کوکرم: استفاده از مطالب کپیرایت در حوزه ژورنالیسم علم اجتنابناپذیر است
کاظم کوکرم در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با موضوع جدید مطرح شده در ژورنالیسم علم تحت عنوان کپیرایتینگ اشاره و اظهار کرد: در دو سه دهه اخیر افرادی پا به میدان گذاشتهاند که در راستای ترغیب مخاطبان اقدام به تولید محتوا میکنند و از قِبَل آن نیز منتفع میشوند، این افراد به کپیرایتر معروف هستند.
وی با بیان اینکه این تولید محتوا میتواند در راستای معرفی یک مجموعه گردشگری، خرید یک محصول و یا خدمات باشد، گفت: تا حد زیادی فضای ژورنالیسم علم به این سمت و سو پیش میرود و از آنجایی که گرفتن آگهی به شکل سنتی دشوار شده این اقدام میتواند بقای نشریات را تضمین کند.
این روزنامهنگار علم افزود: با وجودی که مطالب کپیرایت از نظر مخاطب یک محتوای عمومی تلقی میشود ولی در واقع نوع جدیدی از آگهی است.
وی اذعان کرد: چنین آگهیهایی علاوه بر تعریف و تمجید، نقاط ضعف و قوت یک محصول را نیز پوشش میدهد ولی در قبال آن، این فرآیند برای تولیدکننده محتوا آورده مالی به همراه خواهد داشت.
کوکرم با اشاره به برگزاری نخستین نشست روزنامهنگاران علم و سردبیران نشریات علمی در پانزدهم آبان ماه در روزنامه جام جم به نقدهای مطرح شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: این موضوع عنوان میشود که روزنامهنگار دارای استقلال است و هیچ منفعتی را برای خود نمیبیند ولی در واقع کپیرایتر سرسپرده بوده و از آن محتوا درآمد کسب میکند.
وی با بیان اینکه برخی از صاحبنظران بهطورکلی معتقدند چنین عملی اعتبار نشریات را خدشهدار میکند، افزود: برخی دیگر نیز درصدی را برای انتشار این نوع از محتواها در رسانهشان در نظر میگیرند.
این فعال حوزه ژورنالیسم علم با اشاره به این مطلب که باید نسبت به بهرهمندی از فعالیت کپیرایترها واقعبین بود، اظهار کرد: زیستبوم نشریات علمی به سمت و سویی پیش میرود که در آینده نزدیک استفاده از مطالب کپیرایت اجتنابناپذیر خواهد بود بنابراین بهجای در پیش گرفتن موضع مخالف، نسبت به چارچوبسازی و استانداردسازی این سبک از تولید محتوا اهتمام ویژهای داشته باشیم.
کوکرم افزود: لازم است پیش از آنکه فضای رسانه در حوزه کپیرایتینگ از کنترل خارج شود نسبت به همگرایی درج این نوع مطالب در ژورنالهای علمی به توافق برسیم.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/