دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1397 - 10:16
رئیس انجمن سکته مغزی ایران:

درمان سکته مغزی تا 24 ساعت پس از وقوع، امکان‌پذیر است

رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت:  کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند و درمان وریدی برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست، تا 24 ساعت امکان درمان با برداشتن لخته دارند.
کد خبر : 355603
636828875947185099.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، از روابط عمومی انجمن سکته مغزی ایران، بابک زمانی در آستانه یازدهمین کنگره سکته مغزی اظهار کرد: این کنگره در اسفندماه سال جاری با حضور استادان و صاحب‌نظران برجسته از داخل و خارج کشور در کتابخانه ملی در تهران برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای و آخرین پیشرفت‌های درمان سکته مغزی در آن موردبحث قرار می‌گیرد.


رئیس انجمن سکته مغزی ایران افزود: علاوه بر متخصصین مغز و اعصاب، همه افرادی که در درمان این بیماران دخیل هستند ازجمله پرستاران،‌ متخصصین طب فیزیکی و توان‌بخشی، فیزیوتراپیست‌ها و متخصصین قلب و عروق می‌توانند از مطالب ارائه‌شده در این کنگره بهره‌مند شوند.


زمانی با اشاره به اینکه درمان سکته مغزی در کشور از سه سال گذشته آغازشده است، ادامه داد: تا پیش از آن در کشور، درمانی در این زمینه انجام نمی‌گرفت، درحالی‌که اکنون حتی چهار ساعت و نیم پس از سکته مغزی امکان درمان وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه درمان سکته مغزی در کشور در حال گسترش است، عنوان کرد:‌ در سال جدید میلادی خبری در ارتباط با درمان سکته مغزی منتشر شد که بسیار حائز اهمیت بود و درواقع جزء بزرگ‌ترین اخبار پیشرفت‌های پزشکی محسوب می‌شود.


رئیس انجمن سکته مغزی ایران اضافه کرد: براساس این خبر ثابت شد کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند و درمان وریدی برای آن‌ها امکان‌پذیر و مؤثر نباشد، تا 24 ساعت امکان درمان آن‌ها از طریق برداشتن لخته به روش آنژیوگرافی و مداخله‌ای وجود دارد؛ البته این مسئله به تمهیدات بیشتر برای تشخیص و درمان در بیمارستان نیاز دارد.


زمانی گفت: کشور ما فعالیت آن‌چنانی در حوزه درمان سکته مغزی از طریق روش‌های مداخله‌ای و آنژیوگرافی نداشته و این مسئله نه‌تنها برای 24 ساعت اول حتی برای 6 ساعت اول نیز که یک درمان استاندارد است، امکانات مناسبی نداشته است.


وی با اشاره به انجام فعالیت بیشتر کشور در حوزه درمان سکته مغزی در سه سال اخیر گفت: در حال حاضر درمان وریدی سکته مغزی از طریق تزریق به رگ دست تا چهار ساعت و نیم اول پس از سکته باید برای همه بیماران انجام گیرد که البته این مسئله بر روی حدود 50 درصد افراد اثر می‌گذارد و درصورتی که اثرگذار نبود، طی ۶ ساعت نخست وقوع سکته باید از روش‌های مداخله‌ای استفاده کرد.


رئیس یازدهمین کنگره سکته مغزی بابیان اینکه درمان سکته مغزی حاد در ۲۴ ساعت اول با روش‌هایی جدید قابلیت انجام دارد اما هنوز در ایران امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تخصیص منابع بیشتر بتوانیم پابه‌پای دنیا در جهت درمان سکته مغزی گام برداریم.


انتهای پیام/4087/ 4007/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب