاتی (مدیران مدارس و بیمارستانها) دستهبندی میشوند.
معاون سازمان اداری و استخدامی عنوان کرد: هدف برنامههای ارزیابی و توسعه مدیران، ایجاد بستر مناسب برای تحقق اصل شایستهسالاری و حرفهایگرایی در مدیریت، فراهم کردن سازوکارهای مناسب برای شناسایی استعدادهای مدیریتی، توسعه ظرفیتها و شایستگیهای افراد مستعد احراز پستهای مدیریت حرفهای و افزایش انگیزه کارشناسان و نیروهای جوان توانمند از طریق ایجاد فضای رقابتی در انتصاب به پستهای مدیریت حرفهای است.
وی ادامه داد: تهیه و ابلاغ مدل شایستگیهای عمومی مدیران سطوح پایه، میانی و ارشد و مصادیق رفتاری مرتبط با هر یک از شایستگیها، تهیه برنامههای آموزش و توسعهای مرتبط با شایستگیها بهصورت نظاممند، تأیید صلاحیت کانونهای ارزیابی شایستگیها و کمک به شکلگیری کانونها در دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی ازجمله اقدامات انجام شده در حوزه ارزیابی و توسعه مدیران، توسط سازمان اداری و استخدامی است.
صدری در پایان خاطرنشان کرد: از اقدامات دستگاههای اجرایی در حوزه ارزیابی و توسعه مدیران میتوان به آغاز شناسایی نیروهای مستعد و جوان و سرمایهگذاری بر روی آنها و اقدام برای تهیه و تدوین مدل شایستگیهای اختصاصی (فنی) اشاره کرد.
انتهای پیام/4107/4118/خ
انتهای پیام/